Blýskání na lepší časy? Tendry na autobusovou dopravu budou konečně transparentní

31.10.2013 23:00 | Zprávy

Zdá se, že se pomalu, ale jistě, blíží období velkých změn v dopravě. Ve většině krajů skončí totiž nejpozději v roce 2017 nebo 2019 smlouvy s dopravci a na rozdíl od dřívější praxe nemohou radní zadat smlouvu jen tak firmě, která už na linkách jezdí, ale musí vyhlásit soutěž.

Blýskání na lepší časy? Tendry na autobusovou dopravu budou konečně transparentní
Foto: Hans Štembera
Popisek: Autobusové nádraží, ilustrační foto

Nové tendry na dopravce připravuje jak Ministerstvo dopravy na rychlíky, tak kraje. Některé z nich předběhly dobu a pomocí soutěží vybírají dopravce již nyní - jako kraj Liberecký, Plzeňský, Jihomoravský či Ústecký.

V Ústeckém kraji je příprava v plném proudu a již probíhá i první vyhodnocení soutěží na dlouhodobé zajištění dopravní obslužnosti kraje veřejnými službami v přepravě cestujících veřejnou linkovou dopravou v letech 2015 až 2024. Posledním dnem roku 2014 totiž končí platnost osmiletých smluv o závazku veřejné služby ve veřejné linkové dopravě k zajištění základní dopravní obslužnosti části území Ústeckého kraje.

Ústecký kraj přistoupil k náročné reorganizaci dopravního systému a následnému vypsání tendrů na nové dopravce vůbec jako první kraj v České republice již na přelomu roku 2006 a 2007 za přispění advokátní kanceláře Weil, Gotshal & Manges. Ta se velkým dílem podílí na řešení sporu týkajícího se Dopravního podniku Ústeckého kraje (DPÚK), jenž z asi 80 % autobusovou dopravu v závazku veřejné služby v Ústeckém kraji do roku 2006 zajišťoval.

Takový podíl na dopravě znamenal vlastně monopol a podle toho také vypadal celý systém rozhodování o dopravní obslužnosti v kraji. Jakmile se krátce poté podařilo ukončit vztah s nevyhovujícím dopravcem DPÚK, což nepřímo potvrdilo svým rozhodnutím i Ministerstvo vnitra, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Městský soud v Praze a nedávno také Nejvyšší správní soud, vypsal Ústecký kraj 24 separátních koncesních řízení pro zajištění dopravní obslužnosti Ústeckého kraje autobusovou dopravou v režimu závazku veřejné služby pro roky 2007–2014. A nyní, s blížícím se koncem stávajících smluv, se opět první tři oblasti Ústeckého kraje dočkaly na základě transparentní soutěže zcela nových podepsaných smluv s novými autobusovými dopravci, které jsou platné od roku 2015 na deset let a zajišťují občanům kraje veřejnou dopravu moderními autobusy. Společnost Autobusy Karlovy Vary, a. s. vysoutěžila oblast Chomutovska a Šluknovska, v Dolním Poohří bude jezdit ČSAD Slaný, a. s.

„Noví dopravci od 1. ledna 2015 nasadí moderní autobusy, vyrobené po 1. 7. 2014, které budou nízkopodlažní, s nástupovou plošinou pro kočárky či invalidní vozíky, s možností náklonu pro snadnější nástup, celoročně klimatizované, s hlasovým informačním systémem, vnitřním displejem a elektronickými informačními tabulemi. Autobusy budou v celém kraji v jednotném designu se zelenou karoserií,“ sdělila Magdalena Hanáčková, tisková mluvčí Ústeckého kraje.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ahe

Ing. Veronika Vrecionová byl položen dotaz

Milovníci Ruska

Podle vás jsou v Europarlamentu pro smích a považujete za smutné, že tam vůbec milovníci Ruska jsou. Ale oni tam jsou proto, že je lidé volili. Zamýšlela jste se nad tím proč? A jestli ano, k čemu jste dospěla? I třeba u nás je pořád dost obdivovatelů Ruska a komunistů.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zemřel Vladimír Kapal. Nahlédli jsme do dokumentů, jimiž se bránil

20:44 Zemřel Vladimír Kapal. Nahlédli jsme do dokumentů, jimiž se bránil

Po několika měsících boje s těžkou nemocí zemřel šéfredaktor Svobodného rádia Vladimír Kapal. Noviná…