Odhadovaný počet Romů v populaci ČR je 1,4 až 2,8 procenta. Podle ombudsmana by ve speciálních školách měly být jen děti se zdravotním postižením. Navíc mu chybí snaha o integraci těchto dětí do běžných škol. Navrhl také vládě a ministerstvu, aby školy do 1. září daly vědět, zda vzdělávají děti podle speciálního vzdělávacího programu pro lehce mentálně postižené a kolik takových dětí vzdělávají.
Opravdu nepatřičné, říká Šimůnková
Návrhy podpořila i vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková. "Třetinové zastoupení romských žáků na těchto školách je opravdu nepatřičné a je třeba podniknout všechny možné kroky pro to, aby se tento stav změnil," uvedla. Reakce ministerstva školství dosud není k dispozici.
"Výzkum ukázal pokračující diskriminaci v přístupu ke vzdělání v ČR," řekla Lucie Obrovská z kanceláře ombudsmana. "Vzdělání je alfou a omegou sociální integrace Romů a je to právo, které je dané zákonem. Takto si vychováme další generaci Romů, kteří budou pouze příjemci dávek," dodala Obrovská.
O zařazení dítěte do speciálních škol dnes rozhoduje ředitel školy, který by k tomu měl mít vyjádření z odborné poradny a informovaný písemný souhlas rodičů. "Mnohdy se tak děje přímo, bez podrobného diagnostikování lehkého mentálního postižení, které je podmínkou zařazení dítěte do praktické školy. Ještě častěji je za mentální postižení pokládáno sociokulturní znevýhodnění těchto dětí, které vyrůstají v podmínkách sociálního vyloučení," myslí si Šimůnková.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
autor: joh