Každým dnem se čeká vyhlášení tendru na mýto

13.06.2017 11:50

Proč si stát nevybírá mýto sám a je připraven platit zbytečné miliardy? Vládo, vzpamatuj se a chovej se jako dobrý hospodář, hrozí vám trestněprávní rizika.

Každým dnem se čeká vyhlášení tendru na mýto
Foto: archiv red
Popisek: Typický obrázek na D1 - stojící kolona

Ministr dopravy Dan Ťok se chystá navzdory rostoucí kritice vyhlásit již po 15. červnu (snad 19. června) tendr na výběr mýta po roce 2019, kdy končí prodloužená smlouva firmě Kapsch. Nehodlá připustit žádnou odbornou debatu nad zadáním před vyhlášením tendru. Zadávací dokumentace tendru, kterou předpřipravil odborný poradce Deloitte, zatím není známa a Ministerstvo dopravy na detailech intenzivně pracuje, ale do médií již unikají jednotlivé podrobnosti.

Mimo jiné se novinářům dostal do rukou materiál, ve kterém poradce Deloitte upozorňuje Ministerstvo dopravy na možná rizika připravovaného tendru. Ministr dopravy Ťok je ale nevnímá a neustupuje ani pod tíhou kritiky Svazu průmyslu, Asociace krajů, Asociace malých a středních podniků, ČESMAD Bohemia a nezávislých dopravních odborníků od záměru rozšířit mýto na 900 km regionálních silnic 1. třídy. Sám sice prohlašuje, že on by mýto nerozšiřoval, že to není ekonomicky smysluplné, ale že se řídí koaličním vládním kompromisem. Vypadá to zatím tak, že se rozhodl nás připravit s Ministerstvem dopravy a předchozím rozhodnutím vlády o pěkných pár miliard.

Ve světle toho působí až úsměvně, jak se nový ministr financí Ivan Pilný snaží marně hledat miliony ve státním rozpočtu, aby uspokojil požadavky členů vlády pro jejich ministerstva. Přitom „nechá“ vypnout mýtný systém, který stát vlastní (v hodnotě kolem 6–8 mld. Kč) a který bude i na konci roku 2019 naprosto funkční, spolehlivý a připravený bez dalších investic vybírat další roky mýtné.

Neřešitelné dilema: Jak být dobrým hospodářem a vydělat pro svou stranu peníze?

Je zajímavé, že dnes se k připravovanému tendru, za který zaplatí stát další desítky miliard, údajně až neuvěřitelných 28 miliard, nikdo z politiků nehlásí. Ani premiér Sobotka, ani dopravní expert ČSSD Birke. Jejich rozhodnutím se ale zcela jednoznačně znehodnotí majetek státu. Dokonce se vyhodí i 350 milionů, které stát do vylepšení svého systému zainvestoval v tomto roce, aby se české mýto mohlo stát součástí jednotného celoevropského mýta. Pokud by se stát choval jako dobrý hospodář (třeba jako Rakousko), pokračoval by v provozování svého stávajícího mýta i po roce 2019. V tendru by tak hledal jen nového provozovatele svého státního mikrovlnného mýta. Česká republika je tak unikátní v tom, že připravuje tendr, v němž znevýhodní vlastní mýtný systém a vystaví se riziku jeho znehodnocení. Na možná trestněprávní rizika, pokud dojde k vypnutí stávajícího systému a stavbě nového satelitního mýta za miliardy daňových poplatníků, upozorňuje právě ve své zprávě, která unikla mezi novináře, poradce Deloitte v souvislosti se zásadou dobrého hospodáře při nakládání se stáním majetkem. V minulosti do nekonečna opakovaná fráze, že náš stát musí vypsat technologicky neutrální mýtný tendr působí až komicky ve světle faktu, že pokud chceme opravdu vybírat mýto i mimo dálnice, nikdo jiný ve světě to nedělá, kromě Slováků, kteří ale mají na takových silnicích nulovou sazbu, a jiný než satelitní systém se k tomu nehodí. Proto i Kapsch se rozhodl nabídnout v takovém případě do výběrového řízení svoji satelitní technologii.

Kdo stojí o to připravit naše občany o miliardy?

Mýtný tendr proto nebude v žádném případě kvůli rozšiřování mýta na silnice prvních tříd technologicky neutrální. Znevýhodňuje mikrovlnnou technologii, která staví na silnicích mýtnou infrastrukturu a která při současné délce stavebních řízení nebude schopna stihnout v limitu rozšířit systém do regionů. Tendr tak směřuje jednoznačně k satelitnímu mýtu. Mimochodem nyní se najednou k rozšiřování zpoplatněných silnic nižších tříd nikdo nehlásí. Původně ho pod sloganem „technologicky neutrální tendr“ tlačili sociální demokraté (Jan Birke, Pavel Švagr či premiér Sobotka), ale dnes to hází jen na ministra Ťoka. Média by se měla ptát, kdo tady chce za každou cenu pořádat obří tendr, znovu stavět mýto, když už stát jedno má, a vyhazovat z okna miliardy.

Odstavit Kapsch od českého mýta nemusí stát miliardy, jak si myslí někteří čeští politici. Nebo jim jde o něco jiného? Kdyby stát soutěžil jen provozovatele stávajícího státního systému a zbavil se tak pro někoho nepřijatelného Kapsche, nemusel by investovat ani korunu, jen by si našel co nejlevnějšího provozovatele stávajícího mikrovlnného mýta. Rozšiřování mýta do regionů nepřinese státu prakticky žádné příjmy navíc, vyvolá jen potřebu výstavbových investic a zvýšené provozní náklady, povede rovněž k zatížení regionální ekonomiky, živnostníků a podnikatelů. Nakonec to zaplatí tamní občané v cenách zboží v rozporu s vládou deklarovanou podporou venkova. Přitom by stačilo nechat mýto na dálnicích a zvýšit mýtné sazby, rázem by se bez nákladů zvýšily výběry mýta klidně o další dvě až tři miliardy ročně (z dnešních 10 mld. Kč).

Vláda už zjevné plýtvání státními penězi projednat nestihne

Ministr Ťok kritiky odráží tím, že když si stěžují, jak na satelitní SkyToll (rád by rozšířil mýto ještě víc), tak i Kapsch (upozorňuje na znevýhodnění mikrovlny), tak zřejmě tendr nastavili správně neutrálně. Neuvědomuje si ale, že když to nevyhovuje žádné technologii, nebude to logicky výhodné ani pro samotnou Českou republiku, protože žádná další technologie k dispozici není. Ministerstvo dopravy se rozhodlo tendr vypsat, aniž by jeho zadání vzalo nejprve k projednání na vládu. Přitom Sobotka dříve prohlašoval, že to na vládě chce ještě projednat. Ministerstvo dopravy mimochodem v posledních dnech podle našich informací čelí tlakům politiků z koalice, kteří chtějí znát okolnosti zadání tendru dopředu. Podle všeho se ale už nic nezmění a kontroverzní tendr na nové české mýto bude vyhlášen v nezměněné podobě. Navzdory jasnému faktu, že politici připraví stát o šest až osm miliard za funkční mýto, které stát vlastní, a o dalších minimálně dvacet miliard za mýto, které si zbytečně pořídí. Pokud někdo doufá, že se mu ze zbytečné miliardové státní zakázky podaří něco „ušetřit“ a pomůže prázdné pokladně jisté politické strany, jde o velmi nebezpečnou hru s ohněm, která nemůže dobře dopadnout.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

migranti

Dobrý den, prohlášení Nerudové o migrantech jsem taky nepobral. Ale můj dotaz zní, zda se ví, kolik je v ČR aktuálně migrantů? A co si myslíte o migrantech z Ukrajiny? Máme je přijímat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Pohlreich zničil dnešní politiku. „Na plný kule...“

11:08 Zdeněk Pohlreich zničil dnešní politiku. „Na plný kule...“

„To, co mně na tom vadí nejvíc, je to, že tady někdo do tebe něco hustí na plný kule a snaží se tě p…