„Miloš Zeman není prvním politikem, který prosazuje ekonomickou diplomacii,“ připomíná novinář. Bývalá ministryně zahraničí USA dělala něco podobného, jen tomu říkala „obchodní diplomacie“.
Best upozorňuje na knihu popisující, jak se tato obchodní diplomacie dělala. Autor Peter Schweizer ji nazval příznačně: „Peníze Clintonových: Skrytý příběh o tom, jak a proč cizí vlády a firmy pomohly Billovi s Hillary zbohatnout“.
Kniha prý ukazuje mnoho příkladů, jak ministryně zahraničí USA průběžně upravovala svou zahraniční politiku podle toho, odkud zrovna její nadace dostávala velké dary, nebo kde zrovna dostal nabídku na lukrativní přednášky její manžel, prezident na penzi. „Obchodní diplomacie“ prý hájila především obchodní zájmy rodiny Clintonových.
Pokud jde o ekonomickou diplomacii Miloše Zemana, veřejnost prý neví, kdo z ní má tento ekonomický profit mít. Jsou známé pouze střípky, například že v Číně Zeman výrazně pomohl firmám PPF a J&T, při víkendové schůzce s Vladimirem Putinem zase společnosti PSG. Co přineslo například setkání s vietnamským prezidentem v Praze, však již nevíme.
„Alespoň prozatím se zdá pravděpodobnější, že Zeman, tak jako Hillary, uplatňuje ekonomickou diplomacii ku prospěchu hrstky svých kumpánů a sponzorů, spíše než ku prospěchu státu,“ uzavírá komentátor Best. Zemanova „obchodní“ diplomacie by se prý proto měla nazývat spíše „jánabráchovská“.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav