Já jedu vlakem do Prahy dvě hodiny čtyřicet. To nic není, já čtyři hodiny. Skutečně poutavá debata o dopravě, kterou rozsekl zelený vychválením prozíravosti neziskovek

18.09.2017 22:44

Česká televize uspořádala další předvolební debatu. Tentokrát na téma dopravy. Pánové začali mluvit a jediná dáma ve studiu, moderátorka Daniela Písařovicová, jim opakovaně vyčetla, že vůbec neodpovídají na otázky. Současný ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v souvislosti s dopravou začal v jednu chvíli mluvit dokonce o vystoupení z Evropské unie.

Já jedu vlakem do Prahy dvě hodiny čtyřicet. To nic není, já čtyři hodiny. Skutečně poutavá debata o dopravě, kterou rozsekl zelený vychválením prozíravosti neziskovek
Foto: archiv red
Popisek: Typický obrázek na D1 - stojící kolona

Podzimní volby se blíží. Nejvíc ze všech jsou si toho vědomi politici, kteří hledají příležitosti, jak oslovit co nejvíce voličů. Jednu z nich představují také debaty pořádané Českou televizí. V pondělí večer se proto před kamery veřejnoprávního média postavila desítka politiků, aby voličům vyložila svou představu, co udělat v příštích čtyřech letech s dopravou v České republice.

U debatních stolečků moderátorka Daniela Písařovicová přivítala současného ministra dopravy za hnutí ANO Dana Ťoka, poslance Michala Kučeru (TOP 09), Ivana Adamce (ODS), Jana Birkeho za ČSSD, Ivana Fencla (SPD), Miloše Krčmáře (KDU-ČSL), Karla Šídla (KSČM), Lukáše Černohorského za Piráty, Jiřího Švece za hnutí STAN a Jakuba Kutílka za Zelené.

Moderátorka debatu otevřela poukazem na omezení na dálnici D8. „Já jako stát, nebo my jako stát, jsme se k tomu postavili tak, že jsme najali geology, kteří říkají, jestli tam ta auta máme pustit. Po té poslední úpravě věřím, že další omezení už nebudou potřeba,“ uvedl Ťok. Nerad by ale hledal viníka současných problémů D8. „Já nejsem policie,“ zdůraznil ministr.  

To Pirát Lukáš Černohorský jednoho viníka našel. Je přesvědčen, že viníkem je Ředitelství silnic a dálnic podléhající ministerstvu dopravy. ŘSD mělo dohlížet na to, kde a jak se staví. Kdyby on byl ministrem dopravy, nechal by si poradit od geologů.   

Birke viděl hlavní chybu u někoho jiného. „Ten projektant, to je ten, který podle mého udělal tu zásadní chybu. Já jako starosta bych tohle nikdy nepřipustil,“ zaznělo z úst Birkeho, starosty Náchoda.

Kučera zdůraznil, že chybu je třeba hledat u politiků, kteří rozhodli o tom, že dálnice povede tudy. Písařovicová oponovala, že nemá moc smysl vracet se do minulosti, a ráda by slyšela, co TOP 09 s dálnicí navrhuje dnes. „Já bych tady nechtěl malovat čerta na zeď, ale nebyl bych ohledně toho sesuvu tak optimistický,“ doplnil Kučera. „Pane Kučero, vy mi stále neodpovídáte na otázku,“ spustila jediná dáma ve studiu na politika. Kučera doplnil, že by se snažil zjistit, jak stabilizovat svah, který dálnici ohrožuje.  

V tu chvíli se znovu ozval Ťok, který připomněl, že v nestabilním geologickém podloží stavějí i Japonci a tam to jde. Mělo by to tedy jít i v České republice.

Když se dostal ke slovu Jakub Kutílek za Zelené, poukazoval na zásluhy občanů. „To je krásná ukázka toho, že občanské iniciativy, kterým je dnes nasazována psí hlava, upozorňovaly na tohle riziko,“ prohlásil politik. „To už se zase vracíme do minulosti,“ zlobila se Písařovicová na Kutílka. I on poté konstatoval, že je třeba celou situaci důkladně monitorovat.

Podle Švece se možná základní chyba stala v tom, že pořád dokola hrajeme všechny zakázky jen na cenu, a to je chyba, protože nejlevnější vždy neznamená nejlepší, varoval politik STAN.  

Šídlo situaci shrnul prohlášením, že náklady na fungování dálnice D8 porostou dál a dál, v podstatě to nikdy neskončí, už kvůli nikdy nekončícím kontrolám a bude na každé politické reprezentaci, aby řekla, zda to chce platit a kde na to vzít.  

Takřka všichni hosté se poté shodli na tom, že je třeba připravit strategický dokument rozvoje infrastruktury, přijmout zákon o liniových stavbách, který výstavbu dopravní infrastruktury zjednoduší, a pak se této koncepce také držet. Zelený Kutílek zdůraznil, že by do této koncepce začlenil rozvoj železniční dopravy a navazujících komunikací.

Fencl divákům připomněl, že do roku 1989 bylo postaveno asi 550 kilometrů dálnic. „Přibylo nějakých 700 kilometrů, takže v zásadě budujeme dvacet kilometrů ročně. Plánujeme mít nějaké dva tisíce kilometrů, což nám bude současným tempem trvat asi čtyřicet let. Asi jsme si všichni představovali, že to půjde rychleji,“ podotkl Fencl z SPD.

Po chvíli se ale trochu naštvaně ozval Ťok, který svým kolegům připomněl, že stát už koncepci rozvoje dopravy má, schvalovali ji poslanci a nemá smysl stále dokola schvalovat koncepce nové.

„Dnes začít dělat strategie, tak zase čtyři roky nic neuděláte a budete voličům říkat, že zase máme skvělou strategii, ale ono to nejede,“ rozčílil se v jednu chvíli Ťok. „Tak to byla trochu střelba do vlastních řad,“ ozval se okamžitě Kučera z TOP 09, který připomněl, že právě hnutí ANO Andreje Babiše spravovalo ministerstva klíčová pro dopravu – ministerstvo financí, ministerstvo dopravy a ministerstvo pro místní rozvoj. Ministr dopravy se okamžitě ohradil, že všichni ostatní politici na to měli dvacet pět let a také s tím nic neudělali.

Tak jestli navrhujete tohle, taky musíte říct, že chcete vystoupit z Evropské unie!

Písařovicová jedno téma uzavřela a otevřela jiné – mýto. Kutílek za Zelené konstatoval, že by mýto zavedl na všech komunikacích, aby řidiči nehledali cesty, jak placené úseky objíždět. Fencl za SPD se k tomuto návrhu připojil. „Ale současně by bylo pro dopravce zajímavé, aby se mýto na dálnicích pro dopravce snížilo a aby doprava na jiných komunikacích byla pro dopravce méně výhodnější,“ doplnil politik za SPD Tomia Okamury.

„Pane ministře, vy jste nastupoval s tím, že stát musíte vyvést z mýtné pasti. Myslíte, že se vám to podařilo?“ zeptala se člena vlády Písařovicová.

„No jasně že jsem ho splnil, protože se opravdu vybírá mýto. Tady hrozilo zásadní riziko, že se mýto nebude vůbec vybírat,“ prohlásil Ťok. Současná smlouva výběru mýta byla prakticky nevypověditelná, a to byl veliký problém. Ministr má za to, že je potřeba mýto rozšířit jen o 900 kilometrů na silnice prvních tříd, a ne na všechny silnice.  

„Pokud budu chtít dávat mýto na silnice druhých a třetích tříd, a to za nižší sazby, no tak taky musím občanům říci, že chci vystoupit z Evropské unie, protože Evropská unie odlišné mýto na různých typech tříd zakazuje,“ obul se Ťok do kolegů.

Lidovec Miloš Krčmář vyčetl, že smlouvu o provozovateli mýta Ťok prodloužil s firmou Kapsch bez výběrového řízení, ale možná to neměl dělat. Člen vlády totiž politikovi z KDU-ČSL okamžitě připomněl, že složitě vypověditelnou smlouvu uzavřel lidovecký ministr dopravy Milan Šimonovský. Ťoka se vzápětí zastal Jan Birke, z jehož úst zaznělo, že o mýtu se debatovalo v koaliční vládě a koaliční strany se shodly na tom, že smlouva s Kapschem byla prakticky nevypověditelná. A lidovci jsou součástí koalice, tak by to měli panu Krčmářovi říci.

Švec za STAN se ale okamžitě zeptal, proč za nevypověditelnou smlouvu nebyl nikdo pohnán k zodpovědnosti. „Bylo by zajímavé, kdyby k tomu vůbec poprvé došlo,“ prohlásil politik. Nemluvě o tom, že kdyby nějaký starosta obce prodloužil smlouvu na provoz mýta bez výběrového řízení, tak by už pravděpodobně seděl ve vězení. 

Komunista Šídlo konstatoval, že smlouva na provozovatele mýta byla šita na míru a dodnes se tím pořádně nikdo nezabýval.

Cenu dálniční známky zakonzervujte na dvacet let!

A Daniela Písařovicová postupně debatu dovedla do bodu, v němž znovu změnila téma. Pozornost politiků obrátila k cenám dálničních známek. Podle Kučery nemá smysl cenu dálniční známky zvedat, dokud nebude dálniční síť do budoucna. Kutílek doplnil, že by cenu dálničních známek zakonzervoval třeba na dalších dvacet let. Švec se Kutílka zastal. Řidiči totiž platí na dopravu dost už v daních za pohonné hmoty a zdražování dálničních známek je jen další zátěží pro podnikatele i zaměstnance. Černohorský se ke Kutílkovi a Švecovi také přidal.  

„Když já přijedu do Česka v Moravskoslezském kraji, to první, co mě přivítá, je šedesátka, pak následuje takřka skokanský můstek a skládka odpadu, tak to není pro Česko dobrá vizitka. Proto bych tu cenu dálniční známky nezvedal,“ uvedl Černohorský.

Pane ministře, nedá se nic dělat, já to povím...

Moderátorka Písařovicová posléze představila průzkum, podle kterého občany zajímá v dopravě výstavba dálnic, oprava krajských silnic a teprve až někde v závěru je výstavba vysokorychlostních železničních koridorů, o kterých hojně mluví šéf hnutí ANO Andrej Babiš nebo volební program TOP 09 Miroslava Kalouska.

Kučera poznamenal, že je sice rád, že kraje dostaly asi 11 miliard na opravu krajských silnic, ale jen za cenu toho, že se nestavěly dálnice. Ťok se okamžitě bránil, že takhle jednoduché to není, ale Kučera si trval na tom, že to v podstatě takhle jednoduché je, protože výstavbu dálnic totálně zablokoval první ministr dopravy za hnutí ANO Antonín Prachař, který majitelům pozemků určených na stavbu dálnic sliboval jistotu šestnáctinásobku, což bylo podle Kučery smrtící.

Ťok se znovu začal bránit, že to takhle jednoduché není a že to on jako ministr měnil, ale v tu chvíli už se neudržel komunista Šídlo. „Pane ministře, nedá se nic dělat, já to povím. Vy jste buď naivní, nebo matete diváky. Vy jste nastoupil do funkce a slíbil jste občanům, že mýto není problém a že nějakých čtyři sta kilometrů dálnic taky. Ale vy jste za ty tři roky postavil asi 30 kilometrů dálnic,“ vypálil na Ťoka Šídlo. Ivan Adamec z ODS se ke komunistovi přidal.  

Birke se nad touto částí debaty pousmál. Občanům je totiž podle starosty Náchoda v zásadě jedno, jestli za tu či onu silnici odpovídá stát nebo kraj. „Občanovi je to úplně jedno, toho to vůbec nezajímá. Ten přijde za mnou jako za starostou a řekne: starosto, oprav to. A já mu nemůžu vysvětlovat, že zrovna tahle silnice není moje, ale kraje nebo státu,“ uvedl Birke.

Víte, co zajímá občany?

Po hodině a půl politici opustili téma silnic a dálnic a přešli k tématu rozvoje železnice. Pirát Černohorský se před kamerami rozčiloval, že se po desáté hodině večer jen obtížně dostane vlakem z Prahy do Ostravy. Lidovec Miloš Krčmář si ještě přisadil. „Víte, jak dlouho jedu já rychlíkem z Liberce do Prahy? Dvě hodiny a čtyřicet minut! Rychlíkem!“ rozohňoval se Krčmář. „A já jedu čtyři a půl hodiny z Náchoda,“ ozval se Birke.

V tu chvíli se ale ozval Ťok. „Pánové si tady stěžují, že se večer nedostanou do Ostravy, ale já vás chci upozornit na jednu věc. Ta trať je plně liberalizovaná a my už to nemůžeme ovlivnit. Pokud se těm soukromým dopravcům nevyplatí provozovat noční vlaky, no tak se jim to prostě nevyplatí,“ zlobil se ve studiu ministr.

Komunista Šídlo ministrovi poděkoval za to, že před kamerami prozradil, že liberalizace železnice není řešením situace na železnici.  

Došlo i na otázku přesunutí kamionové soupravy na koleje, po čem volal politik Zelených Kutílek. Adamec okamžitě vysvětloval, proč to vůbec nebude tak jednoduché. Protože ti podnikatelé chtějí mít zboží v konkrétním čase na konkrétním místě. Ti podnikatelé prostě nechtějí čekat na to, až SŽDC uvolní trať.

Pokud chceme přemýšlet ekologicky, je podle Adamce třeba uvažovat o rozšíření elektromobilů, ale bez dotací. „My nejsme zastánci dotací, protože dotace křiví trh a křiví morálku těch účastníků... Já když slyším slovo dotace, tak mám osypky,“ rozčiloval se Adamec.

Kutílek je podle svých vlastních slov nakloněn tomu, aby se rozvoj elektromobilové dopravy rozjel bez dotací.

Kučera byl stejného názoru. Já si myslím, že to v podstatě vyřeší trh. „Podívejte se, co všechno plánují automobilky dnes, jak rozvíjejí segment elektromobilů. Já bych tady rád připomněl, jak jsme se smáli v 90. letech podnikatelům, kteří tady chodili s mobilními telefony, které vypadaly jako velká černá cihla. A podívejme se, kde jsme dnes. Vyřešil to trh,“ připomněl Kučera.  

Když se ke slovu dostal Švec, debatu o elektromobilech v podstatě shodil.

„Já tady pány poslouchám a je to pěkné, o kapacitě baterií, o dotacích o high-tech technologiích, o hudbě budoucnosti, ale to běžného občana vůbec nezajímá. Jeho zajímá, jak se dostane do práce a zpátky. Takže pojďme udělat jinou věc, já už jsem to tady dnes jednou říkal. Podívejte se na stáří automobilů, které je 15 let. Pojďme snížit daně na pohonné hmoty, aby občané ušetřili za benzín, a pak třeba budou občané motivovaní kupovat si nová auta,“ rozpálil se Švec. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…