Je tu bordel, nadával občan u Jílkové kvůli vyhozeným miliardám. Ministr slíbil tvrdou ruku

13.09.2013 6:24

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák už od svého nástupu do funkce opakoval: Největším problémem není korupce, ale nekompetentnost. V oblasti dopravy se značně projevuje, například u různých víceprací. Jak si ale postěžoval jeden z diváků v pořadu Máte slovo na ČT, za tuto nekompetentnost by přece měl někdo platit.

Je tu bordel, nadával občan u Jílkové kvůli vyhozeným miliardám. Ministr slíbil tvrdou ruku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák.

Anketa

Kterou stranu budete volit? Ptali jsme se mezi 11.-15. zářím, hlasování skončilo

10%
35%
4%
3%
3%
1%
hlasovalo: 59876 lidí

Podle Zdeňka Žáka jsou horší věci než korupce, a to především nekompetentní správa a špatné projekty. Proto s tím hodlá něco dělat, než skončí ve funkci. „Nastala doba, kdy jsme řekli, že za nekvalitní práci a za vícepráce platit nebudeme,“ prohlásil u Michaely Jílkové. „Teď se ví, kdo za to může,“ dodal ministr. 

Na to však dostal odpověď od Jiřího Petráka z Nadačního fondu stínového Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD): Za vícepráce se bude platit vždycky. Nedá se vyloučit, že při nějaké stavbě se objeví problémy, se kterými se nepočítalo. Nikdy není stavba „dokonalá“. „Jde o to, aby investor dokázal stavbu dobře připravit a projektant ji dobře navrhl,“ míní i Petr Čížek ze Sdružení pro výstavbu silnic Praha.

Problém je, že investor, v případě dálnice D1 stát, není schopen stavbu zcela bezchybně připravit. „Od roku 2002 byl investor potlačován a byla snižována jeho úroveň,“ vysvětlovala Miloslava Pošvářová z Kontroly kvality staveb ŘSD.

Ubývají odborníci, a tak se najímají dozorové firmy

Na ŘSD totiž stále ubývají odborníci, čímž se snižuje kvalifikace státu jako investora. „Zhotoviteli se na stavbě nevytvářel žádný partner, a tak se musely najímat dozorové firmy,“ dodala Pošvářová. Jenže tyto dozory často působily jak na straně klienta, tak i zhotovitele. „Ten státní dozor byl vlastně projektantem,“ uzavřela Pošvářová. Dozor tak logicky nebyl prováděn zcela správně.

Zde i ministr Žák souhlasil, že expertů ubývá. Snaží se je prý na ŘSD dostat, ale náprava bude trvat dlouho. Například ve vysokém managementu, kde se pobírají bohaté platy, příliš odborníků není. Vysvětlení? „Protože to byly trafiky,“ řekl jasně Žák.

Do diskuse se zapojil i jeden z diváků, zaměstnáním řidič. Ten odmítl, že by managementu prospělo, kdyby měl nižší mzdy. „Když někdo pracuje špatně, tak nemá být placený vůbec,“ shrnul svůj názor. „Oni byli v minusu, a pořád vydělávali. To přece není možné,“ zlobil se.

Nakonec nejvíce trpí právě řidiči, pro něž by silnice a dálnice měly být. Popojíždí hodiny a v autě mají třeba i zvířata. „Normálně to je mučení zvířat. Kdo si to bere na starost? Je tohle normální?! To je už tady bordel,“ dodal naštvaně.

Stavební firmy musí vydělávat rády

 „My musíme ukázat trochu tvrdou ruku a pak ta reakce bude pozitivní,“ vrátil se k problému samotného projektování ministr. „Ale ta tvrdá ruka musí být až poslední. Ty firmy musí vydělávat dobře a kvalitně, musí vydělávat rády,“ dodal na podporu stavebních společností.

Dalo by se například inspirovat v Německu. Zde jsou silnice někdy naopak dokončeny dříve, než se plánovalo. „Protože za to, když skončí dříve, něco dostanou,“ popisoval Žák. Všichni jsou tak spokojeni – stát, protože stavba byla rychleji hotová, řidiči, protože se silnice dříve otevřela, ale i firmy, protože dostaly finanční bonus.

Podle Čížka například stavební firmy nejsou těmi, kdo by rozkrádal stamiliony, ne všechny jsou prý ty špatné. „Že naše dálnice jsou třikrát dražší než v Německu, to je opravdu nesmysl,“ dodal sebejistě. Jestli je dálnice ve výsledku dražší, vzniká to prý už při projektování. A jsme zpět u státu, kterému chybí odborníci. Například o stavbu D1 se měl zčásti starat vládní zmocněnec. A ten je teď kde, ptal se Čížek z pražského sdružení pro výstavbu silnic.

Jak i Žák připustil, ne vždy jsou právě stavební firmy na vině. „My jsme spoustu těch peněz bezúčelně rozfofrovali,“ ukázal i na ministerstvo ještě před svým nástupem. Jako příklad uvedl mýtné nastavené za Milana Šimonovského – většina peněz, co se vybere, jde vlastně na zaplacení systému výběru. „Může si za to hlavně volič, jenž si zvolil lidi, kteří to dopustili,“ dodal Žák.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pan

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

16:34 „Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

V Budapešti od čtvrtka již potřetí probíhá maďarská verze Konference konzervativní politické akce (C…