Miroslav Patrik z Dětí Země je muž dvou tváří. Je pravděpodobně jedním z nich, kvůli kterému nestojí úsek dálnice D8 přes chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Dnes je ale situace zcela jiná a Patrik pracuje na ministerstvu dopravy pod Vítem Bártou a navrhuje řešení, díky kterému může Ředitelství silnic a dálnic žádat stavební povolení na sporný úsek rekordně rychle - do konce měsíce ledna.
Miroslav Patrik začal ministra Bártu pracovat jako externí poradce minulý rok v říjnu a mimo jiné mu připravil 10 variant, jak by situaci kolem sporného severočeského úseku D8 mohl stát řešit.
Patrik už navrhl tři koncepce dostavění D8
"Z nich jsem doporučil tři, které jsou pro nás přijatelné. Jednou z nich je spojení stavebního a územního řízení do jednoho. To je sice náročnější na přípravu podkladů, ale zároveň je rychlejší, protože územní i několik stavebních řízení se řeší v jednom," popsal iDNES.cz Patrik.
Státem financované Ředitelství silnic a dálnic se pro tuto variantu rozhodlo. "K tomuto závěru jsme došli při jednáních s panem Patrikem a po všech analýzách podkladů k územnímu rozhodnutí," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Podle ní je reálné, že ŘSD už příští týden požádá o vydání stavebního povolení.
Pro Bártu je D8 jednou z priorit
Pro Bártu je nedokončená dálnice D8 jednou z priorit a stala se součástí jeho superkoncepce rozvoje dopravy do roku 2025, proto i aktivista Patrik hraje v Bártových plánech důležitou roli. Ministerstvo má v plánu s ním spolupráci o další rok. "Smlouva je připravena, protože je tady ještě spousta práce, kterou by pan Patrik měl dokončit," uvedl mluvčí resortu Jakub Ptačinský.
Ministerstvo chce Partrika zaměstnat opět jako externího poradce, platit mu bude stejně jako minulý rok, tedy 350 korun za hodinu. Loni si Patrik za čtyři měsíce vydělal 120 tisíc korun. Alespoň podle vlastních slov, ministerstvo jeho příjem nesdělilo.
Vedl soudní spory s ministerstvem, protože mu chyběly informace
Patrik na ministerstvu pracuje navzdory tomu, že občanské sdružení Děti Země, v jehož čele stojí, se státem vede téměř dvě desítky soudních sporů. Sdružení je podalo, protože úřady sdružení neposkytly informace.
Přístup k informacím je také důvodem, proč se Patrik už nebrání tomu, aby dálnice byla dostavěna tak, jak chce stát, a ne tak, jak navrhovala občanská sdružení, tedy například v podobě několika tunelů. "Předchozí rozhodnutí úředníků jsou minulostí, na tom se nedá nic měnit. Podstatné je, že se s námi jedná při dokončení dálnice a že se to dokončí podle zákona," říká k tomu Patrik.
Bártu Patrik respektuje
Žádnou žalobu na stát ovšem dosud nestáhl. Naopak, už jako Bártův poradce žaloval například ministerstvo zahraničních věcí. To jedná s Evropskou komisí o tom, aby do stavby D8 přiteklo osm miliard korun z evropských peněz. "Do rozhodnutí komise ale nechce podat žádné informace," vysvětlit důvod žaloby Patrik.
Související:
Vaňhová (ČSSD): Dostavba dálnice D8 se konečně pohne z místa
Ministr obrany Vondra propaguje České středohoří
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nip