Je nedůstojné, aby hejtmani jezdili do Prahy žebrat. Čunek, Půta a další poslali poslancům výzvu

18.09.2020 15:50

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové), Zlínského kraje Jiří Čunek (KDU-ČSL) nebo pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) vyzvali vládu a poslance, aby začali projednávat návrhy zákonů, které jim předložily kraje s cílem posílit krajské rozpočty. Návrhy na úpravy financování krajů zatím neprošly ani prvním čtením. „Už poněkolikáté jsme navrhovali projednání krajských novel a vládní většina to opakovaně zamítla,“ řekl k tomu poslanec Petr Gazdík (STAN).

Je nedůstojné, aby hejtmani jezdili do Prahy žebrat. Čunek, Půta a další poslali poslancům výzvu
Foto: archiv hejtmana
Popisek: hejtman Libereckého kraje Martin Půta (SLK)

„Je nedůstojné, aby hejtmané jezdili do Prahy žebrat o peníze na investice i služby pro své občany a prosit o zařazení svých návrhů na jednání Sněmovny. Považuji to za ohrožení základního práva krajů na zákonodárnou iniciativu,“ prohlásil Gazdík.

Kraje se mimo jiné dožadují kompenzací v souvislosti s pandemií koronaviru. „Kraje přišly o peníze ze sdílených daní kvůli opatřením v boji proti dopadům epidemie. Na rozdíl od obcí ale kraje žádné kompenzace od vlády nedostaly. Vytvořil se dvourychlostní přístup k samosprávám, což je velká chyba,“ upozorňuje hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).
 
„Pokud s tím urychleně vláda nic neudělá, bude to znamenat zásah do investic v krajích. Bez kompenzací nebudou peníze ani na velké investiční akce v Praze, jako jsou metro D nebo městský okruh. Tímto přístupem nebudeme mít za chvíli ani na metr nového chodníku,“ dodává pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Již dříve kraje do Sněmovny poslaly návrh novely financování krajů, podle nějž by se zvýšil podíl krajů na daních sdílených se státem v rámci nové silniční daně a daně z pohonných hmot. Návrhy posilují rozpočty krajů až o devět miliard korun, ty na oplátku plánují větší finanční odpovědnost za silniční opravy a správu.

„Sněmovna k dvacetiletému výročí krajů jasně vzkázala, že se našimi legislativními návrhy nebude ani zabývat. Kraje přitom bez dlouhodobé pomoci státu nejsou schopné řešit problém se stavem silnic II. a III. tříd. Občany nezajímá, kdo má silnice na starosti, ale očekávají, že po nich budou moci jezdit. K tomu jsou ale potřeba peníze od státu, jenž je zatím krajům odmítá poskytnout systémovým řešením,“ prohlásil liberecký hejtman Martin Půta.

Novela by také měla řešit rozdílnosti v dotacích pro jednotlivé kraje. „Na jednoho obyvatele dnes různé kraje dostávají různé částky od státu, čímž vznikají rozdíly v rozvoji regionů. Kraje musejí zajišťovat veřejné služby, jako jsou zdravotní péče, sociální služby, střední školství a oprava silnic. Demografické složení obyvatelstva krajů se proměňuje, což vyžaduje i koncepční změnu v přerozdělování krajských příjmů, která neproběhla od jejich vzniku před dvaceti lety,“ dodal zlínský hejtman Jiří Čunek.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jma

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

22:30 Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

Víte, že konferenci konzervativců Viktora Orbána nebo Nigela Farage zakázal v Bruselu komunální star…