Šéf policie: Majitelé drahých a silných vozů jezdí riskantněji

13.03.2011 9:47

Součástí novely zákona silničního provozu bude také sporný zákon určování pokuty podle výše příjmu. Proč se ministerstvo soustředí právě na tyto skupiny řidičů? Podle šéfa dopravní policie jezdí riskantněji.

Šéf policie: Majitelé drahých a silných vozů jezdí riskantněji

V poslední době se hodně mluví o určování výše pokut podle příjmu pachatele. Ministerstvo dopravy už zveřejnilo návrh. U movitějších a majitelů silnějších vozů může vyvolávat rozpaky.

Podle šéfa české dopravní policie Leoše Tržila statistiky a výzkumy ukazují, že agresivního jednání vůči ostatním účastníkům provozu se častěji dopouštějí řidiči kvalitnějších a dražších vozů nebo aut se silnější kubaturou.

„A pokud chceme jejich chování ovlivnit, musíme k tomu najít odpovídající nástroje. Pokuty podle příjmu by jedním z takových nástrojů mohly být," řekl Tržil v rozhovoru pro server TÝDEN.cz.

Paradoxně však dodal, že jeho osobní názor je, že dopad postihu měl být měl na každého stejný.

Základem je zjednodušení

I v tomto případě je podle Tržila základem úspěšného převedení zákona do praxe zjednodušení, třeba rozšířením počtu přestupků, které by mohla policie pokutovat blokově přímo na místě.

„Tak, jak je systém pokutování podle výše příjmu nyní navržen, působí v řadě případů nepřehledně. Očekávali jsme spíše jisté zjednodušení správního i blokového řízení.

Podle nás by bylo vhodné upravit a rozšířit škálu přestupků řešených blokově na místě policií, aby se správním orgánům uvolnily ruce, takže by úřady mohly rychle a kvalitně provádět správní řízení. O tom všem se bude nepochybně ještě hodně diskutovat." dodal

Takový systém represí jako další nástroj snižování nehodovosti a odrazování řidičů od riskantního nebo agresivního chování na silnicích však není podle Tržila jediný.

Dále čtěte: Autoškolství? Musí jít o celoživotní vzdělávání, tvrdí Tržil

„Nemůžeme postavit bezpečnost silničního provozu jen na pokutách, a stejně tak by nebylo možné spoléhat se jen na osvětu a vzdělávání řidičů.

V České republice jsou určité rezervy třeba v přípravě v autoškolách nebo ve stavu silnic, což má vliv na počet nehod. Řidiči se také často spoléhají na technickou výbavu svých vozidel, říkají si - mám ABS, ASR, tak co se mi může stát, jenže sami mnohdy vůbec nevědí, co auto v určité situaci udělá, a jak by na to měli zareagovat," uvedl.

Ministerstvo dopravy také navrhuje, aby se za přestupky, které mívají podle statistik často za následek vážnou nehodu, udělovaly vyšší pokuty než doposud. Jednání, jehož výsledkem může být dopravní nehoda, by mělo být v každém případě pokutováno přísněji než přestupek, který nikoho neohrožuje.

Dále čtěte:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kas

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

18:22 Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

Jak ovlivní balík pomoci z USA a nové mobilizační předpisy pro Ukrajince vývoj rusko-ukrajinského ko…