Biskupka Šilerová: Zbožštili jsme si konzum a svobodu slova. Není se co divit, že se bojíme islámu, ale...

10.02.2015 4:44

MĚSÍC PO CHARLIE HEBDO Emeritní biskupka olomoucké diecéze Církve československé husitské Jana Šilerová se pro ParlamentníListy.cz v souvislosti s nedávným výročím měsíce od útoku na pařížský satirický týdeník vyjádřila k otázce soužití muslimů s Evropany, imigraci a politice boje s terorismem. Podle ní je třeba vyhlásit klatbu na všechny teroristy. Vzpomněla si i na Osvětim, upalování čarodějnic, Mein Kampf nebo české emigranty.

Biskupka Šilerová: Zbožštili jsme si konzum a svobodu slova. Není se co divit, že se bojíme islámu, ale...
Foto: ČT
Popisek: Jana Šilerová

"Odstup času dělá své. Ono přece vůbec nejde o Charlie Hebdo. Copak jsme z naší evropské sebestřednosti tak zaslepeni svobodou slova, že jsme zapomněli na oběti 11. září, Beslan, Péšávár, Nigérii, na dětské oběti Boko Haram? Novináři nemohli nevědět, že jak se do lesa volá, tak se z lesa ozve. A oni věděli. Ale co ti ostatní? Při vší úctě k obětem je nutno připomenout, že islámský svět dnes válčí mezi sebou. Za posledních 15 let mezi těmi desítkami tisíc obětí terorismu ty ‘západní‘ oběti činí 5 %. Při vší úctě k obětem," uvedla emeritní biskupka pro ParlamentníListy.cz.

Upalování čarodějnic, Osvětim, Mein Kampf…

Podle ní přece vůbec nejde vést "intelektuální debaty o svobodě slova, zda se mají či nemají překračovat všechna kulturní tabu, že zesměšňovat všecko i všecky, často i za hranou, je oprávněné, neboť to brání zbožštění věcí a lidí, a zároveň se divit námitkám nácků, proč tedy netisknout Mein Kampf a nezesměšňovat holocaust."

"Nedošlo při tom všem náhodou ke zbožštění svobody slova? Přece nejde o to vést odborné diskuze religionistů a arabistů o islámu a islamistech a půtky o texty koránu. Kolik krve naleznete v Bibli a kolik jí proteklo ve středověkých náboženských válkách nejen o Boží hrob, ale i při objevení Ameriky, upalování čarodějnic, při dvou světových válkách v ‘křesťanské‘ Evropě, o Osvětimi nemluvě? Přece nade vším tím pořád jednoznačně platí NEZABIJEŠ!" řekla dále Šilerová.

Vidíme je přes burku a šaríu, oni nás přes konzum a relativizaci všeho

České politiky by ale podle svých slov do diskusí o islámu moc netahala. "Jejich vstupy bývají často účelové. Paní Černochová snad už ví, proč se v Bibli nepíše o islámu, pan Konvička a jemu podobní mají docela obyčejný strach. Ten chápu. Když v televizi mluví představitel muslimů žijících u nás, Muhamad Abbas, že ženy lze bít i jemně a šaría má i lehčí varianty, není to z neznalosti jazyka. Kdo by se nebál? A kdo ví, jakého křídla muslimů u nás že je šéf? Je to jen nechtěně přesná ukázka složitě, mnohovrstevnatě a neprůhledně zamotaného přediva celé vnitřní (duchovní, náboženské: šíité – sunnité) a vnější (mocenské, politické a národnostní) struktury islámu, geograficky napříč arabským světem,“ sdělila. 

"Proto jim nerozumíme a oni nám taky ne. Vidíme je přes burku a šaríu, oni nás přes konzum a relativizaci všeho. Proto tolik protichůdných interpretací koránu a islámu – nejen u nás, ale v celém euro-americkém křesťanském teritoriu. Čemu nerozumím, toho se bojím. Proto tolik protichůdných postojů vůči teroristům a Islámskému státu i ze strany arabských zemí. Zdá se, že sami mezi sebou nemají jasno a hrají mocenské hry na vlastním písečku bez ohledu na eskalaci násilí a oběti,“ doplnila Šilerová. 

Arabové by si mezi sebou měli udělat pořádek

Především Arabové by si podle Šilerové měli mezi sebou udělat pořádek a řešit terorismus islamistů. "Dubaj – ne pro turisty, ale uprchlické souvěrce. Od nás ‘jinověrců‘ očekávat vyžádanou pomoc. Po upálení jordánského pilota to konečně snad postupně dojde i ostatním arabským státům – navzdory jejich vzájemným politickým a náboženským averzím. Islámský stát jde a půjde i po nich! A po jejich bohatství,“ varovala.

Vzdělaní synkové z bohatých rodin házeli kameny v Paříži už v roce 1968

Vyjádřila se i k motivaci mládeže z Evropy, která odchází bojovat za Islámský stát: "Mladí z 2. a 3. generace imigrantů z kolonií, v Evropě duchovně ani materiálně nezakotvení, frustrovaní nezaměstnaností jedou tam, kde někým jsou. Ostatně právě nezaměstnanost v některých arabských zemích z nemožnosti pořídit si manželku vede i přes sexuální frustraci k vypjaté agresivitě. Vždyť i rozjívení, vysokoškolsky vzdělaní synkové z bohatých rodin házeli kameny už na pařížských barikádách v 68. roce. Dneska už jim nestačí agresivní videohry a paintball. Mohou si zabíjet a znásilňovat live a načisto…a v poklidu se vrátit domů. Zamezení jejich návratu už mělo být dávno uzákoněno,“ upozornila.

Kolik českých emigrantů po 38., 48. a 68. roce všude ve světě přijali?

K přijímání uprchlíků do ČR pak poznamenala: "Jsme v otevřené Evropě, kde žije 20 milionů muslimů. Nemůžeme ze sebe udělat rozkošnou zahrádku bezpečného ghetta. Ostatně v 30. letech k nám imigrovali Židé a němečtí intelektuálové, byť i jen na tranzit. Obdivujeme sira Wintona, který zachránil stovky židovských dětí z naší vlasti. Angličan! Co Češi? Zaspali?“ klade si otázku Šilerová.

A pokračuje: "Kolik českých emigrantů po 38., 48. a 68. roce všude ve světě přijali? Vzhledem k tomu, jak nám zatím nejde sžít se s Romy, jsem zpočátku spíš pro ženy a děti, staré lidi, křesťany a jezídy, ti jsou masakrováni šíity i sunnity. A žádat respekt k našim zákonům a kulturně-civilizačnímu systému. A hlavně se nebát! Strach z druhých znehybňuje, svazuje a je přímou cestou do pekel nacionalismu a totality. Viz atmosféra před 1. i 2. válkou. O Ukrajině a Rusku nemluvě. Co mě zneklidňuje – že bát se začínají mí židovští přátelé. Židé jsou tisíciletími vycvičený citlivý seismograf.“

Vyhlásit klatbu na všechny teroristy

Dávat rady a řešení z našeho českého kotlíku by si však podle svých slov nedovolila. "Připadala bych si jako Eskymák radící obyvatelům Konga, jak se chovat v období veder. Ale jednu teologickou radu snad ano: FATWU – tedy po našem – vyhlásit klatbu na všechny teroristy. Imámů, kteří to mohou učinit, mají islámské země dostatek. Je to jeden z mála způsobů, jak zamezit stupňování násilí a dalším obětem. Nesouhlas a pohoršení nestačí. FATWA! To oni mohou. Ať se domluví, ať se ozvou. Čekáme,“ prohlásila Šilerová.


 

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Petr Kupka

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

12:53 Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

Na Slovensku je rušno kolem veřejnoprávních médií. „Největší likvidátoři svobody slova se dnes pasuj…