Český řidič o uprchlících v Calais: Skáčou mi na auto z mostu. Dřív byli slušní, teď se bojím. Mají na ně přístroj

20.01.2016 8:06

Uprchlíci na nás skáčou z mostů, popisuje situaci u hraničního přístavu Calais ve Francii řidič kamionu Luboš Kadavý. Ten již dvacet let převáží zboží, nejčastěji do Británie. Rozhovor s ním přinesl deník MF Dnes.

Český řidič o uprchlících v Calais: Skáčou mi na auto z mostu. Dřív byli slušní, teď se bojím. Mají na ně přístroj
Foto: Peter Števkov
Popisek: Pochod imigrantů

Podle Kadavého musí řidiči kamionů čelit na francouzsko-britské hranici stále agresivnějšímu chování migrantů. Běženci se totiž chtějí co nejdříve dostat do Anglie. Dříve prý nebyli tak agresivní. Když je řidiči nalezli, otevřeli jim vrata a oni pokorně vyšli ven. „Brali to jako smůlu, někteří se dokonce omluvili a vyhlíželi někoho jiného. Teď už bych si vrata otevřít netroufl,“ uvedl s tím, že migranti na hranicích jsou už zhruba deset letl.

Kamiony prochází několika kontrolami. Například se měří vydýchaný vzduch v nákladovém prostoru, nebo se využívá přístroj, jaký mají lékaři na jipce. „Pomocí čidel umístěných na vozidle lze totiž zachytit srdeční tep uvnitř. Právě touto kontrolou teď procházím já, protože mám ‚skříň‘,“ popisuje. Za každého uprchlíka převezeného na území Velké Birtánie je možné obdržet pokutu 2000 liber.

Podle Kadavého však řidič svůj kamion nemůže uhlídat. „Během cesty máte povinné přestávky na spaní. Na trajektu, kam se občas migrantům podaří proniknout, řidiči musí kamiony opustit. A samozřejmě nemáme žádné přístroje, abychom si potom náklad zkontrolovali. U soudu ale společnost dostane možnost se vyjádřit. Vždy musíte nějak dokázat, že nepašujete lidi,“ řekl.

Za nejrizikovější úsek Kadavý považuje tu část cesty, než přijedete do přístavní zóny. „Uprchlíci mají různé finty, třeba naházejí na cestu různé překážky, aby auto zpomalili, a pak na něj skáčou z mostních konstrukcí. Prořežou plachtu a vlezou dovnitř. Jsou houževnatí a vynalézaví. Dříve se dostávali do aut během nočních pauz, násilně otevřeli zadní vrata na parkovištích třeba už v Belgii, teď to nejčastěji zkoušejí až před Calais. Tam vždycky snížíme rychlost a jsme jeden druhému nalepení takříkajíc na vratech, aby se mezi nás nikdo nemohl dostat. Pak už se najíždí do pruhů lodních společností, kde vozidla třídí na skříňová a s plachtou kvůli kontrole,“ podotýká. I řidiči proto musí používat finty – na noc například otáčí vozidla do protisměru, aby navodili dojem, že se vrací, mění se přístavy, z kterých se naloďují nebo mění koridory při nájezdu do přístavu. 
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…