Jedna církev, a dva tak rozdílní lidé. Publicista obsáhle srovnává papeže s kardinálem Dukou

26.09.2014 10:31

Papež František a kardinál Dominik Duka. Dvě tváře jedné církve porovnává podle jejich výroků básník, textař a komentátor Marek Řezanka na serveru Literarky.cz. „Všimněme si, jak se oba vyjádřili k současnému systému, jak hodnotí dění na Ukrajině a k čemu v této souvislosti vybízejí a jak se staví vůči těm, kteří establishment podrobují tvrdé kritice,“ píše Řezanka.

Jedna církev, a dva tak rozdílní lidé. Publicista obsáhle srovnává papeže s kardinálem Dukou
Foto: Filip Ferbie
Popisek: Kardinál Dominik Duka a Miroslav Kalousek si měli stále o čem povídat

Anketa

Byla léta 1990-2014 pro naši zemi úspěšná?

12%
88%
hlasovalo: 66563 lidí

Například po jednání s šéfem řecké levicové strany Syriza Alexisem Tsiprasem papež podle řeckých médií ocenil především Tsiprasovu úlohu v souvislosti s tzv. krizí hodnot: „Jazyk, kterým vy mladí politikové mluvíte, je jako hudba, jež dává naději,“ sdělil prý doslova.

Kardinál Dominik Duka ale podle Řezanky nenechával za vlády trojkoalice v čele s premiérem Petrem Nečasem nikoho na pochybách, na čí straně stojí – a koho hodlá podporovat. Řezanka poukazuje na Dukův výrok, který následoval po početné, ale poklidné protivládní demonstraci z 21. 4. 2012, kdy kardinál Duka víceméně onálepkoval demonstrující jako lůzu: „Nevadí mi protesty, ale vadí mi množství projevů, které už dávno překročily míru pokojného protestu a staly se projevy hrubiánství a vulgarity. Tím se protest sesouvá z roviny demokracie do roviny ochlokracie.“

Celý komentář ZDE

Ukázková definice dvojího metru

Komentátor poukazuje na to, že Duka se přitom vůbec nezabýval obsahem demonstrace a v této souvislosti si pokládá řečnickou otázku: „Jakpak hájili Dukové a Halíkové demokracii, když kdejací politici a kdejaká mainstreamová média volali do zbraně proti totalitním státním zástupcům a zlotřilé policii?“ K tomu dodává, že „ti, kteří nejhlasitěji křičeli proti nedemokratickému postupu při pádu vlády, jež byla až po uši namočená v různých aférách (a její špičky byly podezřelé z korupce), dnes co možná nejdůraznějším hlasem hájí nevolenou kyjevskou vládu (nikoli vládu překlenovací), která na sebe bere právo zabíjet vlastní občany a právo rozhodovat o budoucnosti země. Pokud by si někdo nebyl jist definicí dvojího metru, tato je přímo učebnicová."

Papež: Dávám přednost církvi, která je špinavá, protože je na ulicích

Zmiňuje také to, že papež František si položil řadu otázek, z nichž jedna, poměrně podstatná, zní: „Jak je možné, že to není zpráva, když zemře starý bezdomovec na podchlazení, ale je to zpráva, když poklesne burza o dva procentní body?“ A následně hlava katolické církve dodala: „Dávám přednost církvi, která je pohmožděná, bolí ji všechno a je špinavá, protože byla na ulicích, nikoliv církvi, která je nezdravá tím, že se uzavírala do sebe a lpí na své vlastní bezpečnosti… Již nemůžeme déle tolerovat, aby finanční trhy ovládaly osudy národů, místo aby sloužily jejich potřebám, nebo aby malá hrstka lidí prosperovala za pomoci finančních spekulací, zatímco mnoho lidí těžce nese jejich důsledky.“

Co Duka zapomněl dodat

Do přímého kontrastu dává Řezanka věty našeho kardinála: „Jedni chtějí vydělat víc a víc a dopouštějí se nezodpovědných riskantních kroků ve svých spekulacích. Druzí zneužívají nejednou velmi sobecky výdaje státu na sociální potřeby a chtějí z nich urvat co nejvíc, aniž by se přičinili svou prací o zvýšení národního důchodu. Obě skupiny jednají nakonec stejně a ještě svalují vinu a zodpovědnost na ty druhé.“

Podle Řezanky Duka jaksi opomněl dodat, že řada analýz dokázala, že skutečně zneužíváno je pouhé mizivé procento sociálních dávek. „A maximalizaci zisků nadnárodních korporací dal na roveň těm, kteří nic nemají a snaží se také něco urvat,“ podotkl s tím, že u našich církevních představitelů nejsou ani stopy po nějaké reflexi, že třeba podstata stadia systému, v němž se nacházíme, naráží na své limity – a že je třeba hledat alternativu.

Poznáme, která tvář katolické církve je ta pravá

Závěrem Řezanka míní, že jsme se dostali na konec útesu, pod nímž zeje propast, znamenající válku. „Právě v této době poznáme, která tvář katolické církve je ta reálná. Tak či tak aspoň bude jasno, zda dvě tváře jedné církve nebyly tváří jedinou – a zda kromě nás bude mít budoucnost i tato církev,“ dodává Marek Řezanka.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Že ji neměli rádi? Za tím bude něco jiného. Petr Žantovský tuší, co je za koncem ministryně

4:44 Že ji neměli rádi? Za tím bude něco jiného. Petr Žantovský tuší, co je za koncem ministryně

TÝDEN V MÉDIÍCH Za hodně brutální znásilnění vnímání politiky se dá brát vyjádření Heleny Langšádlov…