Kluci šikovní... Noviny přinášejí další zajímavosti o bohatém exministru Řebíčkovi

21.08.2012 18:53

Hned několik médií přineslo v posledních dnech příběh bývalého ministra Aleše Řebíčka a firmy Viamont - možná stále „jeho“ firmy, vztah mezi společností a jejím zakladatelem je totiž obestřen tajemstvím. Faktem je, že Řebíček si dnes užívá zázračného bohatství, zatímco Viamont není schopen splácet své závazky a čelí úpadku.

Kluci šikovní... Noviny přinášejí další zajímavosti o bohatém exministru Řebíčkovi
Foto: LEO Express
Popisek: Nová souprava LEO Express se poprvé předvedla v Česku

Redaktor MF DNES se v úterním vydání svěřil čtenářům se svým zážitkem, kterak se před sedmi lety v Teplicích ženil. Oddávajícím byl nepříliš známý teplický zastupitel, kterého na obřad doprovázel bodyguard v černých brýlích. I přes evidentní překvapení svatebčanů a nepřehlédnutelnou trému však prý bodrý zastupitel svou ceremoniální roli zvládl a dodnes se na ni prý v příbuzenstvu vzpomíná. Jinak se ale jméno onoho zastupitele s ochrankou raději příliš nevyslovuje - byl to totiž Aleš Řebíček.

Týdeník Respekt  v souvislosti s Řebíčkem připoměl, jak si na začátku devadesátých let s několika kamarády založil společnost Viamont.  V devadesátých letech se pohybovala spíše na regionální úrovni, ale už tehdy si prý spolumajitel firmy Aleš Řebíček získal pověst muže, který se vyzná. Již v roce 1996, když se transformovala na akciovou společnost, měla podle MF DNES základní jmění přes 92 milionů.

Firmu založili zaměstnanci drah a i její činnost byla původně spojena s železnicí. Nejprve opravovala koleje a rekonstruovala nádraží v Podkrušnohoří, později své aktivity založením dceřiné společnosti Viamont Cargo  rozšířila na provozování regionálních železničních tratí. Díky tomu se ambiciózní Řebíček dostal do styku s řadou pozoruhodných podnikatelů. Například s manažery ČEZ, kterým svými vlaky vozil uhlí do elektráren, či s Tomášem Pitrem, kterému v Ústí nad Labem zavážel Setuzu.

Poradce pro podnikání

V roce 2001 pak vstoupil do ODS a o rok později se stal teplickým zastupitelem. „Komunální politika ho sice zjevně bavila, ale byla mu těsná, vazby si vytvářel především na krajské a celostátní úrovni,“ vzpomínal teplický primátor Jaroslav Kubera.

Následně se sblížil s Mirkem Topolánkem, který z něj udělal svého „poradce pro podnikání“. V regionálním tisku se o něm již tehdy občas psalo, že je šedou eminencí politiky, například tehdejší ústecký redaktor MF DNES vzpomíná, že v té době několik krajských politiků zmínilo Řebíčka jako vlivného zákulisního hráče. Na celorepublikové úrovni byl však neznámý.

MF DNES však připomíná, že jeho jméno v té době registrovaly dokonce i bezpečnostní složky. „Aleš Řebíček zabezpečuje v ústeckém regionu kontakty na regionální politiky. Jde o ovlivňování výběrových řízení či o uplácení zájmových osob,“ zjistili protikorupční detektivové, když prověřovali aktivity Františka Mrázka a Tomáše Pitra.

Přesto se v roce 2006 stal ministrem dopravy. V té době zároveň slíbil, že přetrhá všechny kontakty se společností Viamont. Oficiálně vždy tvrdil, že podíl prodal svým partnerům, přesto je však vztah ke společnosti plný nejasností. Několikrát totiž změnit částku, uváděnou jako cenu jeho akcií. Podle jeho majetkových přiznání se jednalo o částku v řádech stamilionů, což podle expertů, které oslovil Respekt, je částka fantasmagorická. Viamont v té době zdaleka neměl takovou hodnotu.

Lidé z Viamontu: Od roku 2003 jsme ho neviděli

Proto se spekuluje o tom, že peníze, které ministr Řebíček ve svých majetkových přiznáních vykazoval, nebyly platbou za prodej akcií, ale výplatou ze skrytého podílu, nebo provizí ze zakázek.  „Jestli pan Řebíček dostal peníze až za rok, dva nebo dokonce více let po svém vstupu do politiky, je to významný signál, že šlo o trestně-právní jednání,“ řekl k tomu pro ParlamentniListy.cz advokát a bývalý vyšetřovatel Václav Láska.

Sami lidé ze společnosti Viamont tvrdí, že v té době již neměl s firmou nic společného.  „Aleš Řebíček firmu opustil v roce 2003 a pak se tu už neukázal,“ říká šéf dceřinné stavební společnosti Viamont DSP Ondřej Novák.

Jeho případné spojení je závažné zejména proto, že po jeho nástupu na ministerstvo, kde měl přímý vliv na veřejné zakázky v oblasti dopravních staveb, začal Viamont zázračně růst. Objem jeho zakázek během několika měsíců vzrostl na čtyřnásobek. Během Řebíčkova dvouletého ministrování získal od jeho úřadu podle Respektu zakázky za 14 miliard, firmy na něj napojené dalších téměř třicet. „V zemích na západ od nás určitě není obvyklé, aby se firma regionální úrovně dostala na republikovou úroveň, když její bývalý vlastník vstoupí do politiky,“ řekl k tomu pro PL advokát Láska.

Šéf Viamontu Novák však přichází s jiným vysvětlením: „Tržby nám rostly, ale to tenkrát díky obrovskému stavebnímu boomu zažívaly i všechny ostatní firmy,“ vysvětluje. Řebíček sám vysvětloval fenomenální úspěchy své bývalé firmy slovy: „Asi jsou kluci šikovní“.

Jak však Viamont „zázračně“ zbohatl, tak nyní stejně podezřele zchudl. Minulý týden se objevily informace, že společnost skončí v insolvenci, neboť nemá na zaplacení padesátimilionového nedoplatku na daních. Zjistilo se, že na kontech má pouhých pár milionů. Sami představitelé společnosti vysvětlují úpadek tak, že kvůli mediální kampani kolem Aleše Řebíčka není Viamontu nikdo ochoten dát zakázku.

Nejlepší plán na zbohatnutí

Jenže v kontrastu s tím je známo, že Řebíček si pořídil několik nemovitostí v Dubaji či v Toskánsku a minulý rok si jako „srdeční záležitost“ koupil krachující fotbalový klub Slavia Praha. Do něj byl podle MF DNES doposud schopen investovat více než 300 milionů. Tento majetek, v kontrastu s prázdnou pokladnou společnosti Viamont, samozřejmě vzbuzuje otázky.

„Firma získávala v minulých letech podle dostupných informací miliardové veřejné zakázky, proti velkým ziskům musí být smysluplné výdaje. Pokud tomu tak není, mohlo by to znamenat, že společnost byla vytunelována,“ říká k tomu advokát Láska, podle kterého by takové skutečnosti rozhodně měly vzbuzovat zájem kriminalistů.

Na Řebíčka prý už v této souvislosti byla podáno trestní oznámení, které však na policii po devatenáct měsíců leželo nepovšimnuto. Současný šéf protikorupční policie Tomáš Martinec však Respektu slíbil, že se na věc podívá. „Nevím, jak je to možné, v tu dobu jsem tu nebyl,“ krčí rameny.

Podle Respektu v Česku doposud nebyl lepší plán na vydělání peněz, než stvořil Aleš Řebíček. Opravář kolejí, který skončil jako majitel luxusních vil, jachet a slavného fotbalového klubu. Advokát Láska však pro ParlamentníListy.cz vyjádřil naději, že se situace začíná měnit a takovéhle „zázraky“ už nebudou možné.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jav

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

migranti

Dobrý den, prohlášení Nerudové o migrantech jsem taky nepobral. Ale můj dotaz zní, zda se ví, kolik je v ČR aktuálně migrantů? A co si myslíte o migrantech z Ukrajiny? Máme je přijímat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Pohlreich zničil dnešní politiku. „Na plný kule...“

11:08 Zdeněk Pohlreich zničil dnešní politiku. „Na plný kule...“

„To, co mně na tom vadí nejvíc, je to, že tady někdo do tebe něco hustí na plný kule a snaží se tě p…