Jurečka prozradil, že vyhláška by mohla být připravena ke zveřejnění už na přelomu září a října tohoto roku. „Řešíme, ze které země byla potravina nakoupena, ale nemusí to znamenat to samé, co její původ,“ zdůraznil.
Přínos takové novely ale zpochybnila Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu. „Je otázka, jakou informační hodnotu přinese. Na Slovensku již vyhláška platí, ale podle průzkumů to žádný efekt na sortiment ani ceny nepřineslo,“ podotkla.
„Obchodníci neválčí, obchodníci obchodují. Nemáme nic proti českým potravinám, rádi je budeme prodávat, ale potřebujeme informace o tom, jaká ta potravina skutečně je a jestli jsou výrobci ochotni nám ty informace poskytnout,“ dodala Nováková.
Ing. Marian Jurečka
Na její tvrzení ale prezident potravinářské a agrární komory a bývalý ministr zemědělství Miroslav Toman reagoval odmítavým zakroucením hlavy. „Tu větu slyším šest až sedm let a mrzí mě, že ji ještě nikdo neřekl těm nákupčím, protože ti se tak nechovají. Nakupují především zvenku a upřednostňují cenu nade vším,“ prohlásil.
Co se týče samotného zákona o potravinách, Toman uvedl, že k němu potravinářská ani agrární komora nemá žádné připomínky a obě souhlasí i s vyššími sazbami pokut. Nově se mají totiž zvýšit pokuty za klamání spotřebitelů, za porušení kvalitativních požadavků či špatné označení potravin až na deset milionů korun místo současných tří milionů korun. Vyjádřil pouze jisté pochybnosti, aby zákon byl v praxi řádně dodržován.
Nejvíce českých výrobků nabízí Coop
Jurečka poznamenal, že kromě dodržování pravidel je zapotřebí sledovat i to, aby si obchodní řetězce uvědomili důležitost českých výrobců. Domnívá se totiž, že pokud budou čeští potravinoví výrobci silní, napomůžou snížení nezaměstnaností a navýší kupní sílu. Z tohoto důvodu je považuje za klíčové pro českou ekonomiku a hodlá pro ně vytvářet co nejlepší podmínky, aby jim umožnil další rozvoj.
Podle nedávného průzkumu České tiskové kanceláře většina supermarketů nabízí české potraviny ze 70 procent, nejvíce Coop a naopak nejméně Lidl a Kaufland, kteří poskytují zákazníkům zhruba 40 procent českých výrobků. Toman ale těmto datům nevěří, protože je poskytly přímo jednotlivé obchodní řetězce.
„Ta data jsou přifouknutá. U většiny supermarketů lze sehnat s bídou padesát nebo šedesát procent českých potravin,“ zpochybnil daný průzkum.
Podle Novákové ale základní otázka spočívá v tom, zda jsou schopny české podniky těch 40 procent svých výrobků, které se nedostanou do českých obchodů, vyvézt. Ona sama se domnívá, že nikoli, protože Česká republika není potravinově plně soběstačná.
„Zaplaťpánbůh za to, že dneska máme desetitisíce a statisíce položek prodávaných a nikoliv jen pouhou tisícovku, jako tomu bylo před rokem 1989. Já si tu dobu pamatuju, tehdy jsme měli na pultech téměř sto procent českých výrobců, a přesto věřím, že žádný spotřebitel by se do té doby vrátit nechtěl,“ dodala.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nem