Chaos při hledání nového provozovatele českého mýta pokračuje

25. 1. 2016 12:31

Se záchranou prý chce pomoci slovenská společnost Sky Toll. Kdo se skrývá za jejími anonymními vlastníky?

Chaos při hledání nového provozovatele českého mýta pokračuje
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze, ilustrační foto

Snaha vybrat nového provozovatele českého mýta od roku 2017 připomíná více chaos než organizovanou přípravu na výběrové řízení. Vše začalo tím, když ministr dopravy Ťok v prosinci 2014 bez důvodu zrušil výběrové řízení na projektového manažera mýtného tendru. Začíná rok 2015, rok pokusů a omylů jak pokračovat ve výběru mýta po skončení smlouvy na konci roku 2016 se společností Kapsch. 

Šest pokusů, které nikam nevedly

Pokus č.1: V lednu 2015 vznikl na ministerstvu první expertní projektový tým. V jeho čele stanul ředitel ministerského odboru silniční infrastruktury Milan Dont. Tým doporučil co nejrychleji vypsat tendr na provoz stávajícího mýta a upozornil, že ani v případě tendru na provoz mýtných bran se dočasnému prodloužení spolupráce s firmou Kapsch ministerstvo nevyhne. Ministr s výsledky práce týmu nebyl spokojen a neformálně jej rozpustil.

Pokus č. 2: Po určité době nečinnosti se v březnu 2015 začal formovat druhý projektový tým, pod vedením Zdeňka Rathauského, bývalého manažera telekomunikační firmy GTS. K Ťokovi jej podle všeho vyslal jeho někdejší kolega Milan Rusnák, který má již z předlistopadových dob velmi blízko k šéfovi hnutí ANO Babišovi. Ani tento tým dlouho nepřežil, Rathauský ministerstvo rozmrzele opustil.

Pokus č. 3: Začal vznikat třetí projektový tým, který měl vést Dean Brabec, šéf konzultační společnosti Arthur D. Little (z firmy, která vyhrála původní a zrušený tendr na projektového manažera). Brabec nakonec z MD mizí – důvodem mohla být i skutečnost, že ministerstvo nenašlo způsob, jak bez tendru tohoto odborníka z nadnárodní firmy adekvátně zaplatit.

Pokus č. 4: Čtvrtý projektový tým se začal formovat s příchodem Jana Chovance. Ministr řekl: „Vybral jsem ho já, hledal jsem člověka, který nemá zkušenosti s mýtem. Není potřeba, aby šéf skupiny byl největším expertem na mýto.“ Chovanec představil naivní časový harmonogram, který počítal s tím, že ještě do konce května 2015 se podaří uzavřít dohodu s Kapschem o jeho součinnosti (vlažná jednání s Kapschem MD přitom zahájilo až v dubnu), do konce června budou hotovy zadávací podmínky tendru na nové mýto, přes prázdniny vše schválí vláda a hned vzápětí bude vypsána soutěž.

Pokus č. 5: Během června 2015 se na ministerstvu zrodila myšlenka na založení státního podniku Cendis, který by měl s mýtem pomoci a časem i spravovat centrální systém mýta. Existuje podezření, že hlavním důvodem pro jeho založení byla snaha o řádné zaplacení „odborníků“ a také vidina některých, že přes státní podnik bude možné bez soutěže distribuovat poradenské subdodávky. Cendis v čele s Chovancem dostal od ministerstva zakázku malého rozsahu za 1,9 milionu korun na koordinaci řízení mýtného projektu (bez výběrového řízení). Z této zakázky jsou údajně už takřka všechny peníze vyčerpány (na platy), ačkoliv projekt se nikam neposunul. Projektový tým Cendisu – formálně stále fungující a řízený Janem Chovancem – se naposledy sešel 10. září.

Pokus č. 6: Vedení ministerstva dopravy 6. října oznámilo, že ohledně budoucnosti českého mýta podepsalo zakázku s poradenskou firmou Deloitte. A to bez jakékoliv soutěže, v režimu jednacího řízení bez uveřejnění a s odkazem na údajnou časovou tíseň. Mezitím ÚOHS zakázal ministerstvu plnění smlouvy s Deloitte a potrestal je čtvrtmilionovou pokutou. Ministr Ťok prohlásil spolu s podáním rozkladu, že rozhodnutí ÚOHS nerespektuje a pokračuje v práci s Deloitte bez ohledu na hrozící trestněprávní postihy. Finální rozhodnutí antimonopolního úřadu se čeká do konce února 2016. 

Paradoxy na denním pořádku

Největším paradoxem je skutečnost, že ministr dopravy Dan Ťok opakovaně veřejně prohlašuje, že mýtný systém sice spolehlivě funguje, ale že okolnosti tehdejšího tendru z roku 2006 byly i pro něj  přinejmenším nestandardní a mýtné smlouvy pro stát nevýhodné. Proč si tedy bez tendru vybral  jako poradce stejnou firmu Deloitte, která onen kritizovaný tendr z roku 2006 pro stát vedla a podle něj nezvládla? 

Navíc  hnutí ANO před volbami kritizovalo přidělování zakázek jednomu uchazeči bez řádného tendru (tedy pomocí institutu JŘBU –jednací řízení bez uveřejnění), ministerstvo dopravy, ale také třeba ministerstvo financí tento nástroj využívá vrchovatě (jen na MD přes 15 případů za tři čtvrtě miliardy – zimní údržba, registrační značky, centrální registr vozidel, poradce mýta atd.).

Harmonogram postupu prací při přípravě mýtného tendru, který předložil ministr dopravy a který vláda ČR schválila v listopadu 2015, byl od počátku zcela nesplnitelný. Ministr přitom uváděl své vládní kolegy i veřejnost v omyl – již tehdy měl totiž k dispozici realistický (utajený) harmonogram z dílny technicko-organizačního poradce společnosti Deloitte, kterou si bez tendru sám vybral. 

Ministerstvu dopravy pod vedením Dana Ťoka nelze upřít jedno zásadní pozitivum – ministr dokázal prosadit, aby se stát zachoval jako dobrý hospodář a využíval co nejdéle svůj stávající spolehlivý mikrovlnný mýtný systém, jehož investice je již zaplacena a stát jej má plně v majetku. Navíc jej musí stávající provozovatel průběžně obnovovat a modernizovat tak, aby byl i k lednu 2017 (na konci prvního desetiletého provozovacího cyklu) ve stavu jako při spuštění – tedy připraven na další roky efektivního vybírání peněz z mýta do státního rozpočtu.

Našel se opravdu zachránce ze Slovenska?

Zdá se, že noty dalšího postupu jsou jasné, ale to by nebyl Dan Ťok, kdyby nepokračoval v kontroverzních úkrocích stranou. Zahájil paralelně rozhovory se slovenským provozovatelem mýta společností Sky Toll. Ta  prý přichází s nabídkou na záchranu České republiky a výpadků mýta (i když žádné nehrozí). Pravidla hospodářské soutěže opět trpí. Proč MD jedná pouze s jedním z budoucích uchazečů v mýtném tendru? Proč jedná zrovna s firmou, která má z globálního hlediska minimální mýtné reference (v mikrovlnném mýtě žádnou), může se pochlubit jen předraženým provozováním slovenského mýta nebo netransparentní vlastnickou strukturou?    

Uvádí se, že 90 % Sky Tollu koupil liberecký podnikatel Petr Syrovátko vlastník stavební společnosti Syner. Skutečným vlastníkem má ale být PPF Petra Kellnera, vedle 10% podílu J&T.  Nicméně oficiálně má firma netransparentní vlastníky (což by mělo vadit zejména hnutí ANO), její majetková struktura mizí na Kypru. Slovenský mýtný tendr byl navíc předmětem vyšetřování a výtek Evropské komise, když stát vyloučil bezdůvodně všechny nabídky kromě té nejdražší a po podpisu smlouvy změnil podstatné náležitosti kontraktu. Slovenské mýto se od počátku v roce 2010 potýkalo s velkými obtížemi, které vedly k zavedení několikaletého ticketingu – tedy nepovinné palubní jednotky v kombinaci s dovybavením zpoplatněné sítě zastaralými mýtnými kiosky a papírovými lístky. Slovenský mýtný systém patří k nejnákladnějším v Evropě. Celkové náklady (provozní a investiční) v letech 2009–2013 dosáhly 451 milionů EUR, což je podíl na vybraném mýtném 74 procent! Za rok 2014 dosáhly 93 milionu EUR, což při výběru mýtného 183 milionů EUR činí 50,8 procenta! Výběry mýta na Slovensku na dvojnásobné zpoplatněné síti dosahují jen poloviny těch českých. O trvající nákladnosti slovenského mýta vypovídá například i dojednané disagio, tedy kolik procent z každé platby mýta platební kartou si vezme kartový operátor (banka). Zatímco v Česku se disagio pohybuje kolem obvyklých 2 procent, na Slovensku stát ztrácí přes 6 % z každé takové transakce.

Několik variant jak pokračovat s výběrem mýta po roce 2016

Odborný poradce Deloitte v harmonogramu ministerstvu ukázal, že na vypsání mýtného tendru je už pozdě. Například sousední Rakousko zahájilo hledání nového provozovatele svého mikrovlnného mýta tři roky dopředu. Přesto ministr dopravy 22. 12. 2015 oznámil (navzdory vládou schválenému harmonogramu), že bude nezbytné prodloužit smlouvu se stávajícím provozovatelem. 

Deloitte představil několik variant, přičemž všechny počítají s prodloužením provozu na různě dlouhou dobu. Jako pro stát ekonomicky nejvýhodnější variantu označil prodloužení firmě Kapsch na tři roky, na tu dobu vyjednat pro stát výhodnější provozní podmínky a mezitím paralelně urychleně připravovat velký otevřený tendr na nové mýto po roce 2020.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Radim Panenka

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Komsomolci a prodejné kurvy, to zbylo EU. Petr Štěpánek má ostrý vzkaz pro všechny, kteří lamentují, jak staří nevzdělaní venkované zkazili budoucnost britské mládeži

20:12 Komsomolci a prodejné kurvy, to zbylo EU. Petr Štěpánek má ostrý vzkaz pro všechny, kteří lamentují, jak staří nevzdělaní venkované zkazili budoucnost britské mládeži

Petr Štěpánek z ODS poslal ironický vzkaz všem lidem, kteří si stýskali nad tím, že mladí lidé ve Ve…