Čeští ekologové zaujali Brusel. EU zdržuje dotace na dálnice

23.11.2010 9:32

Dodržování evropských směrnic na dostavbu dálnic v České republice se octlo v hledáčku bruselských úředníků. Ti zkoumají, zda se ke stavbám mohla vyjádřit veřejnost. Pokud dojdou k závěru, že ne, mohli by slíbené dotace nakonec zrušit, uvádí Aktuálně.cz.

Čeští ekologové zaujali Brusel. EU zdržuje dotace na dálnice

"Stanovisko Evropské komise nemáme a tak zatím nemůžeme předjímat, jak ovlivní způsob dostavby dálnice D8 a dalších silnic," popisuje aktuální stav Tomáš Dombrovský z ministerstva dopravy.

Situaci komplikuje stavební zákon

Celý problém je v českém stavebním zákoně. Jeho formulace totiž neumožňují, aby se občané mohli u soudu účinně odvolat proti územnímu řízení o velkých stavbách. To ovšem odporuje evropským směrnicím, které nepřipouštějí omezení práva občanů na soudní ochranu. Česká republika přitom žádá o dotace na silnice postavené právě podle tohoto zákona. Jedná se o 59 miliard korun. Ministerstvo ale přesto doufá, že peníze z Bruselu přijdou.

Dodržujte pravidla a peníze budou

Dosud Brusel neschválil žádný ze sedmnácti velkých projektů a silnice se staví buď ze záloh, anebo z národního rozpočtu. Bruselské zálohy přitom dosahují maximálně čtvrtinu požadované částky.

"Je to doklad, jak funguje Evropská komise," odsuzuje postup Bruselu analytik Petr Zahradník, který má evropské dotace na starosti v České spořitelně.

Právní otázky by podle něho neměly komplikovat právě výstavbu dálnic. "Všude v Evropě se silnice staví zhruba stejně, všude v Evropě nějak ovlivní životní prostředí. Když se jednou schválí stavba, tak v zásadě není co řešit," míní Zahradník. Připouští ovšem, že si česká strana způsobila potíže také sama. Jako například u projektu D8.

Komplikace kolem D8

Právě na úsek protínající chráněnou krajinnou oblast České středohoří si stěžují aktivisté z hnutí Děti Země. Soud jejich podání projednal až po sedmi letech, stížnost však neměla odkladný účinek a tak se mezitím začalo stavět.

Žádost o dotaci na D8 vrátila Evropské komise k dopracování už třikrát. Úředníci si povšimli, že schvalování stavby neodpovídá evropským předpisům, protože stížnost aktivistů fakticky ignorovalo. Proto v létě požádali právní oddělení Evropské komise o analýzu, jak v případě D8 a dalších staveb dál postupovat.

"U velkých silničních projektů Evropská komise přerušila proces posuzování velkých projektů, až do vydání právního stanoviska," upozorňuje oficiální dokument o čerpání dopravních dotací.

Podobně jako D8 čeká ještě dalších šestnáct velkých projektů na peníze. Trochu lepší je situace u železničních staveb, protože tam Brusel nevyžaduje speciální územní řízení.

Čtěte také:
Vaňhová k D8: Doufám, že se přestane mluvit a začne se konečně jednat

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pro

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

21:20 Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

Jakmile je něco samozřejmého, tak je to vždycky něco, u čeho se musíme zastavit. „Protože tím se nám…