Obří zakázku na trať vyhrál Metrostav. Za polovinu očekávané ceny

02.09.2012 20:16

Trať mezi Plzní a Rokycany by měla být největší dopravní stavbou od roku 2009. Zakázku na ni vyhrála společnost Metrostav, jediným hodnotícím kritériem totiž byla cena. Firma nabídla cenu poloviční, než jaká byla původně předpokládaná.

Obří zakázku na trať vyhrál Metrostav. Za polovinu očekávané ceny
Foto: Hans Štembera
Popisek: Železnice, ilustrační foto

Podle deníku Insider nabídl Metrostav cenu 3,973 miliardy korun, ze všech účastníků pak byla tato částka nejnižší. Cena totiž byla jediným hodnotícím kritériem. Investorem stavby tratě je Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC).

Její mluvčí zatím nemohl informaci deníku potvrdit. „K dnešnímu dni není ukončena práce komise, která hodnotí nabídky uchazečů," uvedl pouze. Vychází se tak z dokumentů od jednoho z pěti poražených uchazečů o zakázku.

Dvacetikilometrový úsek mezi Rokycany a Plzní měl podle výpočtů SŽDC stát 7,5 miliardy, vítěz soutěže ale nabídl téměř poloviční cenu. Stejně ale není zatím jasné, zdali ke stavbě skutečně dojde, neboť poražení zájemci kontaktovali antimonopolní úřad s tím, že soutěž byla neprůhledná a nespravedlivá.

Kvůli tomu by se stavba oddálila a Česká republika by mohla přijít o evropskou dotaci ve výši skoro čtyř miliard. Riziko podporuje i sám deník, podle něhož soutěž doopravdy proběhla neobvykle.

Ostatních pět firem předložilo „základní řešení“, kde byla nejnižší cena 4,757 miliardy korun. Metrostav ale dostal možnost předložit „variantní řešení“. V jakých prvcích ale firma ušetřila, odmítá šéf SŽDC Pavel Halla sdělit.

Komentář Víta Bárty (13. srpna 2012):

Již před několika měsíci jsem v Partii na Primě říkal, že zakázku tzv. Ejpovických tunelů pravděpodobně vyhraje Metrostav a nyní tato společnost dala (shodou okolností…) nejnižší nabídku za 3,7 miliardy. Na druhém místě je Skanska s nabídkou vyšší asi o 800 milionů korun. Velmi pozitivní je, že projekt byl projektanty původně naceněn na osm miliard korun a nyní podle nabídkových cen se zdá, že může být postaven za méně než polovičku.

Ale je tu ale. Když byly VV ještě v koalici, největší soutěž byla na železniční uzel v Plzni, který se vysoutěžil o třetinu levněji proti ceně projektu, ale s podmínkou, že nejsou přípustné tzv. vícepráce, kterými se řada projektů dříve prodražovala. Tedy stavělo se dráž, než jaká cena se projektem předpokládala.

Tak například dnes EU nechce proplatit velkou část výstavby Pražského okruhu, protože vícepráce činily nakonec skoro 50 procent všech nákladů. Vícepráce jsou politický penězovod, protože se na ně nevypisuje výběrové řízení, jen se řekne „s tímto se dopředu nedalo počítat, ale udělat se to musí“.

Obavám se, že cena méně než poloviční u tunelu Ejpovice je přesně cestou, jak vyhrát zakázku s tím, že vícepracemi se cena bude následně bez výběrového řízení netransparentně a korupčně zvyšovat. U výstavby tunelu je to zvlášť časté pod záminkou nedostatečných, nebo špatných geologických průzkumů, které nezjistily a objektivně ani někdy nemohou zjistit všechny možné problémy s podložím.

O tom, že na Ministerstvu dopravy se ví, že není vše v pořádku, svědčí i to, jak moc je ticho po pěšině v tomto největším výběrovém řízení za poslední léta. Místo aby po delší době oznámili dobrou zprávu, je ticho…

O to více asi pobíhá Dobešův kmotr Frkal, který nakonec, chudinka, neodjel ani na Olympiádu do Londýna.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pan

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…