Arabista a orientalista Bronislav Ostřanský vystoupil ve středečním Interview ČT24. Hned v úvodu okomentoval sochy ukamenovaných žen, které prý upozorňují na odvrácenou tvář islámu. Podle Ostřanského je jednoznačně třeba odsoudit týrání žen kdekoli na světě. Ukamenování rozhodně je nepřijatelným zločinem.
Já si nemyslím, že by Češi byli xenofobnější...
„Je to bod, o kterém se přou sami muslimové, a ve většině islámských zemí je tento akt nezákonný. Ale tyto události, jakkoli kruté, nelidské a neomluvitelné, se bohužel dějí,“ poznamenal Ostřanský. Musíme si také uvědomit, že interpretací islámu je celá řada, ale lidé z Evropy to často nechtějí vidět. Tvrdí namísto toho, že se tímto rozlišováním snaží odborníci rozmělnit nebezpečí islámu. Jde přitom o trend, který vidíme v řadě zemí, Česko v zásadě jen kopíruje západní trendy.
„Já si nemyslím, že by Češi byli xenofobnější než jiné národy. Ale Němec či Francouz mají v sobě zakódováno, že některé projevy do veřejného prostoru nepatří. V České republice se často tolerují velmi vyostřené výroky,“ poznamenal dále Ostřanský.
Není pravda, že by bohaté arabské státy nepomáhaly uprchlíkům
Následně se vyjadřoval k uprchlické krizi. Často se mluví o tom, že uprchlíci nejsou uprchlíci, ale invazní armáda. Pokud by tomu tak nebylo, kde nechali mladí muži ženy a děti. „Já si myslím, že ta odpověď je velmi jednoduchá, ženy a děti prozatím zůstávají v přelidněných táborech v Africe nebo na Blízkém východě. Myslím si, že se ti mladí muži snaží někde etablovat, a až se jim to podaří, pokusí se k sobě dostat i své rodiny.
Není také pravda, že by bohaté arabské státy nepomáhaly uprchlíkům. Faktem je, že Saúdská Arábie si nechce pustit uprchlíky na své území, ale do problematických regionů posílá finanční pomoc. Pokud jde o Kuvajt, Katar či Bahrajn, to jsou sice bohaté země, ale velmi malé. „Takže uprchlíky vlastně není kam umístit,“ podotkl host. Saúdská Arábie je sice velkým státem, ale nechce uprchlíky na svém území vzhledem k neblahým zkušenostem z minulosti.
Pár slov padlo i na adresu tzv. arabského jara. „Mnohé problémy, které se v důsledku arabského jara objevily, nebyly způsobeny jarem samotným. Arabské jaro jen nadzvihlo pokličku problémům, které doutnaly pod povrchem diktátorských režimů,“ vyjádřil svůj názor Ostřanský. Nelze ovšem popřít, že arabské jaro zhoršilo situaci v řadě arabských zemí.
Nesouhlasil s tím, že by vlastně dnešní boje v islámském světě ukazovaly na náboženský konflikt mezi šíity a sunnity. Jiná věc ovšem je, že by Islámský stát takový konflikt uvítal, protože jedním z rysů blížícího se konce světa, v nějž radikálové věří, je rozsáhlý střet mezi muslimy.
autor: mp