MF Dnes celý článek doplňuje grafem, z kterého je patrné, jak vlády měnily lidi ve státních podnicích. Pozoruhodné je, že Sobotkova vláda vyměnila ještě více než Nečasova, a to 41 procent. Z nich mělo politickou příslušnost 34 procent. Politické trafiky tak tedy nezmizely, přestože jim měl zabránit vládní výbor pro nominace, který zájemce o lukrativní místa ve státní správě prověřuje. Případy, které popsala MF Dnes s pomocí sdružení Naši Politici, navíc dokládají, že výběrovým sítem projdou do kontrolních orgánů i lidé s kontroverzní minulostí.
Příkladem je asistent poslance Stanislava Pflegera (ANO) Miroslav Šefara (ANO). "Nominant vypíchnul své zaměření na vodní dopravu, popsal i svoje zkušenosti z manažerských pozic,“ stojí v dokumentu, který Šefaru poslal do křesla v dozorčí radě.
Šefara má za sebou poněkud problematickou manažerskou minulost. Byl šéfem Ředitelství vodních cest, a právě tento podnik se probíral i v Bruselu; kvůli projektu zvedacího mostu v Kolíně, jenž unijní auditoři dávají za příklad plýtvání dotacemi. "Most byl postaven za 35 milionů eur z dotací. Novostavba měla umožnit, aby pod ním mohly projíždět lodě s třemi řadami kontejnerů na sobě. Česká plavba ale kontejnerové lodě nevyužívá, a proto nebyl most dosud zdvižen ani jednou,“ shrnula pro deník Die Welt předsedkyně kontrolního výboru europarlamentu Inge Grässleová.
Ťok si chce informace prověřit
O projektu původně rozhodl ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). Na samotné stavbě se podílela firma Viamont DSP, kde dříve Řebíček působil jako předseda představenstva. Když i kvůli tomuto projektu byly v roce 2012 zcela zastaveny eurodotace do Česka, Šefaru odvolal tehdejší ministr dopravy Radek Šmerda.
Dalším z Řebíčkových mužů je podle MF Dnes člen dozorčí rady Českých drah Vojtěch Kocourek (ČSSD). Za éry Aleše Řebíčka působil rovněž ve vrcholné pozici. Byl jeho náměstkem a s ním také ministerstvo opustil. V září 2011 se objevil na postu náměstka Správy železniční dopravní cesty. Mnohamilionové zakázky od SŽDC přitom dostává společnost Sežev-Reko, kterou Kocourek v 90. letech spoluzaložil a podle zápisu z valné hromady konané v červenci 2014 ji spoluvlastní jeho syn.
Na Kocourkovo podnikatelské zázemí se chce ptát i ministr dopravy Dan Ťok. "Pokud je to tak, jak píšete, tak to střet zájmů je. Chci to prověřit,“ cituje deník ministra.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: dkr