Ministerstvo dopravy chce dojednat prodloužení smlouvy s Kapschem do září

14.03.2015 6:31

Do září chce mít Ministerstvo dopravy dohodu se společností Kapsch o prodloužení stávající smlouvy na provoz mýtného. Výměnou chce úřad získat součinnost firmy s vítězem budoucího tendru a zajistit tak hladký přechod systému na nového provozovatele, pokud v soutěži nezvítězí Kapsch. Vyplývá to z materiálu pro jednání vlády, který ministerstvo poslalo do mezirezortního připomínkového řízení.

Ministerstvo dopravy chce dojednat prodloužení smlouvy s Kapschem do září
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok

"Podle platné smlouvy nabude stát licenci k softwaru, dokumentům projektu, databázovým strukturám, datovým sadám a softwaru až ke dni ukončení smlouvy," uvedlo v materiálu ministerstvo s tím, že do skončení smlouvy na konci roku 2016 má výhradní právo na tato data pouze společnost Kapsch.

"V mýtu předchozí vlády zcela zaspaly a dnes máme na stole problémy, které se měly řešit před několika lety. Pokud chceme férovou soutěž, která nezvýhodňuje současného provozovatele, musíme právní situaci v této věci otevřeně pojmenovat, vyřešit a pohnout se dál," uvedl v tiskové zprávě ministr dopravy Dan Ťok.

Kapsch by měl s novým provozovatelem spolupracovat aspoň půl roku

O nutnosti koupit si u Kapsche čas na vytvoření dostatečné časové rezervy pro vypsání řádné soutěže už ministr Ťok dříve informoval s tím, že by mělo jít o rok nebo o dva roky. Podle ministerského návrhu bude podmínkou prodloužení smlouvy povinnost Kapsche spolupracovat s novým poskytovatelem alespoň půl roku a během tohoto přechodného období mu předat veškeré potřebné znalosti pro provoz elektronického mýta.

Mýtné brány možná skončí

To ale bude nutné pouze v případě, že se nakonec bude pro výběr mýtného používat mikrovlnná technologie využívající stávající sítě mýtných bran. Úřad totiž chce vyhlásit technologicky neutrální soutěž. Mýtné brány by tak mohly být nahrazené technologií zcela novou, pokud by se to ukázalo být ekonomicky výhodnější.

Na dalších silnicích se mýto asi platit nebude

Zároveň s tím ministerstvo uvedlo, že nebude podporovat rozšíření kamionového mýtného na silnice druhých a třetích tříd, protože to by znamenalo přílišný růst nákladů na provoz a zároveň nízké výnosy na poplatcích. Jako nejvhodnější variantu uvedl úřad ponechání současného systému zpoplatnění, kdy se mýtné vybírá na dálnicích, rychlostních silnicích a části silnic prvních tříd. Variantou by mohlo být rozšíření mýtného na celou síť silnic prvních tříd, zhruba dalších tisíc kilometrů. Podmínkou je ale požadavek, aby náklady na výběr nepřekročily hranici 30 procent výnosů.

Problémy kolem mýta se zabývala začátkem března koaliční rada, která zadala Ťokovi úkol do dvou týdnů vypracovat a k projednání kabinetu předložit materiál řešení skluzu v přípravě mýtného tendru. Na vypsání otevřeného výběrového řízení, jeho vyhodnocení a následné přípravy na přechod systému pod nového provozovatele by úřad nyní potřeboval alespoň tři roky, připustil nedávno Ťok. Ve skutečnosti ale má necelé dva roky.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku je elektronické mýtné od roku 2007. Loni se vybralo 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží firmě Kapsch a jejím subdodavatelům zhruba 20 procent.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam, čtk

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Půlku vám sežerou. Český řidič po natankování uvidí rudě

11:12 Půlku vám sežerou. Český řidič po natankování uvidí rudě

Ceny pohonných hmot za poslední měsíc rostou a rostou. Pojďme se podívat, proč tomu tak je, zda se r…