Ministerstvo dopravy nahrává soukromým dopravcům na železnici. Padají slova o nekoncepčnosti i nepřipravenosti, ale i o jednom z největších tunelů

28.04.2016 19:27

Zvýhodněním soukromých dopravců na úkor Českých drah, tedy národního dopravce, působí záměr Ministerstva dopravy nakoupit nové vlaky za dvacet miliard korun pro stát a pak je pronajímat dopravcům. Náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu Jaromír Dušek to bere jako nepříliš zdařilý pokus o tunel, zatímco bývalý šéf ČD Daniel Kurucz v tom spíš než záměr vidí nepochopení možných dopadů ze strany ministerstva. Dopravní expert Václav Cempírek se zase ptá, proč by na linku Praha – Brno, kde nabízejí velmi dobrou kapacitu České dráhy, měl vstupovat ještě někdo jiný.

Ministerstvo dopravy nahrává soukromým dopravcům na železnici. Padají slova o nekoncepčnosti i nepřipravenosti, ale i o jednom z největších tunelů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Radim Jančura, šéf Student agency

Do boje mezi železničními dopravci by mohl výrazně promluvit stát. Díky novému Operačnímu programu Doprava má česká železnice unikátní příležitost výrazně obměnit vozový park za evropské peníze. Stát bude mít k dispozici víc než dvacet miliard korun na nákup nových vlaků. Ministerstvo dopravy však zvažuje, že by stát nakoupil vlaky místo dopravců sám a těm by je poté v rámci jakési „půjčovny“ pronajímal. „Jsem pro to, aby si vozidla pořídil dopravce. Standardní postup dnes je, že každý výrobce má svoji půjčovnu vozidel, může nabídnout servis jak spravování vozového parku, tak z hlediska údržby, a dopravce s tím jenom jezdí a nemá žádné starosti s údržbou vozidel a řešením technického stavu vozidel,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz k záměru Ministerstva dopravy profesor Václav Cempírek, dopravní expert a bývalý nezávislý poslanec zvolený za TOP 09.

Připomíná standardní záležitost u nákladních dopravců, kdy si každý půjčí lokomotivy od firmy Siemens, která má jako dceřinou společnost půjčovnu lokomotiv. „Ale nemůže si někdo vymýšlet, že vytvoří nějakou dceru u státní organizace nebo nedejbože, že stát vytvoří úplně novou dceru jako takovou. To nemůže nikdy fungovat. Ať tedy peníze na to určené využije dopravce a koupí, nebo si je půjčí sám od výrobce. Protože to jsou státní zakázky do veřejné služby a celá privatizace veřejné služby v osobní dopravě je pochybná. Protože pak se cestující stává rukojmím soukromých dopravců, kterým nejde o nic jiného než zisk, a cestující se dostává do zbytečných tlaků a nekonformních záležitostí. Ať se každý podívá, jak je to ve Švýcarsku, Rakousku, Německu nebo zemích Beneluxu. U nás se pořád vymýšlejí varianty, prototypy, vše neosvědčené a pak to všechno kolabuje a vypadá tak, jak to je,“ kritizuje profesor Václav Cempírek.

Nepříliš zdařilý pokus o jeden z největších tunelů na železnici

Ještě ráznější v odmítnutí záměru Ministerstva dopravy je náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost a předseda Svazu odborářů služeb a dopravy Jaromír Dušek. „Dívám se na to jako na nepříliš zdařilý pokus o jeden z největších tunelů na železnici za posledních dvacet let. Někdo chce pro soukromé dopravce, kterým došly peníze kvůli tomu, že neumějí ´dělat železnici´, získat vozidla zadarmo, protože už nemají peníze na to, aby si je pořídili a mohli se stát rovnocennými konkurenty národnímu dopravci. Ministerstvo dopravy jako zřizovatel Českých drah, akciové společnosti, kde má sto procent vlastnictví stát, se snaží tento subjekt vytunelovat a připravit o tržby prostřednictvím různých vymyšlených tzv. výběrových řízeních na nejlukrativnější tratě, o které si veřejně tito dva soukromí dopravci řekli,. A o žádné jiné zájem nemají,“ říká pro ParlamentníListy.cz Jaromír Dušek.

Přitom upozorňuje na možné porušení zákonné povinnosti péče řádného hospodáře při správě majetku. „Ministerstvo dopravy se snaží vytunelovat České dráhy těmi umělými zakázkami navenek, čímž připravuje České dráhy o tržby, a vedle toho se snaží vytvořit prostředí možné údajné konkurence pro soukromé dopravce a vytvořit pro ně podmínky, aby měli zdarma vozidla zakoupené státem, na to, aby si zase mohli vybrat lukrativní části toho koláče, o který samozřejmě oberou České dráhy. A kdo jiný než daňový poplatník potom za České dráhy tu ztrátu zaplatí, protože jsou ve stoprocentním vlastnictví státu. Ještě dodám, že se to snaží udělat prostřednictvím subjektu, který na to ze zákona zřízen není, to je prostřednictvím infrastruktury. Je to stejná stupidita, jako kdyby si pražské letiště nakupovalo letadla a dělalo konkurenci ČSA. Stejná debilita,“ tvrdí Jaromír Dušek.

Ministerská půjčovna vlaků bude výhodná pro malé soukromé dopravce

Pochybnosti nad záměrem vytvořit jakousi státní „půjčovnu“ vlaků netají ani Daniel Kurucz, bývalý generální ředitel předseda představenstva Českých drah. „Aby k takové zásadní změně vůbec mohlo dojít, tak na to musí být nejdříve připraveno Ministerstvo dopravy. Z informací, které mám, vím, že se snaží koupit si vlastní vlaky jednak regiony, jednak ministerstvo. Ale k tomu je potřeba být připraven nejen na ten nákup, ale mít i dostatečný ansámbl lidí, kteří připraví správně soutěž, ale kteří pak budou hlavně schopni po tom nákupu se o vlaky třicet let starat. Kdyby nákup uskutečnilo ministerstvo, tak je to zcela zásadně výhodné pro malé soukromé dopravce, kteří by na ty jednotky sami nedosáhli, nikdy by je neměli, poněvadž to je drahá záležitost. Naopak nevýhodné by to bylo pro velké dopravce, kteří na nákup prostředky mají nebo si je mohou půjčit,“ konstatuje pro ParlamentníListy.cz Daniel Kurucz.

Poukazuje také na to, že pokud vlaky koupí a bude vlastnit stát, tak bude potřeba, aby kromě tendru na vlaky rovněž zajistil férový tendr na liberalizaci jednotlivých tratí. „A to je poměrně velký problém, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nedávno uvedl, že České dráhy jsou diskriminovány tím, že například musí poskytovat režijní jízdenky, zatímco ostatní dopravci nemusí. Kdybych šel ještě dál, tak je zapotřebí si uvědomit situaci, že České dráhy mají určité náklady, režie, které ti ostatní dopravci nemají. Teď hovořím například o pokladních, o průvodčích a tak dále, a proto České dráhy nejsou schopny v současných podmínkách ta konkurenční cenu vytvořit,“ vysvětluje Daniel Kurucz.

Na ministerstvu ještě nepochopili dopad situace, kdyby vlaky koupil stát

Předseda podvýboru Poslanecké sněmovny pro dopravu Jaroslav Foldyna si prý v tuto chvíli netroufá posoudit, zda je záměr Ministerstva dopravy nakoupit vlaky pro stát dobrý, nebo špatný. „Teprve se to celé diskutuje. Mluví se o tom, že by to měla dělat Správa železniční dopravní cesty, ale je tam celá řada nevyjasněných otázek, o nichž se teď v železničních kruzích velmi vážně diskutuje. Liberalizace železničního dopravního trhu je velmi složitá, protože každý tam hledá svoji skulinu. České dráhy jsou pro nás národním dopravcem, což zase neradi slyší ti Jančurové. Ale je to i otázka politická podle toho, kdo z jaké politické strany se na to dívá. Pro mě jako sociálního demokrata je termín a pojem národní dopravce důležitý, ale abych v tuto chvíli vyslovil své soudy nad záměrem Ministerstva dopravy, to neumím,“ přiznává pro ParlamentníListy.cz Jaroslav Foldyna.

Celé to působí, jako kdyby Ministerstvo dopravy znevýhodňovalo „svoje“ České dráhy ve prospěch soukromých dopravců. „No já bych položil úplně stejnou otázku pro veškerou veřejnost. Pročpak to asi ministerstvo dělá? Dělá to nezištně, anebo proto, že z toho ministerští úředníci, kteří to chystají v rozporu se zákonem, něco mají? Odpovězme si,“ vybízí Jaromír Dušek. „Já v tom zvýhodnění soukromých dopravců také cítím, ale nemyslím si, že to ministerstvo dělá cíleně. Spíš není ještě zcela pochopen dopad situace, kdyby vlaky koupilo ministerstvo. Je to o tom, že ani zdaleka není vyhodnocena kompletní příprava, že není jasné, kde se ty vlaky budou opravovat, kdo je bude opravovat, jakým způsobem se budou soutěžit linky,“ poznamenává Daniel Kurucz.

Souběh linek mezi Prahou a Brnem u Jančury nedává logiku

V přituhujícím boji mezi železničními dopravci působí zajímavě i informace, že železniční dopravce RegioJet Radima Jančury si podal žádost o přidělení dopravní kapacity mezi Prahou, Brnem a Bratislavou. Na této trati by od nového jízdního řádu v prosinci chtěl provozovat jeden pár vlaků. Radim Jančura by tak konkuroval své vlastní autobusové lince Student Agency Praha-Brno, kterou léta úspěšně provozuje. „V tom žádnou logiku nevidím. Nemůže mít souběh linek. Buď bude pan Jančura jezdit autobusy, nebo bude jezdit vlaky. Na lince Praha – Brno nabízejí velmi dobrou kapacitu České dráhy, tak nevidím vůbec důvod, proč by tam měl někdo jiný vstupovat. Pokud by chtěl jezdit Praha – Brno – Bratislava a jeden pár za den, to nechť si jezdí, s tím nemám žádný problém,“ říká profesor Václav Cempírek.

Své vysvětlení, proč Radim Jančura vedle autobusové nabídky na trase Praha – Brno chce nabízet svým zákazníkům i paralelní trasu po železnici a konkurovat tak sám sobě, má i Jaromír Dušek. „Někde ty stávající soupravy, které levně ze šrotu nakoupil v Rakousku, musí přece uplatnit. A jestliže neuspěl u jedné ze zakázek na Slovensku, kde ho vyhnali, tak někde ty soupravy, které mají více let než Kristus, musí jezdit jako špičkové moderní soupravy. Tak je potřeba získat trasy, kde přece jenom ty určité tržby garantované jsou, protože to jsou nejlukrativnější trasy v republice. Kde tedy jinde než na této trase chcete uplatnit přebytečné soupravy, s nimiž momentálně nevíte, co dělat?“ ptá se náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost.

Doprava na neliberalizované trati přinese soukromému dopravci dotace

Zároveň připomíná, že ve skutečnosti k převzetí ramene Brno – Česká Třebová – Praha už na přelomu grafikonu došlo. „A to za přispění úředníků Ministerstva dopravy, když vlastně zakázali zastavovat rychlíkům Českých drah v České Třebové na tomto rameni. Kdo tedy dnes má cestující na tomto rameni? No ten, kdo nemusí poslouchat Ministerstvo dopravy a může tam ty cestující naložit a vyložit. Česká Třebová je spádová oblast směrem na Bratislavu a Budapešť od Olomouce až po Pardubice. Přirozeně ve chvíli, kdy ministerští úředníci zrušili zastavování rychlíků Českých drah, tak veškeré cestující z této spádové oblasti posbíral samozřejmě Jančura,“ upozorňuje Jaromír Dušek.

Nákup vlaků za dvacet miliard přes Operační program Doprava má mít pro ministerský podnik Cendis na starosti Jan Paroubek, jenž stál u rozjezdu soukromých dopravců RegioJet a Leo Express a teď se vrátil do služeb státu. „Dalo by se to číst jako snaha pana Jančury sáhnout si na peníze z Operačního programu Doprava. Ale hlavně si uvědomme, že autobusy, tedy obecně dálková doprava není dotována. To znamená, že tady si sáhne nejen na OPD, ale v podstatě si může sáhnout na státní peníze z pohledu dotací státu na tu vlastní linku. Praha – Brno je dotovaná trať, neboť jediná liberalizovaná trať, kde stát neplatí žádné dotace, je Praha – Ostrava. Jinak všechno stát dotuje nějakou částkou, jednou třetinou až dvěma třetinami, to záleží na tom, jaká to je konkrétní linka. Ale tady si sáhne na státní dotaci na to vlastní provozování, nikoli jenom na nákup,“ připomíná Daniel Kurucz.

Vrabci na střeše si cvrlikají, že Dan Ťok není šéfem Ministerstva dopravy

O vazbách Jana Paroubka, který na Ministerstvu dopravy onu „půjčovnu“ vlaků chystá, na soukromé dopravce prý Jaromír Dušek nepochybuje ani vteřinu. „Samozřejmě že si ho tam dosadili soukromí dopravci prostřednictvím firmy, která řídí Ministerstvo financí, myslím, že se jí říká Agrofert. Pan ministr pořád říká, že stát bude řídit jako firmu, no a tahle firma začíná řídit stát. No a stát má k tomu, aby financoval firmu Agrofert. Pan Ťok je přece nestraník ve službách Agrofertu. Vrabci na střeše si cvrlikají, že pan Ťok není šéfem Ministerstva dopravy. Tím je ve skutečnosti pan Feranec, který pěstoval krokodýly pro pana Babiše. Takže ten řídí likvidaci Českých drah, ČD Carga, převzetí železniční společnosti a rozhodujících lukrativních výkonů soukromými dopravci, kteří se v minulosti velice příznivě vyjadřovali o panu Babišovi a jeho hnutí ANO,“ tvrdí pro ParlamentníListy.cz Jaromír Dušek.

Dopravní expert Václav Cempírek kritizuje Ministerstvo dopravy za celkovou nekoncepčnost systému veřejné osobní dopravy. „Tady všichni mluví o švýcarském systému jako o pohádce, ale nikdo to neimplementuje do našich podmínek. A to vám řeknou i v Německu. Kolik je v Německu v dálkové dopravě externích dopravců? Ty spočítáte na prstech jedné ruky a jezdí ještě po jiných než hlavních tratích, protože tam jim kapacitu nikdo nedá. Všechno jezdí normálně Deutsche Bahn, akciová společnost. Tam to jsou propojené nádoby i na železniční průmysl, na zaměstnanost, na sociální program. To má tolik konsekvencí, o kterých se u nás nemluví,“ upozorňuje profesor Václav Cempírek s tím, že pro veřejnou osobní dopravu je důležité, aby se Ministerstvo dopravy sešlo se všemi dopravci a domluvilo jednotný tarif a jednotný přestupní jízdní doklad tak, jak je to obvyklé ve Švýcarsku.

Další dopravce je super, ale ne pro cestující mezi mezilehlými stanicemi

Když to existuje jinde, tak neví, proč by to neexistovalo u nás. „A všechny ty story, které se kolem toho rozvíjejí, dnes i za přítomnosti našeho europoslanc pana Teličky v Bruselu, který vlakem nejezdí a nikdy jezdit nebude, do toho vnáší ještě větší chaos, protože cestující se nesmí stát rukojmím soukromých dopravců. Na jeden jízdní doklad musí být cestující odbaven z místa A do místa B a nezáleží na tom, kolik bude mít přestupů, a nemělo by záležet s kolika dopravci jede. To je pro cestujícího službou, ostatní je pro něj překážkou. Soukromý dopravce nemůže cestujícího vydírat. Vezměte si jejich tarify, podívejte se na linku Praha – Ostrava, kolik stojí, když pojedete z Prahy do Ostravy, nebo když budete dojíždět do práce z Pardubic do České Třebové. Všichni vítězoslavně vyprávějí, jak je to super, když vstoupí další dopravce, ale ne pro toho cestujícího, který pendluje mezi mezilehlými stanicemi na té lince, kterou dopravce obsluhuje. Tohle nikdo neví,“ uzavírá profesor Václav Cempírek.

 

 


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Už se jich nezbavíme.“ Farský zkoušel migrační pakt hájit. Nešlo to

8:15 „Už se jich nezbavíme.“ Farský zkoušel migrační pakt hájit. Nešlo to

O tom, co skutečně přináší schválený migrační pakt diskutovali v pořadu Události, komentáře zástupci…