Problém s DPH vláda už řešila, a to u darovaných potravin. Od roku 2015 u věnovaného jídla, kterému se blíží konec spotřeby, výrobci a obchodníci DPH platit nemusí. Cenu produktů snižují na nulu. Podle zprávy by tento postup mohl sloužit jako inspirace i u věcných darů. Nyní se u neprodejného zboží, jako je například sezonní oblečení, platí DPH z poslední ceny po slevě. "Je stále pro firmy finančně výhodnější výrobek zlikvidovat než poskytnout darem," uvádí autoři zprávy pro vládu.
Firmy podporují potřebné i službami, které poskytují neziskovým organizacím. Například jim bezplatně provedou audit, vytvoří počítačové programy či nastaví informační technologie. DPH odvádějí z nákladů na danou službu včetně těch mzdových. "Zatěžuje to neúměrně ty firmy, které takto neziskovým organizacím pomáhají, a omezuje to rozsah poskytované podpory," stojí v podkladech pro vládu.
O možnostech daňového řešení bude pracovní skupina členů vládní rady pro neziskové organizace, velkých firem i neziskových organizací jednat s generálním finančním ředitelstvím. Podle zprávy by daňové asignace, tedy přesměrování části daní vybranému projektu či zohlednění dobročinnosti při veřejných zakázkách, nebyly v Česku vhodné. Podpora by se totiž mohla zúžit jen na splnění stanoveného povinného množství, takže by množství darů mohlo klesnout.
Tým ministra pro lidská práva měl návrh podpory původně předložit do konce loňska. Podle zprávy chybí ale dostatek údajů o firemním dárcovství a jeho podobě. Termín se tak odložil o rok. Situaci v Česku, rozsah darů i motiv firem k pomoci má zmapovat výzkum, jehož výsledky mají být do konce prosince. Zakázku na analýzu za 700.000 korun vyhlásila technologická agentura 26. června.
Stát nyní umožňuje odpočet hodnoty daru od základu daně z příjmu. Společnosti si mohou odečíst sumu maximálně do deseti procent základu. Podle údajů generálního finančního ředitelství v roce 2011 uplatnilo odečet v daňovém přiznání 18.011 firem. Dary činily 2,75 miliardy. V roce 2013 si z daní odečetlo 3,72 miliardy celkem 19.032 podniků a institucí. V roce 2015 suma dosáhla 3,42 miliardy a odpočítalo si ji 21.43 firem.
"Firemní dárcovství prodělalo za necelých 20 let dynamický vývoj, nicméně stále se nedosahuje standardů obvyklých v západoevropských zemích," uvádí zpráva. Podle ní firmy zpočátku věnovaly peníze náhodným projektům. Postupně podporu propojily se svým zaměřením a navazují dlouhodobá partnerství s neziskovými organizacemi. Nyní dbají také na společenskou odpovědnost a mají vlastní prospěšné programy.
Neziskové organizace, které získávají podporu firem, se starají například o postižené, seniory a opuštěné děti. Zajišťují také sportovní, vzdělávací a kulturní aktivity. Podle odborníků na sociální problematiku často poskytují služby, které nezajišťuje stát.
autor: čtk