Ministr školství Petr Fiala představil desatero kroků, které mají vést ke zlepšení situace v našem vzdělávacím systému. Plán nazvaný "Dvakrát pět kroků" - tedy pět kroků pro školy vysoké a pět kroků pro školy ostatní, v úterním Hyde parku České televize ocenil i Tomáš Feřtek, byť hned v úvodu pořadu vyjádřil určitou pochybnost, že se současnému ministrovi podaří splnit všech deset kroků.
Přílišný důraz na maturitu
Základní školy by podle Feřteka měly všechny vzdělávat v zásadě stejně a to v tom smyslu, že žáky naučí např. komunikovat. Jakou cestou k tomuto zadání dospějí, už je ale na každé škole zvlášť. Ohledně středních škol konzultant poukázal na to, že česká společnost možná až příliš zbožšťuje maturitu, mezi střední školy přitom počítáme i učiliště, která také mají ve vzdělávacím systému své místo.
"Od doby, co si pamatuji, tak si učitelé na středních školách stěžují, jací žáci k nim směřují ze základních škol a zároveň si učitelé na vysokých školách stěžují, jací studenti k nim směřují ze škol středních. Myslím si ale, že to není tak zlé," prohlásil specialista. Tento pocit je přitom do jisté míry dán tím, kdo ho vyjadřuje. Starší člověk totiž studenty hodnotí z pohledu vlastních vědomostí, a zapomínají přitom, že žáci mají řadu dalších vědomostí, které onen starší člověk neocení, protože je v průběhu let sám zapomněl.
Kam mizí peníze určené pro školství?
Feřtek také poukázal na skutečnost, že ve školství zmizely nemalé prostředky čerpané z EU, které padly na relativně zbytečné projekty. Současně však platí, že mladí lidé, kteří nastupují na učitelské posty, nemají před sebou žádnou zářnou kariéru a to především po platové stránce. Některá mediální provolání o zvýšení platů učitelů skončila na tom, že ředitelé současně s tím nedostali potřebné peníze na navýšení platů začínajících či zkušených učitelů. Fakticky tedy v Česku schází kariérní řád ve školství
Velký problém? Kašleme na slabé
Dlouhá léta také zaznívají nářky, že se zhoršuje úroveň našich studentů. Feřtek v této souvislosti poukázal na skutečnost, že Česko trpí tím, že zanedbává slabší žáky. "My si hýčkáme ty nejschopnější, ale na ty slabé studenty trochu kašleme," poznamenal Feřtek. Velké rozdíly ve vzdělávání jsou v České republice patrné i mezi jednotlivými kraji, což je problém. Pokud se podaří zlepšit péči o žáky nejslabší, tak se tím v konečném důsledku zlepší i celková úroveň žáků. Tato se totiž zjišťuje např. testováním patnáctiletých žáků, mezi kterými najdeme premianty, ale také čtyřkaře.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
autor: mp