V článku pro MF Dnes to píše komentátor Martin Komárek. Komárek české pojetí Velikonoc neodsuzuje a tvrdí, že tato odlišnost dává podnět ke kulturním debatám. Připomíná zároveň, že Česko je odlišné i v přístupu ke smlouvě k rozpočtové odpovědnosti a premiér s prezidentem "si nad tím libují".
Debata o katolické církvi
Aktuálnější je podle Komárka debata o katolické církvi, která má zpátky dostat majetek ukradený komunisty. Většina lidí však navrácení majetku odmítá a v této souvislosti jsou podávány žaloby. Neinicují je však potomci komunistů, ale intelektuálové a spisovatelé.
Primitivní mýty
Zároveň tito lidé prý podle komentátora podporují primitivní mýty. Podle nich církev vydřela majetek z práce chudiny a komunisté udělali dobře, že jim ho sebrali. "S těmito primitivními mýty nemá cenu polemizovat," píše Komárek. Otázka podle něj zní jinak. Například proč těmto mýtům lidé věří?
Rakatolizační baroko
Možná je příčina v rekatolizaci v době baroka, kdy lidé možná přijali víru pouze naoko. Katolická církev si podle Komárka může z velké části sama za to, že ji lidé majetek nechtějí vrátit.
"Mnozí kněží a aktivní věřicí se za svou víru skoro stydí a už vůbec ji nedokážou vysvětlovat a propagovat v nevěřícím prostředí," říká komentátor. Zároveň se prý nesnaží vyvracet pověry jiráskovského charakteru o tom, že církev vždy stála na straně zla.
Podle Komárkova názoru může sama církev zbořit vymyšlené představy, ale dělá to málo a špatně. Právě Velikonoce by měly být velkou příležitostí k tomu, aby se církev ukázala v nejlepším světle. V tom se prý podobá i ministerskému předsedovi Petru Nečasovi.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
autor: bob