Kocourkov. Ministr Ťok tahá za nos i prezidenta Zemana, říká šéf českého Kapsche. Miliardový skandál může mít i trestněprávní důsledky...

17.12.2018 16:27

Kapsch zatím prohrává u nás, uspěl ale například i v Německu v soutěži na zpoplatnění dálnic pro osobní vozidla. Ministerstvo dopravy aktuálně řeší velké problémy na dálnici D1, ale podle všeho ještě ani zdaleka neskončily tahanice o výběrové řízení na správce českého mýtného systému.

Kocourkov. Ministr Ťok tahá za nos i prezidenta Zemana, říká šéf českého Kapsche. Miliardový skandál může mít i trestněprávní důsledky...
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Ostře kritický názor na výběrové řízení Ministerstva dopravy o nového správce českého mýta vyjádřil v rozsáhlém rozhovoru sobotního Práva nyní opět také generální ředitel rakouské firmy Kapsch Karel Feix. Kapsch totiž trvá na tom, že zářijová mýtná smlouva s vítězným konsorciem firem CzechToll a SkyToll byla ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) podepsána nezákonně, proto se odvolává a hrozí mezinárodními arbitrážemi. „Stát hrubě porušil naše práva a politické tlaky ohnuly i rozhodování nezávislých orgánů,“ tvrdí Karel Feix, generální ředitel tuzemského zastoupení Kapsche.

V rozhovoru pak Karel Feix dále vysvětluje, že „Český antimonopolní úřad dohlíží nad veřejnými soutěžemi a řeší stížnosti jednotlivých uchazečů. Mýtný tendr byl nepovedený, plný chyb a protiprávností, proto jsme proti němu podali nejméně pět závažných stížností. ÚOHS vydal předběžné opatření, kterým zakázal Ministerstvu dopravy podepsat smlouvu s vítězem do doby, než se se všemi vypořádá. Definitivně rozhodl o jedné z nich, ale další čtyři zůstaly nedořešeny. I laikovi je jasné, že než se finálně dořeší všechny stížnosti a rozhodne se, zda byl mýtný tendr v pořádku, nemělo by ministerstvo mýtnou smlouvu podepsat. Byli jsme antimonopolním úřadem opakovaně ujištěni, že jím vydané předběžné opatření kryje všechny řešené stížnosti.

Pak ale 20. září ministr Ťok mýtnou smlouvu podepsal a naše stížnosti zůstaly nedořešeny. Podepsal ji navíc v šíleném spěchu a za vydatného přispění úředníků ÚOHS, kteří vypomohli během desítek minut vyřídit proceduru, která standardně trvá mnoho dní. Namítali jsme, že smlouva neměla být podepsána, že zadavatel měl pár týdnů počkat, než se dořeší všechny naše stížnosti proti tendru. Zeptali jsme se, zda si ÚOHS stojí za dřívějším písemným ujištěním, že předběžné opatření o zákazu podpisu zůstalo v platnosti i toho 20. září. Více než dva měsíce úřadu trvalo, než vymyslel, jak z vlastní právní pasti vykličkovat. Výsledkem je skandální a právně nesmyslné rozhodnutí, že vše vlastně proběhlo v pořádku. Zadavatelé tendrů tedy už nemusejí čekat, až ÚOHS vyřeší všechny stížnosti uchazečů, ale mohou rovnou kdykoliv podepisovat smlouvy s vítězi. Antimonopolní úřad tak pod bůhvíjakým tlakem v podstatě přiznal svou zbytečnost. Neochránil práva účastníka řízení, ačkoliv mu to přímo nařizují evropská směrnice i judikatura Nejvyššího správního a krajského soudu. Proto v nejbližších dnech podáme rozklad k rukám předsedy ÚOHS Petra Rafaje. Jeho rozkladová komise je složena z externích neutrálních právníků, což by mohlo dávat určitou malou naději, že budou rozhodovat podle práva, a nikoliv politiky. Koneckonců mnozí z členů rozkladové komise coby významní advokáti často zastupují své klienty i v tendrech a před antimonopolním úřadem. Tito právníci dobře vědí, že co se stalo nám, může se brzy přihodit i jejich klientům. Snad najdou odvahu konstatovat, že stát musí chránit práva účastníků správních řízení, že rozhodování ÚOHS musí být předvídatelné a řídit se platnou judikaturou. Pokud ani v odvolání nezvítězí právo a zdravý rozum, obrátíme se na brněnský správní soud. Jsme přesvědčeni, že ten rozhoduje nezávisle a spravedlivě,“ zdůraznil v rozhovoru pro deník Právo Kartel Feix.

V další části rozhovoru šéf českého Kapsche Karel Feix pak přiznal, že ho původní rozhodnutí, které celý tendr zrušilo, překvapilo. „Nečekali jsme tehdy, že úředníci antimonopolního úřadu najdou odvahu k tak razantnímu kroku. Ačkoliv je třeba říct, že celá řada hrubých chyb v zadání a průběhu výběrového řízení by k jeho zrušení postačovala hned několikrát. Co jsme ale podcenili, byl politický tlak na ÚOHS, který se hned po zrušení tendru rozjel. Výsledkem pak byl letní názorový obrat o 180 stupňů, aniž se v mezičase stalo něco nového. Nejdříve správní orgán konstatoval nezákonnosti a tendr zrušil, avšak za pár týdnů bylo pro ÚOHS najednou všechno v pořádku. Kdyby to nebylo tragické, bylo by kličkování strážců soutěžní čistoty až k smíchu. Umíme přijmout porážku, ale musí být férová. Stát postupoval protiprávně, nikdo už si v Česku nemůže být jistý zákony. Jako vedení firmy jsme tedy povinni hájit zájmy našich akcionářů pomocí všech dostupných legálních nástrojů, mezi něž mohou v krajním případě patřit i stížnost k Evropské komisi nebo mezinárodní arbitráž. Pořád přece ještě působíme v právním státě a na otevřeném evropském trhu. Stát kolem mýta bohužel předvádí desítky přehmatů a protiprávností, vyhazuje z okna úspěšné investice a zbytečně utrácí miliardy daňových poplatníků. Nezajímá to ale ani veřejnost, vyšetřující a kontrolní orgány nebo politiky.

Je šílené, že to všechno se děje právě za vlády premiéra Andreje Babiše, který tolik zdůrazňuje boj proti korupci a plýtvání při hospodaření se státním majetkem. Doslova za jeho zády se pod taktovkou jeho ministra Ťoka odehrává miliardový skandál, který podle mínění mnoha právníků může mít i trestněprávní důsledky. Vezměte si jen veletoč kolem zpoplatnění silnic prvních tříd. Ministr tahá měsíce za nos nejen veřejnost, ale dokonce i prezidenta Miloše Zemana. Ani panu prezidentovi totiž ministr nesdělil celou pravdu. Kočkopes zvaný nulový tarif totiž znamená, že na stovkách kilometrů silnic prvních tříd se sice za peníze daňových poplatníků postaví nový mýtný systém, ale nevybere se jím tam ani koruna. Podnikatelé a živnostníci v regionech si tak do dodávek a kamionů pořídí palubní jednotky, složí bankovní záruky, budou vést účetnictví o mýtu, ale stát jim bude posílat faktury na nulové částky. Podobný Kocourkov ostatně vede společnost SkyToll na Slovensku, kde rozšířila a za miliardy provozuje mýto na tisících kilometrů silnic, ale nevybere tam ani korunu. I proto mají v SR provozní nákladovost mýtného systému přes 50 procent. Mimochodem, před pár lety Ťok nad slovenským mýtem ještě nevěřícně kroutil hlavou, teď už jde stejnou cestou nehospodárného plýtvání.“

„Ťok ale chce podle svého ujištění vyhovět hejtmanům a starostům, kteří záměr rozšířit mýto o 900 kilometrů jedniček kritizovali, takové vysvětlení vám nestačí?“ byla další otázka Práva pro Karle Feixe.

„Škoda že se kraje nezeptaly pana ministra, proč jim nevyhověl už před dvěma lety, protože minimálně tak dlouho se tvrdá kritika regionálního mýta ozývá. Všichni vědí, že mýtné na silnicích nižších tříd nebude efektivní a nepomůže ani s regulací kamionů v obcích. Celá komedie s těmi 900 kilometry silnic proběhla zřejmě jen proto, aby se mohl stavět satelitní mýtný systém podle přání jedné konkrétní firmy. Hned po podpisu mýtné smlouvy se tak může od regionálního mýta ustoupit, správná firma je už uspokojena. Že daňoví poplatníci zaplatí minimálně čtyři miliardy korun zbytečně nebo že se do koše vyhodí současný, plně funkční státní mýtný systém v mnohamiliardové hodnotě, to už nikoho netrápí. Z cizího krev neteče,“ odpovídá Karel Feix.

„Nabídli jste státu, že mu převedete část firmy Kapsch, aby si mohl mýto provozovat sám. Bylo by to o tolik výhodnější než provozování mýtného konsorciem CzechToll a SkyToll?“ byla jedna z posledních otázek sobotního rozhovoru deníku Právo pro Karla Feixe.

„Stále více evropských států si mýto vybírá vlastními silami. Začalo s tím před lety Rakousko, teď už je to v Bulharsku či Slovinsku, nedávno do provozu razantně vstoupilo Polsko a od září si vybírá mýto svými silami i Německo. Rozhodně tam neuspěla PPF, jak se ještě nedávno v kuloárech povídalo. Také Česko mohlo využít situaci a definitivně se vymanit ze závislosti na jednom externím komerčním partnerovi. Místo toho jen vyměnili Kapsch za SkyToll. Nabídli jsme, aby stát za cenu jednotýdenního výběru mýta odkoupil část naší firmy, čímž by okamžitě získal experty a nezbytné provozní know-how a nemusel by stavět provozní firmu na zelené louce. Ale emancipace státu v mýtu by přinesla i další miliardové úspory. Zpoplatněná síť zůstane od roku 2020 pravděpodobně bez výraznějších změn, a nic tak nebrání dalšímu využívání již jednou zaplaceného mýtného systému v majetku státu. Ukázali jsme jasně, že současný systém by v příští desetiletce stál na provozu méně než sedm miliard, zatímco ministr podepsal smlouvu za 10,75 miliardy korun na nový zbytečný systém.

Celý proces přechodu provozování mýta pod stát se přitom dá zvládnout do roka. Tuzemský mýtný projekt patřil a patří mezi nejúspěšnější na světě. Z tohoto pohledu je to pro nás skvělá reference. Za více než dvanáct let jsme pro stát od kamionů a autobusů vybrali v ČR 100 miliard korun s mimořádnou efektivitou přes 99 procent. Náš mýtný systém neměl ani jediný den výpadku. Jde tak o jeden z nejúspěšnějších IT projektů spolupráce státu s komerční firmou. Zdejší systém jsme navrhovali na míru České republice, léta jsme ho vylepšovali a modernizovali, tak aby vyhovoval jak potřebám státu, tak i samotným uživatelům. Z tohoto pohledu nás hodně mrzí, že tak skvělý mýtný systém stát bez důvodu vyhodí do koše.

Ale z globálního pohledu jde jen o jeden trh. Nedávno jsme dokončili modernizaci mýtného systému v Rakousku, vyhráli jsme prestižní mýtný projekt ve Švýcarsku. Poláci s námi podepsali prodloužení kontraktu na technologickou podporu mýta. Ve Španělsku máme velké úspěchy s řízením dopravy ve městech. Mohutně expandujeme s mýtem a telematikou ve Spojených státech. Zůstáváme dominantním hráčem v Austrálii či Jižní Americe. Spustili jsme v Singapuru projekt V2X, tedy komunikace mezi vozidly navzájem a dopravní infrastrukturou. V Česku zůstaneme i po roce 2019 přítomni v oblasti telematiky, inteligentních dálnic, chytrých měst či systémů pro hromadnou dopravu. A především jsme uspěli v Německu v tendru na zpoplatnění osobních vozidel na tamních dálnicích,“ připomněl aktuální úspěchy rakouské firmy Kapsch její český šéf Karel Feix.

 

 


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ane

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

To si to ČT zase podělala. Seriál Stíny v mlze viděl, kdo neměl

10:21 To si to ČT zase podělala. Seriál Stíny v mlze viděl, kdo neměl

„Konečně se lidi chytili a začínají se pěkně udávat. Napráskali řezníka, co nadával na Ukrajince, a …