Resort dopravy je v tuto chvíli obrazně řečeno o hlavu kratší. Antonín Prachař skončil po silné kritice ve vládě Bohuslava Sobotky. Sám své kroky na ministerstvu hodnotí pozitivně. Ale co další politici a odborníci? Ve středečních Událostech, komentářích o situaci v dopravě diskutovali předseda poslaneckého klubu ANO Jaroslav Faltýnek, ministr pro lidská práva Jiří Dienstbier (ČSSD) a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).
A co Řebíček, vypálil Faltýnek
Pan ministr se rozhodl, že dál nechce podléhat tlaku médií a opozice. Já bych rád poděkoval Tondovi Prachařovi za odvedenou práci, protože ne všechno, co se udělalo za osm měsíců, bylo špatně. To, co se panu ministrovi příliš nedařilo, byla komunikace. Média totiž nezajímají činy, ale to, jak je ministři dokážou odprezentovat,“ obhajoval v úvodu svého kolegu Faltýnek. Obratem ale připustil, že existují problémy ŘSD.
Dienstbier k tomu dodal, že problémy na dopravě se opakovaně řešily v rámci koalice, ale ČSSD respektovala, že tento resort spadá podle koaliční smlouvy pod hnutí ANO, a toto za něj tedy nese zodpovědnost.
Stanjura to viděl trochu jinak. „My si myslíme, že to byla trochu vynucená rezignace,“ podotkl šéf poslaneckého klubu ODS. Prachař prý rychle měnil názory a destabilizoval více organizací, nejen ŘSD. Na to konto vypálil na Stanjuru Faltýnek, že jde o složitý rezort, v němž údajně záhadně zbohatl exministr dopravy za ODS Aleš Řebíček.
Stanjura nechtěl hájit či kritizovat bývalé ministry, vadilo mu spíše to, že končící ministr Prachař málo rozhodoval, důležitá rozhodnutí spíše odkládal. Poslanci ANO prý dnes vyprávějí pohádky do večerníčku. „Vyprávění o tom, že se ministr Prachař rozhodl v noci rezignovat a dopoledne už je známo jméno jeho nástupce a významného manažera velké firmy, tak této konstrukci já prostě nevěřím,“ zdůraznil Stanjura.
Faltýnek zmíněného manažera - pana Dana Ťoka ze Skansky - hájil. Věří totiž, že se mu bude dařit stavět infrastrukturu v Česku, a to dokonce levněji. Prý navíc vzal za svou firemní kulturu, ve které se odmítá korupce. Proti tomu se ovšem ohradil Stanjura, který připomněl, že Skanska je švédská firma a ve Švédku by takovýto přechod z velké firmy do vlády neprošel zdaleka tak hladce.
Podívejte se na Němečka
Faltýnek pokračoval ve slovním útoku. ANO prý vidělo, že se na dopravě nedaří úplně všechno, co by bylo třeba, tak byl učiněn podstatný krok. Stejně tak se prý ale nedaří v rezortu zdravotnictví, na což prý poslanci ANO hodlají i nadále upozorňovat, byť už ne formou osobních útoků.
„My odmítáme debaty typu kus za kus,“ bránil se Dienstbier. O problémech v koalici lze hovořit, ale ne formou osobních útoků v médiích.
autor: mp