Namísto běžných výsledků předvolebních průzkumů nyní Česká televize přihlíží k tzv. „volebnímu potenciálu“, tedy nejvyššímu teoretickému zisku hlasů rozpočítanému pro modelový příklad, v němž jsou započítány i hlasy těch váhajících občanů, kteří v průzkumech deklarují, že podporu té či oné strany zvažují. Jedná se však o matoucí čísla. Informoval o tom internetový deník První zprávy, přičemž pojmu Volební potenciál se podrobně věnovaly i ParlamentníListy.cz.
Jediná agentura, která zpracovává ve svých výzkumech jak volební preference, tak volební potenciál kandidujících stran, je SANEP. Srovnáním jejích výsledků a modelů prezentovaných Českou televizí vidíme rozdíl jak v odhadu zisků, tak i v pořadí jednotlivých stran. Podle deníku zvolená metodika, již používá Česká televize, umožňuje účelový výběr hostů v jednotlivých pořadech, neboť potenciál může mít v součtu o mnoho více než 100 procent hlasů. ČT zdůrazňuje, že čísla, která prezentuje, v žádném případě nevypovídají o možném a realném výsledku voleb, přesto právě na jejich základě určuje, které strany a hnutí pustí do televizního vysílání.
autor: jma