JUDr. Petr Lachnit: Změní Praha 5 zákon díky svému rozpočtu?

23. 1. 2016 12:56

„V březnu 2015 schválilo zastupitelstvo MČ Praha 5 rozpočet předložený současnou koalicí, který na výdajové straně představoval 838 milionů korun a na straně příjmové (očištěno od dotace z privatizace minulých let) 459 milionů korun. Faktický schodek rozpočtu Městské části Praha 5 pro rok 2015 tak činil naprosto hrozivých 379 milionů korun", začíná svoji dnešní úvahu JUDr. Petr Lachnit (ANO,) zastupitel MČ Praha 5, a pokračuje ...

JUDr. Petr Lachnit: Změní Praha 5 zákon díky svému rozpočtu?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Lachnit

Současné vedení Prahy 5 se tak přiblížilo svému vytouženému vzoru, michiganskému Detroitu. Někdejší čtvrté největší město USA a centrum automobilového průmyslu, michiganský Detroit, totiž vyhlásilo 14. července 2013 v důsledku podobného hospodaření  bankrot.

Někteří členové současné koalice při přijímání rozpočtu v březnu 2015 tvrdili, že opozice kvílí jako cestující na Titaniku. Řada jiných členů současné koalice pak doplňovala, že tento rozpočet je nutnou reakcí na vše předcházející. Opozice a občané byli ubezpečeni, že od roku 2016 bude vše úsporné, krásné a zalité sluncem. Opoziční kritici byli označení za kverulanty s poukazem na rozpočtový výhled, schválený jako součást rozpočtu 2015, který závazně potvrdil výdaje městské části Praha 5 pro rok 2016 částkou 730 milionů Kč, při příjmech 597 milionů  Kč.

Takto krásně úsporně namalovaná budoucnost Prahy 5 dávala naději, že rezervní fond smíchovské radnice poroste a budoucí generace občanů Prahy 5 budou klidně usínat s tím, že je o ně báječně postaráno. Zcela zbytečné pro ně tedy budou různé noclehárny pro bezdomovce, trpělivě a s láskou budované radním Janem Smetanou.

Občané se však šeredně spletli. Začátkem roku 2016 byl veřejnosti a zastupitelům předložen současnou radniční koalicí pod vedením TOP 09, ČSSD a Strany zelených návrh rozpočtu MČ Prahy 5 pro rok 2016. Žádné slibované úspory, naopak návrh rozpočtu na výdajové straně představuje 811 milionů Kč a na straně příjmové 603 miliony Kč. Reálný schodek tedy představuje fascinujících 208 milionů Kč. 

Vzhledem k tomu, že např. MČ Praha 4 (za vedení Strany zelených) byla při schválení rozpočtu na 2016 kritizována (zejména opoziční TOP 09 a ČSSD) za růst výdajů na cca 930 milionů Kč, pak je navržená suma nákladů Prahy 5 ve výši 811 milionů Kč zcela neskutečná. Pro srovnání, Praha 4 má cca 130 tisíc obyvatel a Praha 5 cca 80 tisíc obyvatel. Uskuteční se tedy na Praze 5 v roce 2016 něco mimořádného, čeká nás v souvislosti se zvlášť adresně určenou sociální a bytovou politikou mimořádná populační exploze? To nevím, na rozdíl od vedení radnice nenajímám soukromé bezpečnostní agentury a nelezu občanům do soukromí při každoročních návštěvách jubilantů od 60 let výše.        

Co však vidí nejen opozice, je lživé číslo výdajů roku 2016, tj. 730 milionů Kč, uvedené ve schváleném výhledu rozpočtu, v porovnání s navrženými náklady v předloženém návrhu rozpočtu 2016, tj. 811 milionů Kč.  Nárůst výdajů činí proti výhledu schválenému v březnu 2015 celkem 81 milionů Kč. 

Ví vůbec koalice co činí? Před několika měsíci schválí zastupitelstvo rozpočtový výhled současné koalice pro rok 2016 a na konci prosince  2015 přinese stejná koalice návrh rozpočtu s navýšením výdajové stránky o 81 milionů Kč. Co si o rozpočtu myslí opozice, je současné koalici jedno, ale nejsou jí stejně jedno občané městské části?

Je možné bez uzardění schvalovat tak závažný dokument jako je rozpočtový výhled a za pár měsíců na něj zapomenout a přinést do zastupitelstva rozpočet zásadně odlišný od schváleného výhledu? Je normální dělat si z občanů blázny? Je normální lidem lhát?  

Kladu si otázku, jak je to tedy se zákonností předkládaného rozpočtu městské části ve vazbě na rozpočtový výhled?

Podle zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů vypracovává městská část svůj rozpočet v návaznosti na svůj rozpočtový výhled. Rozpočtový výhled by měl kromě  prognózy celkových příjmů a výdajů na následujících 2 až 5 let obsahovat i další základní souhrnné ukazatele, jako jsou dlouhodobé závazky a pohledávky, finanční zdroje na dlouhodobě realizované záměry. Alokace disponibilních rozpočtových zdrojů by pak měla těmto dlouhodobým cílům (záměrům) odpovídat.

Dá se říci, že čím větší pozornost věnuje městská část vypracování rozpočtového výhledu, tím kvalitnější je to podklad pro schvalování rozpočtu.  Důležité je, aby rozpočtový výhled uváděl pravdivé a reálné informace, tzn. aby se  při jeho schvalování nevycházelo např. z nadhodnocených příjmů nebo naopak z podhodnocených výdajů!

Jak byl tedy sestavován rozpočtový výhled městské části Praha 5 pro rok 2016, když při porovnání s návrhem rozpočtu na rok 2016 se jen na výdajové straně liší o těžko pochopitelných 81 milionů Kč. Co se stalo v životě Prahy 5 tak neočekávaného, že během devíti měsíců došlo k tak zásadním událostem, aby ovlivnily takovou změnu? Povodeň nebyla, válečný konflikt také ne, ani epidemie. Nevšiml jsem si ani migrační vlny zaplavující Prahu 5. Opozice netuší. Ale že to netuší opozice, není podstatné, ale ví vůbec vládnoucí koalice, kam chce  městskou část směřovat? Jednou tak, podruhé jinak. Připomíná mně to úsloví „Je jedno co piju, hlavně když se motám". 

Rozpočtový výhled by měl být pro veřejnost přínosem z pohledu snadné a rychlé orientace v hospodaření městské části, měl by občany seznámit s dlouhodobými závazky městské části, kterým je nutné dostát, popř. jim může  poskytnout představu o budoucím rozvoji městské části a dalších zdrojích finančních prostředků. Může posloužit i pro přípravu podkladů při žádosti o poskytnutí  dotací.

Aby byl rozpočtový výhled co nepřesnější, je vhodné vycházet z analýzy hospodaření městské části za uplynulé dva až tři roky, neboť z této analýzy příjmů a výdajů lze vysledovat určité závislosti a následně i správně vytušit možný vývoj pro následující roky. Pro správné sestavení rozpočtového výhledu je dále nutné posoudit vedle povinných závazků obce i hlavní záměry a cíle zastupitelstva, jakož i další faktory (např. programy, na které lze získat prostředky z EU apod.). Při sestavování rozpočtového výhledu je důležitý i plán investic vyplývající ze schváleného plánu či programu rozvoje městské části.

Podle §  11 odst. 1 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů městská část vypracovává svůj rozpočet v návaznosti na svůj rozpočtový výhled. Z čeho tedy mohlo vedení smíchovské radnice vycházet? Z vlastního schváleného rozpočtového výhledu určitě ne! Je vůbec městská část oprávněna předkládat rozpočet městské části, který ze schváleného rozpočtového výhledu zásadně nevychází?  Zdaleka nejsem jediný, kdo je přesvědčen, že nikoliv. Vzhledem k tomu, že rada městské části předložila rozpočet sestavený v rozporu s ustanovením § 11 odst. 1 zákona o územních rozpočtech, porušila zákon. Za této situace by měla vzít návrh rozpočtu zpět, rozpočet přepracovat v návaznosti na schválený rozpočtový výhled, a přepracovaný rozpočet teprve poté znovu s řádným zdůvodněním předložit do schvalovacího procesu.

Jistě souhlasíte, že pro návrh rozpočtu, zpracovaný v rozporu se zákonem, nemohu zvednout ruku. Nejenom že nechci být směšný jako předkladatelé, ale nechci se bát chodit dál po ulici, aniž bych si musel zvykat, že si na mě lidé budou ukazovat prstem! A jako právník nechci vracet školné pro absolutní neznalost.

Jestliže současné koalici na Praze 5 vyčítám naprostou bezkoncepčnost, je jasné, že se musela projevit i v tomto případě. 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: ava

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Nenávidím vás. Chci tu jen šukat holky a utrácet vaše prachy. Imigrant plival po lidech, močil na lavičku a pak se pokoušel o znásilnění

10:53 Nenávidím vás. Chci tu jen šukat holky a utrácet vaše prachy. Imigrant plival po lidech, močil na lavičku a pak se pokoušel o znásilnění

Zatímco v Německu a Francii muslimští migranti organizují teroristické útoky, ve Švédsku zatím „pouz…