„Aby stavební povolení byla vydávána za účasti veřejnosti a v souladu se zákonem. A za druhé, což je možná důležitější, vyvolat diskuzi o tom, zda je nutné dělat tuto modernizaci tak masivně a s takovými náklady,“ vysvětloval Patrik.
Dokud jsme se do toho nevložili, nikoho to nepálilo
ŘSD prý nerado slyší alternativní a především levnější návrhy. Předělání většiny úseků dálnice je totiž ještě před námi a Patrik je přesvědčen, že užitím jiné technologie by bylo možné ušetřit 3 až 6 miliard. „Prvních šest stavebních řízení probíhalo déle, než správní řád předpokládá a to zdržení nikoho nepálilo,“ poznamenává Patrik. Začíná to vadit až ve chvíli, když na nedostatky začalo upozorňovat sdružení Děti Země.
„Hlavně chceme přinutit investora, kterým je stát, aby byl profesionální a měl patřičné podklady, aby netvrdil, že je všechno rychlé a levné a nakonec se ukázalo, že to tak úplně není pravda,“ poznamenává předseda hnutí. Děti Země prý do jisté míry působí jako most mezi státem a občany, kterým se mnohdy nelíbí, jak stát postupuje, ale sami se proti tomu bojí protestovat.
Občané jako rukojmí?
Někomu by se ale mohlo zdá, že si Děti Země berou občany za rukojmí, když zpomalují dostavbu D1. Patrik proti tomu namítá, že kdyby stát postupoval v souladu se zákonem, nemusel by se bát zásahů zvenčí. Rozklady, které podávají Děti Země, zpomalují sice dostavbu, Patrik to však považuje za efektivní formu protestu, protože se jejich námitkami zkrátka musí někdo zabývat. „Není to, jako když napíšete článek, kterého si málokdo všimne,“ poznamenal předseda hnutí.
V tuto chvíli jsou podány dva rozklady a podle toho, jak to s nimi dopadne, Patrik teprve zváží, zda podat žaloby. Žaloby ale nebudou mít odkladný účinek, takže modernizace D1 bude mezitím pokračovat. Otázkou je i to, zda budou Děti Země podávat rozklady na další modernizované úseky D1. Těch je celkem 19 a Patrik by byl rád, aby soud v případě potřeby řekl, jak má správně probíhat modernizace D1.
„Nechci být pesimista, ale pokud je to naplánováno na sedm let, tak si myslím, že to nebude, protože si nepamatuju dopravní stavbu, kde by byly dodrženy termíny. Takže to bude víc než sedm let, možná osm, devět," řekl.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp