Facka učiteli: Inkluze! Děti se nebojí. V 15 jsou jako samci. Došlo i k vraždě, vyložil karty expert

21.05.2019 11:04

Žákyně šesté třídy v Bílině měla dát facku svému učiteli, kterého tak chtěla potrestat za poznámku, již dostala. Jaké možnosti mají učitelé, když se stanou obětí šikany? A co se bude dít s žáky, kteří se jí účastní? To je téma pro Názory bez cenzury. Hosty byli psycholog Jeroným Klimeš, manažer programu Minimalizace šikany Milan Kotík a exministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD).

Facka učiteli: Inkluze! Děti se nebojí. V 15 jsou jako samci. Došlo i k vraždě, vyložil karty expert
Foto: Archiv JK
Popisek: PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, Ph.D., psycholog

„Všimněte si, že ta 12letá dívka se necítí být ohrožená, když jde napadnout učitele. Ona to plánuje stejně, jako kdyby plánovala úkladnou vraždu. Přizvala si publikum. A měla pocit naprosté beztrestnosti. Děti začínají mít ve škole pocit, že jsou ve škole nepotrestatelní,“ poznamenal k případu Klimeš, kdy si všímá i toho, jak celému činu přihlíží parta dalších dětí. „Aniž by si uvědomovali, že se mohou takto dostat k mnohem závažnějším trestným činům,“ uvedl.

Anketa

Je dobře, že Babišova vláda přidává důchodcům a dětem?

hlasovalo: 7203 lidí

„Asi 22letí kluci v Bílině 15 let zpátky připravovali úkladnou vraždu. Naplánovali si tehdy, že zabijí dívku a podařilo se jim to. Tady pozor – děti začínají mít pocit, že se ji nemůže nic stát. A v podstatě mají pravdu, bílinská základka ji nemůže vyloučit, děti chrání zákony. Musí se trestat ti, kteří netrestají. Jestliže mám kolem pasivní účastníky, houf dětí, musíme trestat ten houf za to, že nechránili učitele. A musíme trestat rodiče těch dětí, že jim opravdu důrazně nedomluví. Máme tady přihlížející většinu, která řekla, že se jenom dívali. My ale čekáme, že se dítě zvedne a řekne ostatním, že se to nedělá,“ dodal Klimeš.

Kotík pak vyjádřil nesouhlas s Klimešem. „Šikana učitele v našem programu neexistuje. Učitel je profesionál. Má být vzdělán ze svého studia, jak řídit vztahy. A pokud se ty vztahy vymknou kontrole, měl by to rozpoznat a zasáhnout, případně žádat o podporu další specialisty,“  poznamenal Kotík s tím, že kdo nastavuje pravidla, je ten učitel.  

„Ty děti se musí sociální chování ve škole naučit. Sociální kompetence dětí se nějak vyvíjejí. Je důležité, aby škola učila právě to, jak vlastně ty děti jsou schopné se domluvit. Je to legální cíl vzdělávání, co  školy mají dělat. Spousta škol se na to však nezaměřuje. Je důležité to, že na to učitelé nejsou ani příliš připravováni,“ podotkl dále Kotík s tím, že učitelé si pak vytvářejí sami svůj pedagogický styl, který je mnohdy kontraproduktivní k tomu, aby vytvářel dané vztahy.

„Nepopiratelným faktem je, že za posledních deset let roste šikana, útoky dětí směrem k učitelům. Posouváme se ze slovních útoků k útokům fyzickým. Obdobné je to i mezi dětmi,“ sdělila Valachová k problematice a vzpomněla na případ, který řešila jako ministryně, kdy jedna z učitelek průmyslové škole zemřela. Důvodem byla šikana ze strany žáků. „Učitel je velmi náročné povolání, kdy jeden dospělý je mezi houfem dětí. A často se učitel musí spolehnout jen na sebe," dodala.

Kotík k této škole řekl, že učitelské povolání již zde není osamělé. „Pomohli by si tam,“ sdělil, co vše se na daném vzdělávacím zařízení učinilo. Zároveň také uvedl, že pro něj je stále problematické hovořit o šikaně učitele. „To je stejné, jako kdyby se hovořilo o šikaně nadřízeného ve firmě.  Nezdravé projevy vůči učitelům jsou důsledkem toho, že nefungují procesy ve škole,“ zmínil Kotík.

„Pan Kotík se hluboce mýlí v tom, když tvrdí, že učitel nemůže být šikanován. Když se jenom kouknete na ta videa, co běží, tak vidíte, jak patnáctiletí kluci, vypadající jako testosteronoví samci při základní vojenské službě, jsou schopní sešikanovat malou učitelku na dvě doby,“ rozhorlil se Klimeš. „Pan Kotík tady diletantsky říká, že učitel nemůže být sešikanován, protože je to učitel, tak zakládá to, že tady může být šikanovaných učitelů mnohem víc,“ rozčílil se. „My se potřebujeme těch učitelů zastat a potřebujeme mít nástroje nejenom proti těm dětem...“ podotkl Klimeš. Následně uvedl, že rodiče často útočí s tím dítětem. „Sjednotí se rodiče i děti, sjednotí se pedagogický sbor... A učitelé jí třeba říkají, že je špatná učitelka. Takže taková učitelka může dát výpověď nebo se jít oběsit,“ zmínil Klimeš a rozhovořil se o fázích šikany.

A co otázka fyzických trestů ve škole? „Ve škole nejsou a nebudou. Já osobně nejsem pro zavedení tělesných trestů,“ řekl Klimeš s tím, že diskuse se však vedou i o tom, zda mohou fyzicky trestat vůbec rodiče. Souhlasil pak také s Valachovou, že školy málo spolupracují se sociálními odbory. „Je pravda, že spolupráce škol a sociálek je slabá, protože se všichni bojí,“ zmínil.

„Jak chcete vychovávat děti, když máte třicet dětí na třídu? Když máme inkluzi a dáváme dohromady všechny děti s problémy, tak musíme zmenšit počet dětí na 15. Dřív byly všechny problémové děti ve zvláštních a speciálních školách. Když máte třicet uniformních dětí, tak tam se dá učit, ale máte-li dítě málem každé s jinou poruchou, musí se zmenšit počet dětí ve třídách,“ dodal psycholog. 

„Neumím si představit, že bychom zaváděli fyzické tresty,“ poznamenal Kotík. „Umím si představit, že bude ve třídě padesát dětí, ale musí tam být víc dospělých. Pokud chceme jako společnost soužít pohromadě, tak je velmi dobré, že se děti naučí spolupracovat, například i s dětmi s různými poruchami,“ poukázal Kotík s tím, že kdybychom děti oddělovali, tak nemohou získat tyto kompetence. „Je to důležité proto, abychom mohli spolu žít,“ sdělil. Klimeš však odmítl, že si toto nedokáže představit. „Vy jste úplný diletant,“ uzavřel Klimeš útokem na Kotíka.

O případu fyzického útoku proti jednomu učiteli základní školy Za Chlumem v Bílině informoval server idnes.cz. Žákyně šesté třídy si naplánovala útok na učitele a následně mu před zraky bavících se spolužáků vrazila facku. Mnoho žáků útok podporovalo. Šesťačka tak podle všeho bojovala proti poznámce, kterou dostala. 

Původní text ZDE.

„Zaťukala mu na rameno, vrazila mu facku a utekla. Šla (za ním) do kabinetu a okolo kabinetu stálo víc dětí,“ řekla k incidentu jedna z dívek. Situaci kromě vedení školy řeší také policie či orgán sociálně-právní ochrany dětí. Jak uvedla starostka Bíliny Zuzana Schwarz Bařtipánová (ANO), žákům bude nyní vysvětlováno, že se takto chovat nemůžou. Starostka je zároveň ráda, že škola případ zveřejnila. „Podobné věci se bohužel dějí i na dalších školách, ale spousta z nich to nezveřejní, zavírají před tím oči. To my nechceme,“ řekla.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Blanárova schůzka se „zakázanými“ médii. Co padlo za dveřmi? Analytik zná odpověď

5:00 Blanárova schůzka se „zakázanými“ médii. Co padlo za dveřmi? Analytik zná odpověď

TÝDEN V MÉDIÍCH Petr Fiala neměl žádné kmotry v pozadí, nikdo mu zadarmo nic nedal a musel se adapto…