Lidé se ke vzdělání dostávají většinou jinde než ve školách

15.09.2014 11:10

Česko jde podle zprávy Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj tak nějak proti hlavnímu proudu. V minulých obdobích se totiž krátily peníze vysokoškolákům. Problému se věnuje server Aktuálně.cz. Většina zemí se snaží školství podporovat, protože vzdělání se státu vyplatí. Výpočty OECD ukazují, že investice se vrátí až šestkrát.

Lidé se ke vzdělání dostávají většinou jinde než ve školách
Foto: Hans Štembera
Popisek: Studenti, ilustrační foto

Česko prý navzdory pravidlu, že vzdělání se státu vyplatí, jde opačnou cestou. Výdaje na vysokoškoláky v minulosti spíš krátilo. „V terciárním vzdělávání došlo ve většině zemí ke zvýšení výdajů na studenta s výjimkou Austrálie, Brazílie, České republiky, Maďarska a Švýcarska," popsali stav odborníci OECD, kteří sledovali 34 států z celého světa.

Server Aktuálně.cz uvádí, že výpočty ukazují vysokou návratnost investic do školství. Už jen to, že vysoce kvalifikovaní odborníci snáz hledají práci a pobírají vyšší plat, přináší do státní kasy větší částky na daních. „Čistá návratnost do vzdělávání je v Česku v případě mužů 98 tisíc amerických dolarů, u žen 59 tisíc dolarů. U mužů se jedná se o 6,7násobek veřejných investic do vzdělávání a u žen o 4,1násobek," tvrdí data OECD.

Podle Aktuálně.cz navýšení peněz do školství podporují i čeští odborníci. „Stát v posledních letech propadl představě, že se musí umět rodiče o své děti postarat sami. A to ve všem, včetně vzdělávání. Jenomže to je teze falešná," cituje server profesora veřejné a sociální politiky z Institutu sociologických studií Martina Potůčka.

Veřejná podpora kvalitního vzdělávání je podle něj pro společnost klíčová. Zajišťuje státu prosperitu. „Pokud to vláda nepochopí, nastanou velké změny," domnívá se Potůček.

Většinu toho, co v životě děláme, jsme se naučili mimo školu

Podle našich odborníků je údajně české Ministerstvo školství zkostnatělé a mělo by se více zabývat alternativními projekty a nevěnovat pozornost pouze běžným školám. Podobnou praxi prý zvolili v některých skandinávských zemích.

„Máme úplně jinou dobu. Lidé už se ke vzdělávání dostávají úplně jinde než ve školách. Osmdesát procent toho, co v životě děláme a používáme, jsme se naučili mimo ně," uvádí Aktuálně.cz argument Ondřeje Šteffla ze společnosti Scio. Ukázkou podle něj může být třeba úspěšný projekt KhanAcademy – celosvětově známého webu, v rámci kterého se miliony dětí učí matematiku a další předměty. Děti se ji učí pomocí jednoduchých a velmi srozumitelných videí. Web má prý mezi lidmi obrovský úspěch, jen v Americe má už půl miliardy návštěv.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: dkr

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…