V poslední době se hodně mluví o určování výše pokut podle příjmu pachatele. Ministerstvo dopravy už zveřejnilo návrh. U movitějších a majitelů silnějších vozů může vyvolávat rozpaky.
Podle šéfa české dopravní policie Leoše Tržila statistiky a výzkumy ukazují, že agresivního jednání vůči ostatním účastníkům provozu se častěji dopouštějí řidiči kvalitnějších a dražších vozů nebo aut se silnější kubaturou.
„A pokud chceme jejich chování ovlivnit, musíme k tomu najít odpovídající nástroje. Pokuty podle příjmu by jedním z takových nástrojů mohly být," řekl Tržil v rozhovoru pro server TÝDEN.cz.
Paradoxně však dodal, že jeho osobní názor je, že dopad postihu měl být měl na každého stejný.
Základem je zjednodušení
I v tomto případě je podle Tržila základem úspěšného převedení zákona do praxe zjednodušení, třeba rozšířením počtu přestupků, které by mohla policie pokutovat blokově přímo na místě.
„Tak, jak je systém pokutování podle výše příjmu nyní navržen, působí v řadě případů nepřehledně. Očekávali jsme spíše jisté zjednodušení správního i blokového řízení.
Podle nás by bylo vhodné upravit a rozšířit škálu přestupků řešených blokově na místě policií, aby se správním orgánům uvolnily ruce, takže by úřady mohly rychle a kvalitně provádět správní řízení. O tom všem se bude nepochybně ještě hodně diskutovat." dodal
Takový systém represí jako další nástroj snižování nehodovosti a odrazování řidičů od riskantního nebo agresivního chování na silnicích však není podle Tržila jediný.
Dále čtěte: Autoškolství? Musí jít o celoživotní vzdělávání, tvrdí Tržil
„Nemůžeme postavit bezpečnost silničního provozu jen na pokutách, a stejně tak by nebylo možné spoléhat se jen na osvětu a vzdělávání řidičů.
V České republice jsou určité rezervy třeba v přípravě v autoškolách nebo ve stavu silnic, což má vliv na počet nehod. Řidiči se také často spoléhají na technickou výbavu svých vozidel, říkají si - mám ABS, ASR, tak co se mi může stát, jenže sami mnohdy vůbec nevědí, co auto v určité situaci udělá, a jak by na to měli zareagovat," uvedl.
Ministerstvo dopravy také navrhuje, aby se za přestupky, které mívají podle statistik často za následek vážnou nehodu, udělovaly vyšší pokuty než doposud. Jednání, jehož výsledkem může být dopravní nehoda, by mělo být v každém případě pokutováno přísněji než přestupek, který nikoho neohrožuje.
Dále čtěte:
- Český unikát na silnicích - hands-free za volantem bude zakázáno
- Už žádné akce Kryštof, slíbil šéf dopravní policie Tržil
- Tržil: Alkohol za volant nepatří
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kas