Majitel RegioJetu zažaloval dráhy kvůli údajné státní podpoře

14.04.2015 20:48

Majitel soukromé společnosti RegioJet Radim Jančura zažaloval České dráhy kvůli údajné nedovolené státní podpoře. Požaduje, aby dopravce státu vrátil sedm miliard korun. O tuto částku byl údajně nadhodnocen majetek, takzvaná mrtvá dopravní cesta, kterou v roce 2008 převedly ČD na státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) za celkových 12 miliard korun.

Majitel RegioJetu zažaloval dráhy kvůli údajné státní podpoře
Foto: Hans Štembera
Popisek: Radim Jančura, šéf Student agency

Oprávněnost žaloby podnikatel dokládá pěticí posudků, kterou si nechal zpracovat. Společnost RegioJet o tom dnes informovala v tiskové zprávě. ČD pokládají Jančurovo tvrzení za neopodstatněné. "České dráhy postupují s péčí řádného hospodáře a v souladu s platnými právními předpisy," reagovaly na dnešní oznámení majitele RegioJetu České dráhy. Podle nich je Jančurův názor neopodstatněný.

Podle Jančury převáděný majetek nadhodnotila společnost PricewaterhouseCoopers

V roce 2008 dráhy na správce kolejí převáděly majetek a činnosti související s údržbou železničních tratí. Šlo zejména o vozidla určená k opravám kolejí, budovy sloužící jako zázemí, depa, dílny nebo administrativní objekty, řekl dnes ČTK mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Takzvaná živá dopravní cesta tvořená zaměstnanci, například výpravčí, signalisté nebo závoráři, byla na správu železnic převedena o tři roky později.

"Pokud by chtěly ČD tento majetek prodat běžně na trhu, nezískaly by za něj ani polovinu toho, co nakonec dostaly od státu," uvedl Jančura, jehož společnost drahám konkuruje na trase mezi Prahou, Ostravou a slovenskými Košicemi. Podle něj šlo většinou o bezcenné pozemky, komerčně nevyužitelné budovy, v mnoha případech dokonce o ruiny.

Podle Jančury převáděný majetek nadhodnotila společnost PricewaterhouseCoopers, která znalecký posudek vytvořila těsně před převodem a navíc až poté, co stát na převod majetku vyčlenil právě 12 miliard korun. "Znalec nereflektoval předpisy upravující poskytování veřejné podpory a neprovedl ocenění podle toho, za jakou tržní cenu by bylo majetek skutečně možné prodat," uvedla ve zprávě společnost RegioJet patřící do skupiny Student Agency.

Stejnou stížnost na nedovolenou podporu adresoval Jančura už v roce 2010 Evropské komisi

Aktuální spor není jediný, který majitel žlutých vlaků a autobusů proti Českým drahám vede. Dlouhodobě kritizuje chystaný převod nádraží na SŽDC, který rovněž označuje za nedovolenou státní podporu a požaduje, aby je státní dopravce další státní organizaci předal bezúplatně. České dráhy to ale odmítají, podle nich by porušily povinnost spravovat vlastní majetek s péčí řádného hospodáře.

Stejnou stížnost na nedovolenou podporu při převodu tzv. mrtvé dopravní cesty adresoval Jančura už v roce 2010 Evropské komisi. Ta ale po dvou letech šetření zastavila s tím, že pro pokračování šetření nedostala dostatek informací.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk, mp

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

To si to ČT zase podělala. Seriál Stíny v mlze viděl, kdo neměl

10:21 To si to ČT zase podělala. Seriál Stíny v mlze viděl, kdo neměl

„Konečně se lidi chytili a začínají se pěkně udávat. Napráskali řezníka, co nadával na Ukrajince, a …