Lídr zlínské kandidátky Vladimír Drtil (ČSSD) sice připouští sexuální podtext, ale zároveň upozornil: „Dal jsem prostor mladým. I když mám 70 let, nejsem žádný puritán.“ Čelní politici ČSSD ovšem vnímají nesoulad plakátu s centrálním zadáním strany.
Na facebookovém profilu to mladí sociální demokraté pěkně schytali. Po uvedení grafiky se objevila spousta negativních komentářů. Lídr zlínské kandidátky Vladimír Drtil ale vysvětlil pro ParlamentníListy.cz, proč nechal takto propagovat ČSSD. „Je to záležitost mladých sociálních demokratů. Já osobně k tomu mohu jen říct, že jde o akt, není to porno. Mladí demokraté se rozhodli a já jsem jim nebránil. Nepovažuji to za nějakou sexistickou záležitost,“ popsal celou situaci Drtil.
„Někdo to ocení, další zkritizuje. Já jsem jen dal prostor mladým sociálním demokratům. Jako strana jsme se hodně změnili, omladili a tak chtěli na sebe i takto upozornit. Neviděl jsem na tom nic špatného. Dotazů je hodně, takže k tomu zpracujeme tiskovou zprávu. I když mám 70 let, nejsem žádný puritán,“ dodal s tím, že se domnívá, že hranici slušnosti nepřekročili.
Senátor Zdeněk Škromach patří snad k nejvýraznějším politikům na Facebooku. I když sám odvahou nešetří, na novinku zlínských sociálních demokratů reagoval takto: „Je to tak pitomé, že by snad mohli i zaujmout, ale jen část voličů. Otázkou je, zda tato grafika naopak větší část tradiční voličské základny neodradí,“ uvedl Škromach pro ParlamentníListy.cz. „Trošku mi to připomíná kampaň, kterou kdysi vedli mladí sociální demokraté tak, že rozdávali prezervativy s logem ČSSD,“ upozornil.
Senátor také pochybuje o souvislosti zlínského nápadu s celostátními záměry. „Celostátní kampaň je zaměřená na úspěchy vlády a jejich způsob prezentace je mimo rámec centrálního záměru. Předpokládám, že jde o osobní iniciativu některých lidí na Zlínsku. Trošku mě překvapila reakce některých lidí ze Zlínska, kteří se domnívají, že si mohou dělat, co chtějí, ale já si to nemyslím. Předvolební období je v podstatě válečné, musí existovat velení a samotné vojsko nemůže samo rozhodovat, jakým směrem se vydá,“ dodal věcně.
Seďa: Chtěli na sebe upozornit a to se jim podařilo
Ani poslanec Antonín Seďa není z ženského klínu a připojeného hesla na Facebooku zrovna nadšený. „Dostal jsem informaci o tom, že nějakou kampaň rozbíhají na Facebooku. My ale máme centrální kampaň, respektive existují doporučující informace o tom, jak mají plakáty a billboardy navenek vypadat. Nevím, zda jejich heslo odpovídá našemu centrálnímu,“ uvedl Seďa. „Je těžké posuzovat, jaký dopad to na voliče bude mít. Myslím si, že bychom se měli držet toho, co bylo určeno jako centrální motto,“ doplnil.
Ing. Antonín Seďa
Poslanec zároveň připomenul nedávné problémy ve Zlíně, kterým otřásl skandál kvůli výstavě polské fotografky: „Nejdřív výstavu zastavili a pak ji zase povolovali. Byli tam nějaké akty. Nevím, zda v této souvislosti je taková grafika vhodná. Zřejmě zkouší oslovit mladé voliče, nebo zkouší něco nového, ale myslím si, že by se měli držet zavedené a odsouhlasené kampaně. Možná, že jejich cílem bylo na sebe upozornit - a to se jim podařilo.“
Sociální demokrat, poslanec Petr Kořenek ze Vsetína spoléhá na zdravý rozum místních politiků. „Snad tam jsou všichni při smyslech a vědí, proč to dělají. V reklamě se používají různé triky,“ reagoval pro ParlamentníListy.cz Kořenek. „Je to rozhodnutí dané organizace. Je to svébytná organizace, předpokládám, že všem je osmnáct let. Ovšem já bych takový motiv nepoužil. Předpokládám, že mají nějakého odborníka na marketing, který jim to poradil. Je to jejich rozhodnutí, zřejmě znají prostředí, ve kterém se pohybují,“ doplnil.
Odborník na reklamu: Čirá hrůza, postrádá to etiku
Nezávislý odborník na reklamu Jiří Mikeš si ale příliš servítky nebral. Jeho vyjádření už netřeba dál komentovat: „Čirá hrůza. Pokud je to oficiální stránka a nikoliv dílo nějakého hackera. Politická reklama v tomto případě absolutně postrádá nějakou etiku. Graficky je to nicméně zdařilé, ale ten obsah a text… Zdá se, že na Zlínsku jsou všeho schopni. Kdysi jsem tam viděl billboard, kde mezi ženskýma nohama bylo cosi a text tvrdil, že ta a ta firma umí dělat škatule.“
Pravdou je, že podobný styl propagace není výsadou ČSSD. S možná ještě odvážnějším plakátem přišli loni před parlamentními volbami Piráti. K propagaci sloužila modelka, kterou grafik obléknul jen do klobouku a vysokých kozaček. Rukama si zakrývala intimní partie. Plakát doprovodil úderný nápis: „Ubráníme vaše porno.“ Piráti takto údajně dávali najevo, že se nebojí kontroverzních nebo tabuizovaných témat. Strana LEV 21 zase lákala voliče plakátem, na kterém byly zobrazeny ženské nohy se spuštěnými kalhotkami. To vše doprovázel nápis: „Nic neskrýváme!“
autor: Daniela Černá