prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D.

  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,45. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

30.03.2011 11:07:57 - mira.s

Komodalita - kombinace silniční a železniční dopravy

Pane poslanče, chci se Vás zeptat jako experta, myslíte si, že je stále možnost rozvíjet nákladní železniční dopravu a snižovat počty kamionů na silnicích nebo je takhle rozvinutá silniční doprava celosvětový trend a jinak už to ani být nemůže, Lumír

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

06.04.2011 21:18:12 - prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D.
Existují možnosti zvýšení přepravy na železnici?
Nejen v současné době dochází k poklesu přepravních objemů na železnici, tento trend je dlouhodobý a provází řadu zemí v Evropě. Podíváme-li se na statistiky v dopravě, pak zjistíme, že železniční doprava v České republice má podíl na přepravním trhu (měřeno v tunách) cca 18 %, v zemích EU15 je tento podíl nižší a dosahuje cca 14 %, v zemích EU27 cca 16 %. V zemích EU15 má na přepravním trhu významný podíl vnitrozemská vodní doprava cca 7 %, v zemích EU27 je tento podíl nižší o 1 % bod. Sečteme-li tyto hodnoty, pak dopočet do 100 % připadá na silniční nákladní dopravu, tj. v ČR 82%, v EU15 79 % a v EU27 78 %.
Přepravu zboží lze převést ze silniční na železniční dopravu několika způsoby. Jedním a tím zásadním je, že dopravní politika musí jednoznačně stanovit, které druhy zboží nesmí být přepravovány přímou silniční dopravou. Jedná se o zboží nebezpečné povahy a hromadné druhy zboží s nízkou cenou za jednotku hmotnosti. Tyto přepravy mají negativní vliv na technický stav silniční infrastruktury a nebezpečné věci mohou způsobit a způsobují při dopravních nehodách těžké poškození životního prostředí.
Druhým způsobem odlehčení silniční nákladní dopravě je převedení silničních souprav, tj. samostatných návěsů na železniční nákladní vozy. Jedná se o jednoduchou technologii, při které je návěs vertikální překládkou přeložen do železničního vozu.
Jak z uvedeného příspěvku vyplývá, na jedné straně se politicky snažíme prosazovat udržitelný rozvoj dopravy, ale na druhé straně každý podnikatelský subjekt zajímá rentabilita, která je přímo svázána se ziskem a ta je nutí využívat nejlevnější způsob přepravy zboží s maximální ziskovou marží.
Závěrem musím však poznamenat, že existují efektivní řešení v nákladní přepravě, která využívají kombinaci silniční a železniční dopravy, tzv. komodalitu. Současné moderní technologie a technická řešení výrazně minimalizují náklady spojené s překládkou ve stykových bodech, což právě komodalitu podporuje.
Prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D.
Poslanec TOP09 a starostové