K dnešnímu neštěstí ve Studénce promluvil strojvůdce vlaku, na který tam před sedmi lety spadl most

22.07.2015 18:33

Řidič kamionu, který způsobil dnešní tragickou srážku pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce, byl v době srážky v kabině. Přijíždějící vlak ji urval, řidič ale přežil a je vyslýchán, přestože je po nehodě zřejmě stále v šoku. Před osudnou srážkou přes přejezd před tím, než na něj vjel kamion, vjelo v době, kdy už blikala červená světla, nejméně jedno auto. I to zaznělo v dnešním speciálním vydání pořadu Dvacet minut Radiožurnálu, jehož hosty byli starosta Studénky Lubomír Šobich, Martin Drápal z Drážní inspekce a bývalý strojvedoucí Jiří Šindelář.

K dnešnímu neštěstí ve Studénce promluvil strojvůdce vlaku, na který tam před sedmi lety spadl most
Foto: Hans Štembera
Popisek: Minuta ticha za mrtvé vlakového neštěstí ve Studénce

Na začátku pořadu dostal slovo ministr dopravy Dan Ťok (ANO), který mimo jiné řekl, že v Česku jsou dva tisíce nechráněných přejezdů. Jejich zabezpečení se postupně řeší. To ovšem nebyl případ přejezdu ve Studénce, který je zabezpečen dostatečně. Přesto podle ministra dojde v nejbližší době ke schůzce, kde se bude bezpečnost železničních přejezdů řešit.

Od začátku blikání červené po spuštění závor uplyne půl minuty

Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal s odvoláním na záznam kamerového systému z přejezdu řekl, že u jednoho auta je jisté, že vjelo na přejezd v době, kdy blikala červená světla. U druhého auta to zcela jisté není. Vyloučil možnost, že by kamion vjel na přejezd v době, kdy ještě červená světla neblikala, protože od začátku, kdy začne zabezpečovací zařízení vydávat světelný a zvukový signál, do doby, než se začnou spouštět závory, uplyne nejméně 30 vteřin.

Podle Drápala dojde každý rok asi ke 200 střetů aut s vlaky na přejezdech. Lidé si prý někdy nevšimnou červených světel, jindy si řeknou, že mají dost času, když jsou závory ještě nahoře.

Zda mohl strojvedoucí zabránit větším škodám, se ještě bude zkoumat.

Strojvůdce pendolina prý neměl čas nějak reagovat

Bývalý strojvedoucí Jiří Šindelář, který řídil vlak, na nějž před sedmi lety rovněž ve Studénce spadl most, řekl, že dnešní a tehdejší nehoda se moc srovnávat nedá. V tomto případě prý měl strojvůdce málo času reagovat. „Pendolino zde jede normálně 160 km/hod., takže za sekundu ujede 50 metrů,“ vysvětlil s tím, že strojvůdce pendolina zde neměl žádnou šanci nějak účinně zareagovat. „Že se most řítí k zemi, viděl jsem na 600 metrů, a tak jsem měl deset sekund na to, provést potřebné úkony a zabrzdit a ještě jít do strojovny, abych se zachránil,“ řekl.

Drápal k domu dodal, že nejlepším řešením by bylo nemít žádný přejezd. Je ale otázkou, jestli se alespoň na koridorové trati podaří nahradit přejezdy nadjezdy a podjezdy.

Starosta Studénky Šobich tvrdil, že poslední dobou se disciplína lidí zlepšila, dříve prý po spadnutí závor jak chodci, tak cyklisté mnohem více riskovali a přes přejezd v tu dobu přecházeli.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Blanárova schůzku se „zakázanými“ médii. Co padlo za dveřmi? Analytik zná odpověď

5:00 Blanárova schůzku se „zakázanými“ médii. Co padlo za dveřmi? Analytik zná odpověď

TÝDEN V MÉDIÍCH Petr Fiala neměl žádné kmotry v pozadí, nikdo mu zadarmo nic nedal a musel se adapto…