Brno žádá dotaci na vypracování studie pro podzemní železnici. Má stát 16,5 milionu

07.08.2019 20:40 | Zprávy

Brno žádá od státu dotaci na vypracování studie pro vybudování podzemní železnice podobné metru, která by měla propojit sever města s jihem. Náklady studie na takzvaný severojižní kolejový diametr se odhadují na 16,5 milionu korun, řekl dnes novinářům radní Brna Filip Chvátal (KDU-ČSL), který je zodpovědný za územní plánování.

Brno žádá dotaci na vypracování studie pro podzemní železnici. Má stát 16,5 milionu
Foto: Martin Šimák
Popisek: Pohled na Brno shora, letecký snímek

Podzemní železnice je potřebná kvůli tomu, že MHD nad povrchem už kapacitně nestačí. Zastavovala by i u plánovaného vlakového nádraží, které má být mimo centrum v místě dnešního dolního nádraží u řeky.

Podání žádosti o peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury dnes schválili radní Brna. Fond může pokrýt až 100 procent nákladů na studii. Podle Chvátala se finalizuje zadání a poté bude možné vybrat zpracovatele studie. Práce na ní by měly začít příští rok a potrvají rok a půl. Pracovat bude se třemi variantami, a to podzemní železnicí, metrem nebo tramvajovým diametrem. Pokud se podle Chvátala ukáže podzemní dráha jako potřebná a zvolí se pro ni železniční varianta, mohlo by se podle optimistických návrhů při zajištění financování začít stavět třeba i za čtyři pět let. Zatímco u železniční varianty by mohlo město čerpat peníze od státu, u tramvajového diametru by bylo investorem město. Podle Chvátala by pak bylo otázkou, zda by na to město mělo peníze. Náklady na podzemní železnici se pohybují v miliardových částkách. Brno má roční rozpočet kolem 15 miliard.

O podzemní dráze se v Brně mluví desítky let. Měla by spojit budoucí hlavní nádraží v místě dnešního dolního nádraží s tratí na Tišnov v Králově Poli či Řečkovicích a má výrazně odlehčit přetíženým tramvajovým linkám v severojižním směru. Řada odborníků poukazuje na to, že bez podzemní dráhy bude velice komplikované obsloužit nové hlavní nádraží, jež by mělo stát desítky miliard, a doprava mezi současným a budoucím hlavním nádražím bude velmi hustá a může kolabovat. Nové nádraží je ale potřeba kvůli tomu, že nynější už kapacitně nestačí.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Tomio Okamura byl položen dotaz

Co je podle vás příčinou vašeho neúspěchu?

Podle mě to souvisí i s tím, že se jste chytli papalášské manýry. Už jsem to třeba psala panu Fialovi, když tvrdil, jak je neetické někomu odebrat náhrady, když nepracuje a co myslíte, odpověděl mi alespoň? Ne. Vám už také většina z nás nestojí ani za odpověď. Dřív jste byli mnohem otevřenější. Naví...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jste lhář a nejhorší premiér, vyslechl si Fiala od podnikatele. A povolily nervy

15:25 Jste lhář a nejhorší premiér, vyslechl si Fiala od podnikatele. A povolily nervy

Premiér Petr Fiala (ODS) se dostal do křížku s jedním z podnikatelů na debatě Restart Česka v pražsk…