EU narazí. Elektromobily ano, ale nelze nic nařizovat. Sehnal hodnotí plán eurokomisařů

25.07.2021 13:44

Konec automobilů se spalovacími motory možná přijde vlivem vývoje technologií, ale nelze ho politicky nařizovat. Předseda Aliance pro budoucnost Pavel Sehnal nevěří, že by Evropské komisi podařilo její současný návrh protlačit v celé EU.

EU narazí. Elektromobily ano, ale nelze nic nařizovat. Sehnal hodnotí plán eurokomisařů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Pavel Sehnal, předseda Aliance pro budoucnost

Evropská komise přichází s plánem, který by se dotkl prakticky všech občanů a požaduje, aby se od 2035 v celé Evropské unii zakázala výroba automobilů se spalovacími motory. Pavel Sehnal to nepovažuje za reálné, ani za správné.

Anketa

Roman Janoušek se přibelhal do vězení. Myslíte, že je na tom zdravotně opravdu tak zle?

hlasovalo: 18461 lidí

“Celé by to mělo začít platit už za 14 let. V České republice je registrováno sedm milionů vozidel a průměrné stáří vozidla je 13 let. Prakticky je to o tom, že dnešní nová vozidla se dožijí průměrného věku a pak už nebude možné si auto se spalovacím motorem koupit,” uvádí.

Nemyslí si zároveň, že to EU dokáže prosadit, protože zájem zemí produkujících ropu je obrovský a ty samozřejmě o svůj byznys nebudou chtít přijít. “Může to případně dopadnout tak, že výroba aut se spalovacími motory se přesune pod gesci států produkujících ropu, které například i vyvinou vlastní značky automobilů,” odhaduje.

“Chybí mi stále jako občanovi dostatečně černobílé srovnání, zda ekologičnost vozidel je ve prospěch elektromobilu. Četl jsem, že teprve asi po 11 letech se ekologičnost eletromobilu srovná se spalovacím motorem. Tedy až po 11 se eletromobil stane ekologičtějším. Otázkou je, zda se životnost těchto vozidel bude zkracovat nebo prodlužovat. Další otázkou je také výdrž baterií do eletromobilů a zda dává smysl jejich případná výměna po určité době,” ptá se šéf Aliance pro budoucnost.

Zároveň dnes podle něho vidíme, jak výrobci spalovacích motorů tlačí na snižování emisí a jak dokážou efektivně konstruovat motory. “Dříve byla spotřeba 10 - 12 litrů na 100 kilometrů a dnes auta dovedou jezdit za spotřeby kolem čtyř litrů. Další zefektivňování účinnosti motorů může vést k tomu, že vozidla zejména pro městský provoz budou jezdit za pár kapek benzínu,” upozorňuje na rychlost vývoje.

“Aliance pro budoucnost se především opírá o naše ústřední heslo svoboda a odpovědnost. Je o tom, že je nutné hledat, kde nastává průsečík mezi oběma cestami. Podřizovat se diktátů EU, že od určitého data už nelze něco vyvíjet a vyrábět, je nesprávná cesta. Svobodná soutěž je tím, co vede k tomu, že se dva koncepty mezi sebou poměřují a předhání v nových technologiích a kam se posunou spalovací motory a elektromobily,” sdělil politik.

Regulovat tato odvětví prý politicky nedává smysl. “Nejlepší doporučení v tomto směru je řídit se tím, že co bude ekologičtější, to podporovat. Vždy to bylo tak, že trh si najde cestu,” dodal Pavel Sehnal.

Ing. Pavel Sehnal

  • Praha bez chaosu
  • zastupitel měst. části
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radim Panenka

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Dotace pro zemědělce

Dobrý den, ANO je prý proti tomu, aby získávání dotací pro zemědělce bylo navázáno na ekologické prvky. Zajímá mě proč jste proti? Vychází to z nějakého průzkumu, který dělal irozhlas. Na jednu stranu mi to přijde docela logické, ale nevím teda, co je těmi ekologickými prvky myšleno a zas je fakt, ž...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Clinton. Albrightová. Pohrůžka. Jeffrey Sachs odhalil, co nakonec končí Ukrajinou

12:43 Clinton. Albrightová. Pohrůžka. Jeffrey Sachs odhalil, co nakonec končí Ukrajinou

Kdo může za válku na Ukrajině? Známý americký ekonom Jeffrey Sachs se domnívá, že nešlo o nevyprovok…