Je to už taková česká klasika, potřebují-li bezpečnostní složky zasáhnout hlouběji do soukromí občanů, využijí potenciálního nebezpečí. Mnohokrát případnou hrozbu i samy zesilují, či dokonce pocit nebezpečí uměle vytvářejí. „To se nám to potom odposlouchává, sleduje a vyšetřuje,“ zhodnotil by tyto praktiky, které brutálně zasahují do soukromí, nejspíš proslulý televizní policejní rada a detektivní rutinér Vacátko. Spíše než uprchlická krize by proto pro představitele státu měl být důležitější opět stoupající počet odposlechů a další pokusy, jak získávat informace. Politici, kteří plédují za zpřísnění bezpečnostních opatření a dávají bezpečnostním složkám stále více peněz a pravomocí, by si měli uvědomit, že i boj proti patologickým společenským jevům má své meze. Sami totiž často netuší, kolik informací je o nich uloženo v databázích, byť nemusejí být podezřelí z trestné činnosti.
Na velmi alarmující případ prolamování osobních svobod narazila nevládní organizace Iuridicum Remedium. Podle jejího zjištění policie plošně zaznamenává pohyb aut, fotí řidiče a automatizovaně rozeznává poznávací značky. Takto získané údaje o každém průjezdu vozidla navíc policisté uchovávají bez konkrétního důvodu řadu měsíců. Systém, který eviduje řidiče, ale i spolujezdce, aniž to vědí, dostal název „Automatická kontrola vozidel“. Primárně měl sloužit k pátrání po odcizených vozidlech, k zefektivnění vyšetřování trestných činů nebo přestupků, které souvisejí s užíváním těchto vozidel, a k potírání terorismu. V záznamech v databázi jsou údaje o SPZ vozidla, místu a datu průjezdu, ale i fotografie vozidla s řidičem. Jenže kvanta těchto citlivých a zneužitelných případů (úniků z policie neubývá) policie ukládá po dobu, která plnění zmiňované práce neodpovídá. „Jak vyplývá z interních aktů řízení, údaje jsou automatizovaně uchovávány několik měsíců,“ konstatoval výkonný ředitel Iuridicum Remedium Jan Vobořil. Záznamy jsou přitom podle zjištění nevládní organizace uchovávány plošně u všech automobilů, které projely v monitorovaném místě, bez jakékoli konkrétní vazby na nějaké podezření, že by řidič daného vozu cokoli spáchal. Monitoring probíhá jak stacionárními kamerami primárně určenými například k úsekovému měření rychlosti nebo k detekci průjezdu na červenou, tak i pohyblivými zařízeními ve služebních vozidlech. Případ se týká především hlavního města Prahy, Ústeckého a Moravskoslezského kraje, kde kvůli němu krajští policejní ředitelé vydali vlastní interní předpis. Umožnilo to nařízení policejního prezidenta Oldřicha Martinů z roku 2007. Například v Praze může být černobílá fotografie vozidla uchovávána po dobu šedesáti dnů. Úplný záznam průjezdu kromě fotografie pak může být uschováván až 180 dnů.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jaroslav Šťastný