Děti do šesti let, které se mohou programu účastnit v doprovodu rodičů, se pod vedením vychovatelky věnují hrám, sportovním nebo uměleckým aktivitám a také výletům mimo zařízení. Dětem do 15 let, na něž se vztahuje povinnost školní docházky, je nejprve poskytnuta výuka ve vyrovnávací třídě a po adaptaci jsou zařazeni do místní základní školy.
V uprchlických zařízeních mohou do dětského centra docházet po škole a bývá jim poskytována i další podpora. "Mohou trávit čas volnočasovými aktivitami, které poskytují v každém zařízení pedagogové volného času, mohou samozřejmě využít poradenství sociálních pracovníků a v případě potřeby je jim objednán náš smluvní psycholog," uvedla Vaňková.
Děti pobývající společně s rodiči v detenčních zařízeních mohou tyto objekty opouštět například na docházku do školy. V praxi to ale záleží na délce pobytu rodin s dětmi v těchto zařízeních. "Právě u rodin bývá v zařízeních pro zajištění cizinců pobyt kratší, v řádu týdnů, pak děti do školy ani nestihnou nastoupit. Navštěvují pouze dětské centrum v zařízení," doplnila Vaňková.
Děti, které z ciziny dorazí do Česka bez doprovodu, jsou umístěny ve specializovaném zařízení spadajícím pod ministerstvo školství. U starších dětí je prováděna zkouška věku. Pro tyto účely slouží prioritně diagnostický ústav a středisko výchovné péče v Praze 5. Má kapacitu 18 míst, která byla k 10. září zaplněna, sdělilo ČTK tiskové oddělení ministerstva školství.
Součástí tohoto zařízení je také základní škola. Ve srovnání s obdobnými zařízeními pro české děti je zvýšen počet vyučovacích hodin českého jazyka a děti mohou využít služeb tlumočníků.
V reakci na aktuální situaci ministerstvo školství navíc zřídilo speciální oddělení pro nezletilé cizince v rámci volných kapacit ve výchovných ústavech Klíčov v Praze a Višňové na jižní Moravě. V současné době se nestalo, že by nebyla volná místa určená pro nezletilé cizince bez doprovodu.
Ze zjištění České školní inspekce vyplývá, že se aktuálně v základních školách vzdělává více než 20.000 dětí, pro něž není čeština mateřským jazykem. Více než pětina z nich potřebuje jazykovou podporu, na kterou mají nárok ze zákona. I když se školy snaží tyto žáky začleňovat a vést je k dobrým výsledkům, chybí jim metodická podpora.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: spa