"Je to věc, kterou teď velmi intenzivně řešíme," řekl MfD Žaluda. Penále si ČD nárokují nejen kvůli zpožděným dodávkám, ale i vzniklým vícenákladům. Stroje si totiž musí půjčovat a platí za ně vysoký nájem. Například pronájem rakouských lokomotiv vyjde na 70 milionů korun ročně.
Kontrakt za dvě a půl miliardy
"Už několikrát jsme říkali, že ještě v průběhu vývoje a výroby lokomotivy se poměrně zásadně změnily mezinárodní normy TSI, což byly skutečnosti, které jsme nemohli ovlivnit. Vzhledem k těmto objektivním příčinám zpoždění dodávek lokomotiv s výměrem takto vysokého penále nesouhlasíme," řekla deníku mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.
Lokomotivy měly být dodané do roku 2009. ČD mají v provozu 13 z 20 objednaných lokomotiv. Nemají však stále potřebná povolení, takže tahají vlaky ve zkušebním provozu a jezdit s nimi mohou pouze po českých tratích. Přitom si je dráhy kupovaly hlavně kvůli tomu, aby s nimi mohly jezdit i do zahraničí bez nutnosti přepřahat. Dosud na zálohách ČD zaplatily 1,8 miliardy, celý kontrakt má hodnotu 2,4 miliardy korun.
Škoda má potíže s homologací i proto, že si ČD vymínily schválení u německého drážního úřadu, který patří k nejpřísnějším v Evropě. Podle Černé je lokomotiva 109E prvním strojem tohoto typu, která takovou homologací prochází, což vše komplikuje. Škoda tvrdí, že homologace je už ve finální fázi a potřebné papíry tak získá co nejdříve. Zatím se mluví o letošním červnu, uvedla MfD.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk, mp