Vesnice, chudí... Seberou jim auta? Brusel číhá. „Zásah do svobody!“ Odpor je tu

08.02.2024 20:40 | Komentář

Auto vhodné k vyřazení. Do takové škatulky se může v budoucnu dostat jakékoli vozidlo, které by překročilo oficiální hranici životnosti dle nařízení EU. „Oficiální hranice životnosti určená orgánem Evropské unie by byla přinejmenším zavádějící. Pokud by někdo měl takovou hranici stanovit, měl by to být výrobce, ne úředník,“ říká pro ParlamentníListy.cz ředitel marketingu AutoESA Filip Kučera. „Pokud by takový návrh v budoucnu prošel, tak by byl nepříjemný hlavně pro sociálně slabší řidiče z venkovských oblastí, kteří potřebují auto. Často to jsou senioři, kteří si potřebují dojet na nákup,“ upozorňuje Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Vesnice, chudí... Seberou jim auta? Brusel číhá. „Zásah do svobody!“ Odpor je tu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Jeden z nejstarších vozových parků, které má v rámci Evropské unie Česká republika, by měl být důvodem, abychom zbystřili, když se začne mluvit a jednat o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Evropské rady o „požadavcích na oběhovost projektů vozidel a o nakládání s vozidly s ukončenou životností“ (2023/0284), který vyšel tiskem 13. července minulého roku. Tehdy prošel bez větší pozornosti, ale začátkem tohoto roku se v zahraničních médiích objevila spekulace, že tento návrh je motivován cílem omladit v Evropské unii vozový park a k tomu má posloužit vyřazení starších aut z provozu. Paradoxní přitom je, že Evropská komise zavádí nová práva na opravu praček či lednic pro spotřebitele, ale starší auta by ráda definitivně vyřadila z oběhu.

Důvodem pro „vymýcení“ starších vozidel má být skutečnost, že několik posledních krizových let způsobilo citelné stárnutí vozového parku, což se promítlo do znečišťování ovzduší, ale i vyšší dopravní nehodovosti. Zatímco průměrný věk auta v EU je dvanáct let, v Česku se pohybuje kolem šestnácti. Přitom patnáct let má být hranicí, o níž Evropská komise uvažuje jako o oficiální hranici životnosti auta, i když takový konkrétní údaj ve zmíněném návrhu uveden není. Auto takového stáří by bylo považováno za vhodné k vyřazení. Jeho dalšímu oběhu by pak měl zabránit zákaz větších oprav, ať už by šlo o výměnu motoru, převodovky, některých dílů karoserie a obecně čehokoli, co převyšuje hodnotu vozu.

Ne každé vozidlo staré 15 let je třeba vyřadit

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Mgr. Aleš Dufek byl položen dotaz

Přemýšlíte, proč jste nevyhráli?

Napadlo vás, že si za to můžete jen a jen sami, tím, jak všechny hned urážíte, jak o sobě mluvíte jako o těch jediných demokratech a jak jsou jen ty vaše názory správné? Logicky se to dotýká pak každého, kdo má jiný pohled na věc než vy a dá pak hlas někomu jinému, i když třeba s řadou věcí, co pros...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Hona, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseJan Fišer , 08.02.2024 23:33:07
EU zakáže větší opravy starších aut. To ukazuje už doopravdy, že EU je vedena skutečnými šílenci. Oni se snad opravdu nezastaví dokud celou Evropu nezničí ekonomicky, politicky, společensky i kulturně. Co je k tomu vede nevím. Ale je stále jasnější, že nějaká vyšší globální moc (hrad Sion) to s likvidací evropské civilizace myslí zcela vážně.

|  8 |  0

Další články z rubriky

„Rakušan na funkci nemá.“ Střelba v Praze, odkryty detaily. Důvěra v ministra otřesena

19:08 „Rakušan na funkci nemá.“ Střelba v Praze, odkryty detaily. Důvěra v ministra otřesena

MF Dnes zrekonstruovala z policejních dokumentů velice podrobně tragickou událost střelby na Filozof…