Lídři koalice se sešli kvůli problematickým dodatkům k D1 a mýtnému tendru

05.09.2014 18:40

Problematické dodatky ke smlouvám na rozestavěných úsecích dálnice D1, dlouhá nečinnost při odstraňování sesuvu svahu na dálnici D8 nebo nepřesvědčivý postup ministerstva při výběru poradenské firmy pro nastavení mýtného systému, byly hlavními body jednání lídrů koaličních stran s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. Vyplývá to z podkladů pro dnešní jednání, které má ČTK k dispozici.

Lídři koalice se sešli kvůli problematickým dodatkům k D1 a mýtnému tendru
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zástupci ČSSD, ANO a KDU-ČSL podepsali koaliční smlouvu

Sami účastníci schůzky komentovali důvody dnešního setkání pouze obecně. „Budeme diskutovat o plnění vládního programu v oblasti dopravy a personální stabilizaci rezortních organizací. Jde mi o zrychlení výstavby silnic a dálnic, zlepšení hospodaření Českých drah, přípravu dalšího rozvoje mýtného systému a také situaci v oblasti vodní dopravy," uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Podle informací ČTK nicméně prvním bodem dnešního setkání byly dodatky ke smlouvám uzavřeným se stavebními firmami na úsecích dálnice, na kterých budou stavební práce pokračovat i v příštím roce.

Státu hrozí, že bude doplácet, místo toho, aby dostal od firmy pokutu

Například v úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou, kde přerušení prací nařídilo samo ŘSD, hrozí další navýšení ceny. Státu tak hrozí, že bude doplácet, namísto pokuty, kterou by mohl na základě smlouvy za zpoždění prací po stavební firmě vymáhat.

Jednání o navýšení ceny se zhotovitelem ČTK potvrdilo i Ředitelství silnic a dálnic. Podle mluvčího Jana Rýdla ale ŘSD odkladem prací na jaro nepochybilo a nic navíc platit nebude. Jednání se sdružením společností Colas a Porr jsou podle něj téměř před úspěšným dokončením.

ŘSD se podepsáním dodatku postavilo do slabší pozice

Z materiálu z dnešního jednání ale vyplývá, že v diskuzi se zhotovitelem se ŘSD podepsáním dodatku postavilo do výrazně slabší pozice. Bezdůvodným zastavením prací totiž stavební firmě vzniká nárok na uhrazení nákladů spojených se zajištěním strojů, materiálu, pojištění a dalších položek za prodloužení výstavby o období, které v původní smlouvě obsaženo nebylo. Tyto náklady se údajně dají odhadovat až na 100 milionů korun.

V případě D8 má být problémem zhruba roční nečinnost Ministerstva dopravy v situaci, kdy nyní úřad požaduje kvůli nedostatku času vyhlášení stavu nebezpečí. Tento stav Ministerstvo dopravy požaduje vyhlásit proto, aby mohlo práce na sesuvu svahu u obce Dobkovičky vypsat bez řádného výběrového řízení, což na tiskové konferenci připustil i ministr dopravy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam, čtk

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…