Kapsch zvítězil se svým mýtem v otevřeném výběrovém řízení v Bulharsku

11.10.2017 14:31

Kapsch právě nyní zvítězil se svým mýtem v otevřeném výběrovém řízení v Bulharsku; u nás v podobném, ale utajovaném tendru přibývají jen spekulace a hrozí, že dojde k dalšímu zpoždění.

Kapsch zvítězil se svým mýtem v otevřeném výběrovém řízení v Bulharsku
Foto: Kapsch
Popisek: Kapsch

Právě probíhající mýtný tendr měl být podle četných prohlášení politiků i ministra dopravy maximálně transparentní. Namísto toho se ministerstvo odvolalo na novelizovaný zákon o veřejných zakázkách a vede tendr naprosto utajeně. Ministr dokonce odmítl při otevření obálek prvního kvalifikačního kola zveřejnit, kdo se vlastně do tendru přihlásil. Momentálně probíhá kabinetní posuzování referencí jednotlivých uchazečů v útrobách ministerstva. To dokonce z tohoto odborného procesu eliminovalo svého poradce, firmu Deloitte, která je najatým a dobře placeným poradcem pro toto výběrové řízení. Ministerstvo sice slíbilo, že kvalifikační kolo skončí do měsíce, tedy do 24. 9. 2017, a řekne, kdo postupuje do druhého kola, to se ale nestalo. Prověření kvalifikace uchazečů o miliardovou zakázku na mýtný systém bude pokračovat i v říjnu. Ministerstvo dopravy totiž muselo třem ze čtyř účastníků soutěže (kromě Kapsche) poslat doplňující dotazy. To, že je tento proces utajený, vyvolává oprávněné obavy, zda nedochází k nějakým nekalostem s cílem udržet konkrétní uchazeče v tendru za každou cenu. „Nás k doplnění informací ohledně prokázání kvalifikace nikdo nevyzval. Reference firmy Kapsch jsou více než dostatečné a rozsáhlé, s přihlédnutím k ostatním přihlášeným máme jednoznačně nejlepší kvalifikaci v oblasti mýta. V Česku se do tendru kromě nás přihlásily jen malé firmy, jež za sebou mají většinou jen jeden lokální, pouze satelitní projekt, což může vést k potížím při prokazování požadovaných referencí,“ říká Karel Feix, šéf tuzemského Kapsche. „Doufáme, že to doplňování referencí ze strany konkurence probíhá v souladu se zákonem. Při netransparentnosti celého procesu výběrového řízení to jistě může u někoho vyvolávat úvahy o snaze udržet v soutěži některé konkrétní firmy,“ doplňuje Karel Feix z Kapsche. Netransparentnost výběrového řízení kritizují i dopravní odborníci, nicméně vyhovuje ministerstvu, protože tím eliminuje průběžné stížnosti uchazečů. Otevřenost přitom zajišťuje ve kvalifikačním kole nejen dohled veřejnosti, ale i kontrolu uchazečů mezi sebou. 

Polsko pořádá obdobný mýtný tendr a šlo cestou naprosté otevřenosti. Jim se přihlásilo 13 uchazečů, místní správce silnic si vybral 9 firem do kvalifikačního kola. Podobně transparentně bylo pořádáno výběrové řízení na mýto v Bulharsku, které právě v těchto dnech vyvrcholilo vyhlášením vítěze. Na konci září zde ukončili posuzování technických nabídek a ze 6 zúčastněných konsorcií a firem vyloučili čtyři subjekty. Zůstali dva uchazeči, Kapsch Traffic Solutions (jeho technická nabídka obdržela v hodnocení 100 bodů) a Toll Bulgaria (jejich technická nabídka obdržela 66,67 bodu). Rakouská společnost Kapsch tak přesvědčivě zvítězila, když nabídla nejlepší technické řešení a nejnižší cenu, zhruba 150 milionů leva (1,985 miliardy korun). ČTK to řekl mluvčí tuzemského Kapsche David Šimoník. Na rozdíl od Česka, kde mýtný systém pro stát spravuje soukromá firma, Bulharsko za zhruba dvě miliardy koupí pouze technologie, které bude dále provozovat vlastními silami. Kapsch v bulharském tendru nabídl satelitní systém, kterým půjde zpoplatňovat pohyb kamionů po dálniční síti a rovněž osobních aut prostřednictvím takzvané elektronické viněty. 

Kromě Česka a Bulharska se Kapsch účastní výběrových řízení na dodávku mýtného systému i v Polsku a Německu, kde je součástí konsorcia Atlantia/Autostrade. Mimo Evropu pak soutěží například v USA ve státě Maryland. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…