Bývalý agent FBI ukazuje na konkrétním případě, jak islamisté dělají propagandu. A velmi se jim daří

20.11.2014 11:06

Britta Sandbergová z německého deníku Spiegel ve svém rozhovoru zpovídala bývalého agenta FBI Aliho Soufana, který se specializoval na potírání terorismu. Soufan popisuje, jakým způsobem se šíří propaganda Islámského státu a čím se liší od Al-Káidy a dalších teroristických organizací.

Bývalý agent FBI ukazuje na konkrétním případě, jak islamisté dělají propagandu. A velmi se jim daří
Foto: wikipedia
Popisek: Vlajka Islámského státu

Podle Soufana jsou ideologové Islámského státu (IS) velmi dobře srozuměni s tím, jak fungují sociální sítě. „Jsou si velmi dobře vědomi, jak působit na `iPhone generaci`. Pro různé oblasti používají specifické nástroje. Například pro oslovení potencionálních příznivců v Perském zálivu používají Twitter, zatímco v Sýrii zase Facebook. Islámský stát je první organizace svého typu, která si dokázala profesionálně rozklíčovat, jaký dopad mají sociální média," uvádí Soufan. 

Islámský stát zjevně disponuje profesionálním oddělením pro šíření propagandy. Jejich přesný počet však FBI podle Soufana nezná. „Těžko říci, kolik blogerů, copywriterů a dalších lidí se ve službách Islámského státu právě nyní nachází. Zjistili jsme však, že většina z nich operuje z oblasti Perského zálivu a severní Afriky. Tento program založil Abu Amr Al-Shami, původem Syřan, který poté žil v Saúdské Arábii. Podle našich informací bylo v jednu chvíli 12 000 účtů na Twitteru nějakým způsobem napojeno na Islámský stát. Tato skupina dokázala decentralizovat šíření své propagandy. Islámský stát maximalizoval dopad své propagandy tím, že se vzdal kontroly na jejím doručování. To je novinka," upozorňuje Soufan. 

V praxi to podle Soufana znamená, že propagandisté IS používají tzv. „twitterové bomby“. Sledují populární témata, jako bylo třeba letošní mistrovství světa ve fotbale a prostřednictvím tagů „mistrovství světa“ posílali uživatelům své vlastní zprávy. A to i v případě, že o to příjemci neměli zájem. „Největší fotbalovou akci roku sledovali po celém světě desítky milionů fanoušků. Propagandisté IS tak zasáhli početnou cílovou skupinu," zmiňuje Soufan. 

Celý text v angličtině najdete ZDE

I kdyby takto oslovili jen 1 až 2 % z nich, tak to byl podle Soufana úspěch. „Za poslední čtyři měsíce se počet zahraničních bojovníků IS díky tomu zvýšil ze dvanácti na šestnáct tisíc. Dobrovolníci v řadách armády IS pocházejí z Číny, Indonésie a samozřejmě i z Evropy. Zprávy jim propagandisté posílají v jejich národních jazycích," informuje Soufan. 

Nabízí se tedy otázka, proč podobné účty Twitter jednoduše nezablokuje. To je však podle Soufana obtížně a vlastně i zbytečné. „Pokud Twitter zablokuje jeden účet, oni si okamžitě zřídí jiný. Je prakticky nemožné kontrolovat decentralizovanou síť s tisíci příznivci," říká Soufan a jako příklad uvádí video, na kterém teroristé IS natočili vraždu amerického novináře Stevena Sotloffa. „V naší zprávě jsme psali, že lidem trvalo dva dny, než přišli na to, co se děje. Do té doby video kolovalo po sociálních sítích a zpráva se dostala ven. Islámský stát využívá i méně známé sociální stě, jako je Quitter a Diaspora. Rovněž se jejich odkazy objevují na justpaste.it, což je portál založený v Polsku, určený ke sdílení odkazů, filmů a dat," říká Soufan. 

Doručovat své poselství se tedy Islámskému státu prostřednictvím sociálních sítí daří velmi dobře. Jejich adresáty jsou v drtivé většině případů mladí lidé do třiceti let. „Vysvětlení, proč je mezi příznivci IS tolik mladých, se nabízí více. Jedním z nich je fakt, že většina z nich byla v době ataků na newyorská dvojčata 11. září 2001 ještě dětmi. Čelíme nové generaci, která má na globální džihád úplně jiný pohled. Pro ně je Al-Káida parta starých chlápků. Nástupce bin Ládina al Zahawiri navíc nemá žádné charisma. IS se oproti Al-Káidě podařilo vytvořit produkt v moderním a lákavém balení. Nicméně bin Ládin je stále jejich hrdinou. Jeho fotografie najdete na mnoha webových stránkách příznivců IS. Obě dvě ideologie jsou identické, jen strategie je jiná," tvrdí Soufan. 

Do budoucnosti Soufan nehledí s přílišným optimismem. Bude podle něj velmi složité, abychom mohli šíření propagandy Islámského státu zabránit. Zaspali jsme prý v době, která následovala bezprostředně po 11. září. „Neměli jsme strategii, abychom mohli jejich propagandě účinně čelit. Snažili jsme se zajistit si bezpečí, narušit jejich plány a zatknout či zabít jejich vůdce. Nevěděli jsme však, jak zastavit šíření jejich propagandy. V roce 2004 měl bin Ládin asi 400 bojovníků. IS dnes má tisíce bojovníků a příznivců po celém světě. V tomto ohledu jsme skutečně selhali," říká Soufan.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pro

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

22:30 Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

Víte, že konferenci konzervativců Viktora Orbána nebo Nigela Farage zakázal v Bruselu komunální star…