Společnost prováděla výzkum na vzorku dvou tisíc českých domácností, které reprezentují celkovou populaci 4,5 milionů domácností.
Více jak polovina Čechů se obává ztráty zaměstnání nebo zhoršení zdraví
"Optimističtí spotřebitelé jsou v Čechách většinou domácnosti s vyššími čistými měsíčními příjmy. Obávající se se nadprůměrně vyskytují ve skupinách se středním příjmem a pesimisté jsou spíše domácnosti s nižšími příjmy," popsal Ladislav Csengeri ze společnosti GfK CZ&SK.
Nadpoloviční většina Čechů má obavy ze ztráty zaměstnání (53 procent) a ze zhoršeného zdravotního stavu (52 procent). Tři z deseti občanů ČR uvedlo, že nemají dostatek peněz a čtvrtina uvedla strach z růstu cen a inflace.
Češi jsou pak velmi citliví na zdražování. 86 procent zmínilo, že na změny cen reagují citlivěji než před rokem.
Optimisté věří v lepší časy a zároveň mají z čeho spořit
Optimisté očekávají v budoucnosti lepší finanční situaci a zároveň mají z čeho spořit a mají menší obavy ze ztráty zaměstnání. Pro jejich nákupy je charakteristické, že je neprovádí příliš často a nakupují v hypermarketech, supermarketech a drogeriích.
Obávající se zákazníci nakupují v nadprůměrné míře alkoholické nápoje a masné výrobky. Nejčastěji zamíří do diskontních prodejen.
Pesimisté nejčastěji nakupují zboží denní spotřeby jako pekařské a masné výrobky. Chodí do diskontů a samoobslužných prodejen. Na rozdíl od optimistů a obávajících se nakupují mnohem častěji.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
autor: vfe