Bývalý zaměstnanec Steyru v březnu 2011 uvedl, že Dalík požadoval 18 milionů eur (půl miliardy korun) za pokračování v nákupu pandurů. Česká policie a justice pak na vyšetřování spolupracovala s kolegy z Rakouska, USA, Izraele, Švýcarska a Španělska. Kriminalisté Dalíka zadrželi začátkem října 2012, obžalován byl letos v květnu. Podle vyšetřovatelů se pokusil o podvod - peníze nakonec nezískal, ale údajně slíbil pomoc při sjednání zakázky, i když na ni neměl ve skutečnosti vliv.
S plánem pořídit nové transportéry přišla v roce 2003 vláda Vladimíra Špidly (ČSSD). Odsouhlasila pořízení 240 vozů, o dva roky později kabinet Stanislava Grosse (ČSSD) vypsal výběrové řízení, do kterého se přihlásilo sedm firem. Ve finále zůstaly finská Patria a rakouský Steyr. V lednu 2006 vláda Jiřího Paroubka (ČSSD) rozhodla, že vozy koupí od Steyru za 23,6 miliardy Kč. Smlouvu podepsal tehdejší ministr obrany Karel Kühnl (US-DEU).
O rok později ovšem pandury nevyhověly testům a Topolánkova vláda rozhodla, že smlouvu vypoví. Den poté ale Topolánek řekl, že armáda vozy potřebuje, i když v menším množství. V roce 2008 už pandury testy prošly a Topolánkův kabinet na jaře 2009 rozhodl o nákupu 107 strojů za 14,4 miliardy. Tisk později uvedl, že Česko nakoupilo pandury čtyřikrát dráž než Portugalci, aniž se vozy výrazně lišily výbavou.
autor: adr, čtk