Čeští úředníci sami stáhli žádost o peníze z fondů EU na silnici vedoucí z Brna do Mikulova. Prý existuje podezření, že se podvádělo již v první fázi projektu, tedy při tvorbě dokumentace. Než by museli vysvětlovat EU podezřelé záležitosti spojené s projektem, Češi se evropských peněz raději vzdali. Informaci přinesly dnešní Hospodářské noviny (HN).
„Ředitelství silnic a dálnic žádost stáhlo, protože by nemuselo prokázat splnění všech podmínek pro přiznání dotace," potvrdil náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl.
Poslední peníze z EU
Možná jde o jedny z posledních peněz, které Česko z EU dostane, protože při přípravě rozpočtu na další období bude naše republika počítána již mezi relativně bohaté regiony, např. ve srovnání s Rumunskem, ministerstvo dopravy proto hledá cesty, jak dotace přesměrovat na jiné projekty. Po důkladné opravě volá kupříkladu nejvytíženější česká dálnice D1 mezi Prahou a Brnem.
Během čtyř let by mohly být opraveny nejpostiženější úseky. Nejdříve se začne opravovat pět úseků v celkové délce 39 kilometrů. "Jsou to úseky, kde je to nejvíce potřeba a kde současně nebudou problémy se získáním stavebních povolení," uvádí Hampl.
Budeme na to mít?
V případě, že se bruselští úředníci nechají přesvědčit a peníze na opravu D1 pošlou, vystanou Čechům další těžkosti. Budou muset najít jak peníze na spolufinancování opravy hlavní české dálnice, tak prostředky na dokončení původních projektů, kam peníze z EU nedorazí, např. výše zmiňovaná silnice z Brna do Mikulova.
Státní fond dopravní infrastruktury hlásí, že by potřeboval navýšit rozpočet pro příští rok zhruba o 9 miliard korun, ale na to podle ministra financí Kalouska zkrátka nemáme. „Peníze buď jsou, nebo nejsou. Odpověď je, že nejsou," uvedl Kalousek.
Související:
Korupci se v Česku daří. Spolkne až 100 miliard ročně
Rath pláče, že nebude na sociální služby, dotace z EU ale nečerpal
Více peněz na dálnice a železnice, žádá Bárta
autor: mp