„Pane redaktore, tohle myslíte zcela vážně?!“ Takáč v ČT tak dlouho dusil Ťoka, až ministr bouchl do stolu

14.02.2019 21:02

Dálnice D11 do Smiří se nakonec stavět bude, prodraží se ale skoro o sto padesát milionů. V tomto duchu se nesl čtvrteční pořad Interview na ČT24. Proč je kolem dálnic v Česku tolik problémů, se ptal moderátor Daniel Takáč ministra dopravy Dana Ťoka (nestr. ANO) a rozpálil jej pořádně do běla.

„Pane redaktore, tohle myslíte zcela vážně?!“ Takáč v ČT tak dlouho dusil Ťoka, až ministr bouchl do stolu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy v demisi Dan Ťok

„Tak co se vám, pane ministře, na dálnicích nepovedlo?“ zahájil Takáč rozhovor, načež Ťokovi vzápětí spadl úsměv na tváři, který do té doby měl. „Pěkná otázka hned na začátek,“ zamračil se ministr. „Nepovedlo se mi vysvětlit zejména médiím, že se staví, přestože se staví. Vy máte obvyklý vtípek o tom: Co to je za ministra, když otevřel jen čtyři kilometry dálnic,“ uvedl.

„A to je vtípek? Ne! To je zpráva Ministerstva dopravy,“ vypálil moderátor. Ťok mu ale připomněl, že to je přece zcela pochopitelné v případě, že se může otevřít nějaký úsek dálnic jenom tehdy, když ho někdo někdy začal. „Jestli se tu začínaly stavby naposledy v roce 2010 a poté až v roce 2015, tak každému, kdo má všech pět pohromadě, je jasné, že není možné otevírat desítky kilometrů nových dálnic, když je nikdo nezačal,“ bránil se ministr dopravy.

Anketa

Přejete si, aby ve volbách do Evropského parlamentu uspěly proevropské liberální strany? (TOP 09, STAN, KDU-ČSL)

4%
96%
hlasovalo: 20144 lidí
„To vše je zcela pochopitelné, a to je to, co se mi nepodařilo nikomu, kdo to nechce ani vědět, vysvětlit,“ zdůraznil ministr dopravy opakovaně. Takáč ale znovu nastoupil s otázkou, jestli to nemůže být alespoň rychlejší, když je Ťok ministrem, který je tam nejdéle. „Pane redaktore, to je pravda, mě to samotného překvapilo, ale to není Ministerstvo dopravy, které píše zákony, podle kterých se staví. To je tolik věcí s tím spojených, které házet na jednoho ministra je značně nefér,“ řekl ministr dopravy už se vší vážností.

Přesto Takáč poznamenal, že když bude schopný ministr, tak jistě na vládě donutí kolegy, aby zákon byl včas napsaný a včas předložený. To se obvykle poměrně mírný ministr rozčílil. „Pane redaktore, tohle myslíte zcela vážně?! Jako že jeden ministr ovlivní celou vládu a pak dvě stě poslanců, kteří o tom rozhodují?“ ptal se šokovaný Ťok a začalo to pořádně jiskřit. „Když je to kvalitně připraveno, tak to jde rychle,“ trval na svém moderátor.

Ťok pak argumentoval tím, že dali pozměňovací návrhy v Poslanecké sněmovně už v roce 2016 a ty, jelikož na to nebyla politická situace, zkrátka neprošly. „Tak za toto vinit nekvalitní přípravu zákonů, nezlobte se na mě, to je od vás další nefér rána,“ kroutil hlavou dotčeně ministr.

Ministr je přesvědčen, že i přes podmínky, které má Ministerstvo dopravy, potažmo ŘSD, se rozestavělo mnoho kilometrů dálnic a je zde spousta práce, kterou řidič uvidí poté, co se dálnice dostaví. „Ty už nejspíše otevře ale někdo jiný. Ale tohle je přece normální práce ministra dopravy, že jeden prostě něco začne a druhý něco dokončí,“ poznamenal.

Následně se Ťok ještě vrátil k otevřeným dálnicím a doplnil, že to je situace, jako by přišel ministr dopravy do funkce, byl tam deset dnů a šel otevírat úsek deset kilometrů. „No tak je to borec, za deset dnů otevřel deset kilometrů dálnice, přece to je super, ale co to ukazuje o jeho práci? Vždyť to ještě ani neví, kde trefit v ministerstvu na toaletu,“ rozjel se ministr. Moderátor se stejně pousmál nad tím, že Ťok jako jedinou věc, co se mu nepovedla, zmínil jen to, že něco špatně vysvětlil.

Následně se moderátor přesunul ke stavbě dálnice D11. Zajímalo jej, proč to musí stát téměř o sto padesát milionů korun navíc. „To není, že to stojí o sto padesát milionů navíc, stojí to o třicet nebo čtyřicet procent méně, než se plánovalo. Na to zase každý zapomíná,“ uvedl ministr, na kterého se Takáč zadíval značně pobaveně a nechápavě. „Tak ono to stojí o sto padesát víc, ale o třicet procent méně?“ začal se moderátor smát a žádal vysvětlení.

„Příběh je hrozně jednoduchý. My jsme soutěžili tu stavbu před rokem a půl, tedy v době, kdy takové soutěže vyhrávaly ze sedmdesáti procent jejich projekční ceny. Protože ŘSD na náš pokyn to vysoutěžilo včas, ale stavební povolení, které běželo paralelně, skončilo později, tak jsme to tomu výherci dali o třicet dnů později, za které má nárok na valorizaci, která je zhruba sto padesát milionů,“ vysvětloval Ťok s tím, že stát, nebo v tomto případě Ředitelství silnic dálnic ušetřilo asi osm set milionů a na valorizaci připlatilo sto padesát milionů. „A vy říkáte, že nás to bude stát víc? Já říkám, že nás to bude stát míň. My jsme tady šetřili, nezlobte se na mě,“ bouchl ministr do stolu.

„Bude to ale stát víc proti vysoutěžené ceně,“ namítl moderátor. „No to je pravda. Ale stát nebyl schopen zabezpečit předání staveniště, protože umožňuje v zákonech, aby se proti tomu stavebnímu povolení odvolal každý, kdo má právo se odvolat, a to je zde kdokoli, kdo si to umane,“ uzavřel Ťok s tím, že si to tam holt někdo umanul, hodil jim do stavebního povolení vidle a stát musel bohužel zaplatit takovou cenu, aby to vůbec celé mohlo pokračovat.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…