Hlavní město nevyčerpá část úvěru od EIB na dostavbu metra

08.09.2015 12:57

Pražský dopravní podnik pravděpodobně nevyčerpá všechny peníze z jedenáctimiliardové půjčky od Evropské investiční banky (EIB) na stavbu nových stanic metra A do Motola. Vyplývá to z dnešního usnesení pražských radních. Z EIB měla na stavbu přijít poslední část úvěru ve výši 2,5 miliardy korun. Podmínkou bylo kladné stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Hlavní město nevyčerpá část úvěru od EIB na dostavbu metra
Foto: Hans Štembera
Popisek: Bohuslav Sobotka, Adriana Krnáčová a další slavnostně otevřeli úsek čtyř nových stanic pražského metra na trase A

Ten ovšem nedávno udělil dopravnímu podniku za chyby při stavbě pokutu 8,5 milionu korun. „Důvodem (pro nečerpání) není toto rozhodnutí, už před rokem jsme věděli, že další půjčku nebudeme potřebovat, není nutné se dál zadlužovat,“ řekl na dotaz ČTK ředitel podniku Jaroslav Ďuriš.

Nová část metra vyšla zhruba na 20 miliard korun. Podnik podle ředitele dosud zaplatil faktury za zhruba 17,5 miliardy korun. Kromě peněz z EIB a části dotací z EU jde o peníze podniku a města, uvedl Ďuriš. Konkrétnější údaje neuvedl.

Dopravní podnik: Peníze z EIB potřebovat na stavbu nebudeme

Podnik uvedl v dopise radním, že peníze z EIB nebude na stavbu potřebovat a rada jeho stanovisko akceptovala. Podnik by však další část úvěru pravděpodobně stejně nedostal. EIB, která s uvolněním peněz váhá už řadu měsíců, čekala na kladné rozhodnutí ÚOHS. Úřad ale před několika dny v nepravomocném rozhodnutí uvedl, že dopravní podnik chyboval, v zakázce na dostavbu metra prý nestanovil transparentně způsob hodnocení nabídek.

Pražští zastupitelé kvůli zpožděnému čerpání z EIB loni v září mimořádně z rozpočtu města uvolnili na stavbu dvě miliardy korun. „Máme s městem domluvené, že tuto částku v dohledné době vrátíme,“ řekl dnes Ďuriš.

Stavbu provázela řada problémů. Ministerstvo dopravy před časem krátilo dopravnímu podniku strop pro čerpání evropských dotací. První peníze ze zhruba sedmi miliard přišly z EU až v polovině letošního roku, několik týdnů poté, co se metro poprvé rozjelo s prvními cestujícími. Kromě antimonopolního úřadu zkoumá stavbu také Nejvyšší kontrolní úřad.

Na trase jsou čtyři stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Stavba začala v roce 2009, metro se rozjelo letos v dubnu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam, čtk

Tomio Okamura byl položen dotaz

migranti

V rozhovoru pro PL jste řekl, že hnutí SPD tady nechce žádné africké a islámské migranty. Ty ale podle všeho k nám ani nechtějí. Jak se ale stavíte k přijímání uprchlíků z Ukrajiny? A vracel byste na Ukrajinu bojeschopné muže? A pokud ano, jak?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Další velký plán, jak zatočit s „dezinfem“. Tentokrát od Lipavského. Ozval se smích

22:58 Další velký plán, jak zatočit s „dezinfem“. Tentokrát od Lipavského. Ozval se smích

Piráti představili svůj 12bodový plán pro boj s dezinformacemi, v němž požadují, aby další ministers…