Milan Knížák: Babiš je odporný člověk. Chrlíme spoustu umělců, kteří natahují ruce k státu. Seděl jsem v komisi na rozdělování dotací. Hrozná zkušenost...

19.01.2015 7:55

Setkání s občany se při příležitosti zahájení Evropského hlavního města kultury v Plzni zúčastnil také bývalý ředitel Národní galerie Milan Knížák. Přijelo se na něj podívat několik starousedlíků z Mariánských Lázní, kde dříve pobýval, a také lidí z jižního Plzeňska, odkud pochází. Hovořilo se velmi neformálně o všem možném – kultuře, umění, ale i o Andreji Babišovi.

 Milan Knížák: Babiš je odporný člověk. Chrlíme spoustu umělců, kteří natahují ruce k státu. Seděl jsem v komisi na rozdělování dotací. Hrozná zkušenost...
Foto: Hans Štembera
Popisek: Milan Knížák

Milan Knížák na sebe nejprve prozradil, že je sběratelem loutek, kterých má přes 3000 a sbírá je od roku 1973. „Mám je dokonce ve dvou muzeích,“ pochlubil se, „V Lednicích na zámku a ve Štramberku v muzeu na náměstí.“ Evropskému městku kultury pak vzkázal, aby „…tady něco zbylo, protože velký cirkus a velký humbuk nestačí a Plzni to nepomůže.“

Komunistické město a ničená Alešova sgrafita

„Plzeň hlavně utrpěla nejen ve válce, ale také za komunistů, kde se tady postavilo a prorazilo spousta zbytečných silnic a postavily se hrozný baráky. Vždyť tu máte vůbec nejvíc Alšových sgrafit. On byl geniální kreslíř, nakreslil to na papír za dvacet minut. Desetimetrovou kresbu, živý koně, to byl fenomenální člověk, génius.“ Nato reagoval jeden z přítomných, který prohlásil, že pamatuje, jak se kartony, návrhy Alešových grafit používaly v muzeu při malování, aby se nezacákaly parkety. „Pár se jich zachovalo zde a několik v Národní galerii v Praze,“ podotkl profesor.

Čtyři stovky pražských divadel chtějí peníze

Řeč se pak stočila na financování kultury. „To, co máme, o to by náš stát měl pečovat, to nám tu nechali předci. Co se týká živého umění, tam bych byl velmi opatrný. Myslím si, že grantová politika je špatná, zvláště v tak malém rybníku, jako je český, kde každý zná každého a nikdy to není seriózní. Byl bych pro, aby živá kultura byla co nejméně dotovaná. Například Praha má nejvíce divadel ze všech velkoměst na světě. Tam je asi přes 400 divadel. Opravdu strašidelné množství. A všichni by chtěli nějaké dotace. Já jsem byl jeden rok v městské komisi, která dávala dotace, a byla to hrůzná zkušenost, když jsem viděl, jak si odhlasovávají jeden druhému pro své známé dotace, tak to opravdu bylo nechutné. Všichni chtěli peníze a nejvíc chtěli ti, co těch peněz mají nejvíc. Máme také strašnou spoustu uměleckých škol, které chrlí umělce a ti všichni natahují ruce na stát a to si myslím, že není v pořádku. V Československu byly v podstatě dvě výtvarné umělecké školy. Dnes jsou to desítky, každá univerzita má fakulty, to je špatně. Dnes neznamená nic ani vysoká škola.“ Zavzpomínal pak na své působení ve Velké Británii: „Já jsem učil v Británii, tam jsem se bavil s kolegy, proč tam mají tolik žáků, a oni říkali, že student je levnější než nezaměstnaný. Samozřejmě, je to i tady. Máme politiku EU, kde se počítá čím více studentů, tím lépe, a vlastně ta kvalita, i když se pořád mluví o elitnosti, o vyjímečnosti vysokých škol, ale je to jenom fráze. Dnes je to hodně špatné, a co se týká uměleckých škol, tak si myslím, že jsou všechny špatné. Na celém světě. Je to velký problém.“

Jak škatulkovat umělce

„Nyní vymysleli naprosto nesmyslný systém, který se jmenuje registr uměleckých výsledků, jako je to pro vědce, a podle toho hodnotí školy, což mi připadá zcela absurdní. Jakým způsobem třeba reaguje člověk a ta instituce na současné trendy. No naopak, trendům by se mělo vyhýbat, aby člověk na to nedbal a udělal si tu zkušenost s realitou, což je k tomu umění potřeba. Tak se vlastně tyto povrchní věci hodnotí jako kladné. Školství je ve velké krizi. Demokratizace škol je velmi nešťastná,“ povzdechl si.

„Všechno umění, které někdo podporuje, je angažované. Jakmile je jednou podporujete, tak od něj něco požadujete. A podporujete to, co si vyberete, to znamená už tím, že něco vyberete, tak to zdůrazníte. To jinak ani nejde. Takže vždycky určujete nějaký trend. Proto jsem chtěl, aby se na vysokých uměleckých školách neznámkovalo. Tyhle středoškolské manýry jsou vlastně škodlivé.“

Ministr se samými úvěry

Řeč se pak stočila na Andreje Babiše, který je podle Knížáka odporný člověk. „Nemám rád oligarchy. Všechno je kvůli němu. Zelená nafta, splavnost Labe, všechno kvůli němu. EU – za každou cenu tam musí být jeho člověk, aby mohl dostávat granty, protože on je potřebuje. Jak je ministr, dostal další úvěry od bank, tam má 24 miliard dluhu, ale dostal další úvěry. Jinak by banky váhaly, ale teď je dostává bez problémů. Kupuje, co může, půdu, teď i na Slovensku. On až si nahrabe, tak odejde, ale de facto bude pořád vládnout, protože bude mít obrovský majetek. Byl to člen KSČ, byl to estábák, ta spolupráce je jasně dokázaná, a dokonce mi tvrdí zasvěcení lidé, že ho naverbovali i do KGB. Tomu já bych klidně věřil, protože on je takový typ.“ Na to jeden z přítomných řekl své zkušenosti z předvolební Plzně, kde Andrej Babiš rozdával guláš – a jaká to byla fronta. „Tak jste mu to měl vylejt na hlavu,“ přisadil si bývalý ředitel Národní galerie.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Václav Fiala

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Mladí si myslí, že všechno zachránili Američané“. Plzeňský památník obětí války se smutným osudem

21:38 „Mladí si myslí, že všechno zachránili Američané“. Plzeňský památník obětí války se smutným osudem

Zrezivělý památník; víc, než se na pohled zdá. Jména škodováckých obětí druhé světové války po necel…